اخبارخارجی

زنان راننده قطارهای سریع السیر در عربستان+ عکس

آوای سنت : زنانی که در ۱۲ ماه اخیر دوره راندن قطار را در عربستان سعودی گذراندند، اکنون هدایت قطار سریع‌السیر حرمین شریفین را بر عهده می‌گیرند.

به گزارش فرارو، خبرگزاری دولتی عربستان سعودی اعلام کرد که این ۳۲ زن که به خوبی آموزش دیده‌اند، راندن این قطار در فاصله بین مکه و مدینه را بر عهده خواهد داشت.

زنان در حالی راندن قطار را بر عهده گرفته‌اند که تا سال ۲۰۱۸، رانندگی برای آن‌ها ممنوع بود. اما از آن پس با به اجرا گذاشته شدن برنامه‌های اصلاحات شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، این محدودیت‌ها نه تنها از بین رفت، بلکه سهم زنان در جامعه بسیار بیشتر شد.

زنان در عربستان اکنون می‌توانند در طیف وسیعی از موقعیت‌های شغلی، از حمل‌و‌نقل تا لجستیک حضور داشته باشند که پیش‌تر امکان آن نبود.

ثراء علی، که حالا روی صندلی راننده قطار سریع السیری می‌نشیند که زائران را به مکه می‌برد یکی از ۲۸۰۰۰ زنی بود که برای به دست آوردن این جایگاه به رقابت پرداخت. این قطار تندرو فاصله ۵۴۳ کیلومتری بین مکه و مدینه را می‌پیماید.

معلم سابق انگلیسی در میان معدود خوش شانس‌هایی بود که انتخاب شد و اولین ماموریت خود را در ماه گذشته به پایان رساند.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: روز اول کار و ورود به قطار و کابین مانند یک رویا بود.

ثراء می‌گوید: وقتی در کابین هستید، می‌بینید که همه چیز با سرعت بسیار بالا به سمت شما می‌آید. کمی ترس و وحشت داشتم، اما خدا را شکر با تمرینات فشرده، به خودم اطمینان پیدا کردم.

نسبت زنان سعودی در بازار کار از سال ۲۰۱۶ بیش از دو برابر شده و از ۱۷ درصد به ۳۷ درصد رسیده است.

با این حال، نرخ بیکاری در میان زنان سعودی همچنان بالاست و در سال گذشته به ۲۰.۵ درصد رسید، در حالی که این رقم برای مردان سعودی ۴.۳ درصد بود.
رنیم عزوز یکی رانندگان قطار سریع السیر به خبرگزاری فرانسه گفت که یکی از مسافران زن در پایان یکی از سفرهایش گفت که تا زمانی که با چشمان خود ندید باور نمی‌کرد که زنان بتوانند این وظیفه را بر عهده بگیرند. پس از رسیدن به مقصد، مسافر به من اطمینان داد که خودش را ثابت کرده و به او گفت که هیچ تفاوتی احساس نمی‌کند.

ریان الحربی معاون اجرایی شرکت راه آهن عربستان می‌گوید که رانندگان زن شاخصیت بالایی دارند و شایستگی خود را در طول آموزش ثابت کرده اند.

او معتقد است: این گواه بر این است که زنان سعودی زمانی که توانایی انجام وظایفی مانند مردان را داشته باشند، از ظرفیت کامل برخوردارند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. آیا این خبر درسته که مولوی عبدالحمید در سخنرانی خودش در هفته گذشته خواستار به رسمیت شناخته شدن اسرائیل شده ؟لطفا توضیح دهید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن