اخبارخارجی

هشدار سازمان ملل درباره وقوع بحران غذایی در بیست منطقه

آوای سنت : برنامه جهانی غذا و سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) خواستار اقدام فوری بشردوستانه برای کنترل گرسنگی در ۲۰ نقطه جهان شدند.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد برنامه جهانی غذا و سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) خواستار اقدام فوری بشردوستانه برای کنترل گرسنگی در ۲۰ نقطه جهان شدند و گفتند احتمال دارد در این مناطق ناامنی غذایی در سه ماه آینده بدتر شود.

وی تصریح کرد که به گفته این نهادها، اتیوپی، نیجریه، سودان جنوبی و یمن دارای بیشترین شرایط فاجعه بار از نظر گرسنگی هستند. افغانستان و سومالی نیز به این گروه نگران کننده خواهند پیوست، به این معنی که بخشی از جمعیت این کشورها با ناامنی غذایی فاجعه بار مواجه هستند یا در خطر وخامت شرایط از این نظر هستند.

به گفته وی، در حال حاضر ۷۵۰ هزار مرد، زن و کودک در اتیوپی، یمن، سودان جنوبی، سومالی و افغانستان با گرسنگی و مرگ مواجه هستند.

جمهوری دموکراتیک کنگو، هائیتی، منطقه ساحل، سودان و سوریه همچنان «کشورهای بسیار نگران کننده» با شرایط رو به وخامت از نظر امنیت غذایی هستند. کنیا نیز اخیرا به این فهرست اضافه شده است.

دوجاریک ادامه داد: درگیری در اوکراین در حال تشدید وضعیت وخیم گرسنگی در سال جاری است. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که در کنار درگیری‌ها، شوک‌های اقلیمی در سه ماه آینده گرسنگی را افزایش خواهند داد.

وی اضافه کرد که سریلانکا، کشورهای ساحلی غرب آفریقا مانند بنین و گینه، اوکراین و زیمبابوه به فهرست کشورهای در کانون گرسنگی اضافه شده اند.

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل گفت که آنگولا، لبنان، ماداگاسکار و موزامبیک پیش از این در این فهرست حضور داشتند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، جنگ در اوکراین موجب شده است قیمت مواد غذایی در سراسر جهان به بالاترین سطح برسد. یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر در جهان که یک سوم آن‌ها زیر خط فقر به سر می‌برند، بشدت در معرض کمبود و قطع مواد غذایی، انرژی و سیستم‌های مالی هستند که منجر به افزایش فقر و گرسنگی بیشتر می‌شود.

۳۶ کشور برای تأمین و واردات بیش از نیمی از گندم مورد نیاز خود بر روی روسیه و اوکراین حساب می‌کنند. این کشورها شامل برخی از فقیرترین و آسیب پذیرترین کشورهای جهان هستند.

به گفته دبیر کل سازمان ملل، در سراسر جهان، ۴۹ میلیون نفر در ۴۳ کشور در سطح اضطراری گرسنگی هستند و جنگ در اوکراین اکنون جنبه وحشتناک جدیدی به گرسنگی جهانی داده است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن