اخبارخارجی
موضوعات داغ

لکه ننگ شکنجه های گوانتانامو بر پیشانی آمریکا

شرح حال محمد ولد صلاحی در گوانتانامو

آوای سنت :نیویورک تایمز: دو دهه است که شکنجه لکه ننگی بر پیشانی آمریکاست.

بیست سال پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ ، ایالات متحده هنوز با عواقب بازجویی های وحشیانه ای که به نام امنیت ملی انجام شده است دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت محمدولد صلاحی ، مهندس موریتانی و زندانی سابق گوانتانامو است؛ او مهندسی ارتباطات را در آلمان گذراند، مقامات واشنگتن او را به اتهام دست داشتن در حملات ۱۱ سپتامبر  به مدت ۱۴ سال در گوانتانامو زندانی کردند. وی در سال ۲۰۱۶ آزاد شد،او تنها زندانی گوانتانامو بود که توسط کشورش به دولت آمریکا تحویل داده شد.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز گزارش منتشرکرد و در آن به جزئیات شکنجه  ولد صلاحی در تابستان سال ۲۰۰۳ در گوانتانامو پرداخت.

در گزارش این روزنامه آمده است نگهبانان زندان با سگ به او حمله می کردند و او را آنقدر کتک زدند که دنده هایش شکست. سربازان – که او را بسته بودند – با موسیقی هوی متال و چراغ های قوی را وحشت زده کردند، او را در آب یخ غوطه ورو ماه ها بی وقفه او را از خواب محروم کردند . علاوه بر این که او را در یک سلول تاریک به تنهایی رها شده بود.او همچنین از سوی زنانی که خود را در مقابل او عریان می کردند شکنجه شد،زنانی که  به منظور تحریک احساسات مذهبی او را لمس می کردند.

به گفته وی ، چیزی که صلاحی را در ناامیدی مطلق قرار داد ،بازپرس بود که سعی کرد او را تهدید کند تا مجبور شود اعتراف کند که در طراحی حمله به برج های دوقلو دست داشته است .

بازپرس در گزارش اولد صلاحی گفت: اگر به این اعتراف نکنید ، ما مادر شما را می رباییم و به او تجاوز می کنیم. ولد صلاحی پاسخ داد: این بی انصافی است. بازپرس پاسخ داد: من به دنبال عدالت نیستم ،من به دنبال جلوگیری از برخورد هواپیماها به ساختمانهای کشورم هستم.

 نیویورک تایمز می گوید،صلاحی ۵۰ ساله ، پس از تقریباً ۱۵ سال بازداشت ، تهدید به اعدام شد. در نهایت ، وی در سال ۲۰۱۶ بدون هیچ گونه اتهامی آزاد شد و دادستان،اعترافاتی که به دلیل بی رحمی بازجو،تحت فشار انجام داده بود را بی ارزش دانست،ولد صلاحی گفت: من خیلی ساده لوح بودم ، نمی فهمیدم که اوضاع در آمریکا چگونه پیش می رود.

نیویورک تایمز می گوید که دو دهه پس از حمله به برج های مرکز تجارت جهانی ، میراث شکنجه در ایالات متحده همچنان باقی مانده است ، و این موضوع برای ولد صلاحی همچنان پیچیده و چند وجهی است.

به نوشته روزنامه آمریکایی ، ایالات متحده پس از مطالعاتی که ثابت کرد این روش در زندانهای مخفی اداره شده توسط سیا یا گوانتانامو نتیجه ندارد یا نتیجه معکوس دارد.

روش بازجویی شکنجه را در بازجویی از مظنونان متوقف کرده است.با این حال – روزنامه می افزاید – که توسل به روش شکنجه دولتی در آمریکا همچنان مایه ننگ است که اعتبار کشور را خدشه دار کرد و توانایی این کشوررا برای مقابله با سرکوب در سایر نقاط جهان تضعیف نموده است.

این روزنامه ادامه می دهد ، حتی امروز ، برخی از مقامات سابق دولت بوش ممکن است هنگام سفر به اروپا توسط بازرسان بر اساس کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه شکنجه ،در معرض بازجویی قرار گیرند.

ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه ، پس از اولین ملاقات خود با جو بایدن ، رئیس جمهور آمریکا در ژوئن گذشته ، به خبرنگاران یادآور شد که پرونده گوانتانامو هنوز باز است و سیا در زندان های مخفی به شکنجه اقدام کرده است. آیا این حقوق بشر است؟

این روزنامه آمریکایی معتقد است که موضوع شکنجه تلاش ها را برای محاکمه پنج متهم به منظور طراحی حملات ۱۱ سپتامبر پیچیده کرده است. این روزنامه به نقل از آدل ولتی ، که پسر آتش نشان او در تلاش برای مقابله با آتش جان باخت،انجام شکنجه از سوی بازجوهای آمریکایی را تایید کرده است.

داستان فیلم “موریتانی” بر اساس خاطرات ولد صلاحی است که  او این خاطرات رادر سال ۲۰۱۵ تحت عنوان “خاطرات گوانتانامو” منتشر کرد. این فیلم در صدر فهرست پرفروش ترین های نیویورک تایمز قرار گرفت.

ولد صلاحی خاطرات خود را در پشت میله های زندان نوشت و اولین زندانی در گوانتانامو بود که خاطرات خود را در دوران اسارت منتشر کرد .او درنوشته های خود بر شکنجه های بی رحمانه و سالها زندان بدون محاکمه تمرکز کرد تا آن روی سکه  وحشیانه آمریکا که مدعی دموکراسی است را فاش کند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن