اخبارداخلی

قارچ سیاه؛عوامل و عوارض

آوای سنت: رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان فوت ناشی از تزریق واکسن در افراد را یک شایعه بی اساس عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت، قارچ سیاه بعنوان پدیده جدید عصر کرونا شناخته شده است. این پدیده گرچه ویروسی نیست، اما اخیرا در برخی استان های کشور شایع شده است. به گفته کارشناسان، قارچ سیاه یک عفونت قارچی فرصت طلب است که در بدن افراد دچار نقص ایمنی رشد می کند. برخی از مردم بر اساس یک پندار اشتباه کرونا را عمل این بیماری می شناسند.

تب، سرفه، سینه درد، خونریزی گوارشی، تنگی نفس، تهوع و استفراغ، ضایعات سیاه رنگ روی پل دهان و بینی، اسهال و…از نشانه های وجود قارچ سیاه در بدن است. نابینایی، لخته های خون یا رگ های خونی مسدود شده و آسیب های عصبی از جمله عوارضی است که قارچ سیاه می تواند در بدن ایجاد کند و به محض اطلاع از چنین علائمی باید به پزشک مراجعه شود. با توجه به شیوع نداشتن این بیمار در سال گذشته داروهای مبارزه با آن کمتر تولید شده و لذا داروهای این بیماری کمتر در دسترس قرار دارند.

دکتر “فرزین رضاعی” رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با رد این موضوع می گوید: این بیماری که به “موکورمایکوزیس” موسوم است، تاکنون در افرادی که نقص ایمنی بدن و یا به دیابت مبتلا هستند، شیوع پیدا کرده است. از آنجا که برای مبارزه با بیماری کرونا هم ” کورتون” تجویز می شود که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند، ممکن است تعدادی از مردم با توجه به داشتن زمینه قبلی  به این عارضه مبتلا شوند. قارچ سیاه یک بیماری فرصت طلب است که ویروسی نمی باشد و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

وی درباره کرونای “دلتا” افزود: این گونه جدید از مرزهای شرقی ایران وارد کشور شد و در حالی که تعدادی از استان ها در پیک این نوع ویروس قرار گرفته داشتند، استان های غربی هنوز وارد این مرحله نشده بودند. اکنون شماری از استان ها از مرحله پیک عبور کرده اند و اوج این بیماری به کردستان و دیگر استان ها در غرب کشور رسیده است. ما امیدوار هستیم که مردم در کشور کشور نیز طی دو الی سه هفته آینده سیر نزولی این ویروس را شاهد باشند. ضروری است تا ساکنان شهر و روستاها همچنان پروتکل های بهداشتی را جدی گرفته و و از برگزاری مخفیانه آیین های عزا و شادی و حضور در تجمع های عمومی خوددداری ورزند. مسلما بدون اراده و همکاری مردم مبارزه با این بیماری سخت خواهد بود.

دکتر رضاعی وقوع پیک بعدی کرونا در اواخر فصل پاییز را محتمل دانست و اظهار داشت: متاسفانه این ذهنیت در میان برخی از افراد جامعه شکل گرفته که واکسن باعث وقوع شماری از مرگ ها بوده است. بنده این موضوع را قویا رد می کنم و تاکنون حتی یکنفر هم به خاطر تزریق واکسن فوت نکرده است. سه نکته در مرگ افراد مبتلا به کرونا بسیار مهم است. اول کسانی که بالای هشتاد سال سن داشته و به دلیل کهولت سن و یا زمینه بیماری قبلی فوت کرده اند، دوما آن دسته از مردم که با حضور در مراسم های جمعی باعث انتقال ویروس بیماری به سایر افراد شده اند و سوم اینکه اثر مصونیت واکسن دست کم یک ماه بعد از تزریق دوز دوم ممکن می شود. بنابراین مرگ افرادی که یک تا دو هفته بعد از تزریق دوز اول به کرونا مبتلا شده و از دنیا می روند، ربطی به واکسن ندارد، بلکه مرگ آنها به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی اتفاق افتاده است.

این مقام مسئول در خصوص تزریق واکسن “فایزر” در کردستان عنوان نمود: این نوع واکسن تاکنون در چرخه استفاده وزارت بهداشت قرار نگرفته، اما افرادی به صورت قاچاق با آن سوداگری می کنند که اصالت آن زیر سوال است. این نوع واکسن هنوز به صورت رسمی وارد کشور نشده، اما مذاکراتی در حال انجام است که به مجموعه واکسن ها اضافه شود.

همزمان دکتر “حسین محمودی” مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز با اشاره به انتقال سریع ویروس دلتا، تعداد بیماران پیک پنجم نسبت به موارد مشابه قبلی را قابل توجه برشمرد و یادآور شد: سهل انگاری در رعایت پروتکل های بهداشتی علت اصلی افزایش مبتلایان بوده است. متاسفانه کردستان رکورد مرگ ۹ نفر در روز را هم ثبت کرد و به این ترتیب بیش از هزار و پانصو پنجاه نفر فوتی بخاطر ابتلا به کرونا در این استان اتفاق افتاده است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن