اخبارخارجی

مراکز اسلامی در غرب بازوانی برای حمایت از مسلمانان

آوای سنت : مراکز اسلامی در کشورهای غربی به ویژه اروپا گسترش یافته است، این مراکز،پناهگاه آموزشی و فرهنگی برای میلیون‌ها مسلمانی هستند که در آنجا زندگی می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت، کشورهای حوزه خلیج فارس برای حمایت از این مراکز اسلامی در کشورهای غربی تلاش می کنند.

آخرین حامی راه اندازی این مراکز دوحه بود.جایی که شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر و بوروت پاهور رئیس جمهور اسلوونی مرکز اسلامی را در لیوبلیانا،پایتخت اسلوونی افتتاح کردند.

این مرکز شامل مسجد، ساختمان فرهنگی، کتابخانه و بخش‌های آموزشی است که با هدف کمک به تحکیم ارزش‌های اسلام در میان مسلمانان اسلوونی راه انداری شده است،گسترش تسامح و اعتدال در میان مسلمانان از دیگر اهداف راه اندازی این مرکز است.

افتتاح مرکز اسلامی در لیوبلیانا پس از نزدیک به یک قرن حضور مسلمانان در اسلوونی و ۵۰ سال درخواست از مقامات محلی برای صدور مجوز ساخت عبادتگاه صورت گرفت.تعداد مسلمانان اسلوونی حدود ۸۸۰۰۰ نفر است که تقریباً ۳ درصد از کل جمعیت این کشور را تشکیل می دهد.

در طول پنج دهه گذشته، کشورهای حوزه خلیج فارس در حال ساخت مراکز اسلامی در غرب بوده اند و عربستان سعودی بیشترین تلاش را در این زمینه داشته است.

نقش عربستان در اسپانیا به دلیل جایگاه مهم آن در تاریخ اسلام قابل توجه است، در سال ۱۹۹۲، ریاض مرکز فرهنگی اسلامی را در آنجا تأسیس کرد که شامل یک مسجد است که اولین مسجد پس از سقوط حکومت اسلامی از اسپانیا در سال ۱۴۹۲ است.این مرکز در زمینه نشر دین اسلام، تبیین فضائل آن، انجام مراسم روزانه، آموزش تازه مسلمان ها و توزیع کتاب و بروشورهای آموزشی و مقدماتی فعالیت می کند.

این مرکز همچنین فعالیت‌های اجتماعی و رسانه‌ای را با هدف برقراری روابط با رسانه‌های اسپانیایی، شرکت در گفت‌وگوها، سازماندهی مشارکت‌های حمایتی و بازدید دانش‌آموزان و دانشمندان از کشورهای مختلف جهان ارائه می‌کند.

تعداد مراکز اسلامی ساخته شده توسط دولت سعودی به نزدیک به ۲۱۰ مرکز در سراسر جهان رسیده است. در مورد مساجد نیز تعداد آنها به ۱۵۰۰ مسجد رسید،این مراکز و مساجد،همچنین دارای مدارسی با هدف آموزش کودکان مسلمان هستند.

قطر نقش مهمی در ایجاد مراکز اسلامی در غرب دارد، ایتالیا در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که ساخت، نگهداری و تامین مالی مساجد در این کشور بیشتر بر عهده قطر خواهد بود،قطر فقط در آن سال  ۲۵ میلیون یورو برای ساخت ۴۳ مسجد اختصاص داد.قطر همچنین هزینه ساخت ۱۵۰ مسجد در اسپانیا را تا سال ۲۰۲۰ در ازای متحمل شدن هزینه های نگهداری و نوسازی مسجد قرطبه که یک شاهکار جهانی در معماری اسلامی است، پرداخت کرده است.

امارات، افتتاح بزرگترین مسجد اروپا را در سال ۲۰۱۰ در شهر روتردام هلند تأمین مالی کرد که شامل دو مناره به طول ۵۰ متر و ظرفیت ۳۰۰۰ نفر است.

در سال ۲۰۲۱نیزکویت هزینه تأسیس مرکز اسلامی در نیوزیلند را با هزینه ۶۸۸۰۰۰ دینار (۲.۲ میلیون دلار) تامین کرد تا اولین مرکز خدمات اسلامی برای پذیرایی از مسلمانان نیوزیلند باشد که توسط کویت تأسیس شد.

این مرکز در مساحتی بالغ بر ۲۴۰۰ مترمربع ساخته شده است و گنجایش حدود ۵۰۰ نمازگزار را دارد،این مرکز شامل کلاس های درس و نمازخانه های مردانه و زنانه، سالن های ورزشی، حفظ قرآن کریم، مشاوره حقوقی و خانوادگی و سالن غذاخوری عمومی است.

محمد نوح که پنج سال است در بوستون زندگی می کند در مصاحبه با الخلیج آنلاین از حامیان احداث مساجد در آمریکا تشکر کرد.وی افزود در بسیاری از مناطق آمریکا به این مراکز می رفتم و واجبات دینی خود را انجام می دادم.

وی ادامه داد: اینجا تعداد زیادی خانواده مسلمان هستند. من هنوز جوان هستم و ازدواج نکرده‌ام، اما خانواده‌های مسلمان در مناطقی که دارای مساجد یا مراکز اسلامی است اقامت کرده اند تا اعضای خانواده خود را طبق سنت های اسلامی تربیت کنند.

بشیر البیرمانی، شهروند هلندی عراقی تبار نیز به نوبه خود می گوید: وجود مسجد در شهرم به من کمک کرد تا فرزندانم را بدون تأثیرپذیری از فرهنگ غربی تربیت کنم.وی به الخلیج آنلاین گفت: وقتی برای شرایط کاری به بلژیک، سوئد و آلمان سفر می کنم، از دیدن مساجد و مراکز فرهنگی اسلامی خوشحال می شوم.

بسیاری از این مساجد مورد حمایت کشورهای حوزه خلیج فارس هستند.علیرغم افزایش پیوسته تعداد مسلمانان در کشورهای غربی، آنها در تأسیس یا فعالیت در مراکز اسلامی با چالش های بزرگی روبرو هستند.

اسلام دومین دین در بزرگترین کشورهای اروپایی آلمان، اتریش، فرانسه، بریتانیا و بلژیک است و تعداد مسلمانان در سراسر اروپا همچنان در حال افزایش است.

پژوهشی که توسط روزنامه بریتانیایی گاردین در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، افزایش تعداد مسلمانان را به دلایل متعددی نسبت می دهد، به ویژه اینکه اکثر مسلمانان اروپا جوان هستند. علاوه بر این، نرخ زاد و ولد مسلمانان بیشتر از سایر فرقه‌های مذهبی است.

این امر علاوه بر مهاجرت های قانونی برای تحصیل، کار و … و پناهندگی و نیز گسترش اسلام در میان ساکنان اصلی اروپا، به دلیل تلاش های جنبش دعوت اسلامی فعال در آنجا است، پیش بینی می شودجمعیت مسلمانان تا سال ۲۰۵۰ از ۵% به ۷.۵% افزایش یابد.

با وجود این، مقامات امنیتی در غرب در حال تلاش برای تشدید نظارت امنیتی در مراکز اسلامی به بهانه  ترس از رشد افراط گرایی هستند.در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، فرانسه و آلمان بسیاری از مساجد را به دلیل خطبه هایی که به زعم آنها به نفرت پراکنی، ترویج خشونت و تجلیل از جهاد می پرداختند،را بستند.

سال گذشته نیز، مجلس ملی فرانسه یک بار برای همیشه پیش نویس اصول بحث برانگیز برای ترویج احترام به ارزش های جمهوری را تصویب کرد. که به عنوان مبارزه با اسلام جدایی طلب  معرفی شد.

طاها عامر، مدیر مرکز اسلامی آلمان در مقاله ای که در سایت الجزیره منتشر شد می گوید: ما در محیطی زندگی می کنیم که انبوهی از اضطراب و ترس از اسلام در آنجا حاکم است، ما باید در بیان مواضع و دین خود ملایم باشیم

حقیقت این است که در زمانی که تمایلات نژادپرستانه و امواج فراگیر نفرت در حال افزایش است.پیام قرآن کریم می تواند سوپاپ اطمینانی برای صلح اجتماعی در جوامع اروپایی باشد.

وی افزود: باید متوجه بزرگی چالش ها و خطراتی باشیم که ذهن، قلب و روح جوانان ما را هدف قرار می دهد.به همین سبب ما باید برنامه های خود را در نهادهای اسلامی قرار دهیم که دانش علمی محکمی را ایجاد می کند و جوانان مسلمان را قادر می سازد دین خود را درک کنند و وابستگی خود را به آن و توانایی معرفی آن را افزایش دهند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن