اخبارخارجی

کدام تسلیحات نظامی آمریکایی به دست طالبان افتاده است؟

آوای سنت : تحلیل تصاویر ماهواره‌ای از فرودگاه ترمذ در ازبکستان نشان می‌دهد که بیش از ۲۴ فروند هواگرد در آنجا هست که به اعتقاد کارشناسان مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن احتمال دارد این هواپیما‌ها و هلی کوپتر‌ها متعلق به نیروی‌های افغانستان بوده باشد.

ویدیویی اخیرا در شبکه‌های اجتماعی همرسانی شده است، که یک عضو طالبان را در کنار یک هلی کوپتر آمریکایی بلک هاک نشان می‌داد.

به گزارش بی بی سی، از زمان ورود طالبان به کابل، تصاویر دیگری از تجهیزات نظامی ساخت آمریکا در دست جنگجویان آنان منتشر شده است.

طبق گزارش سربازرس ویژه برای بازسازی افغانستان (سیگار)، نیروی هوایی افغانستان تا پایان ماه میلادی ژوئن، ۱۶۷ هواگرد (هواپیما و هلی کوپتر) داشت.

تسلیحات نظامی آمریکایی

مشخص نیست که چه تعداد از این ۱۶۷ فروند هواگرد به دست طالبان افتاده است. تصاویر ماهواره‌ای از فرودگاه قندهار نشان می‌دهد که شماری از این هواگرد‌ها در فرودگاه پارک شده است.

به گفته یک کارشناس نظامی بنیاد تحقیقاتی آبزرور در دهلی، تصویری که شش روز پس از تصرف شهر توسط طالبان گرفته شده پنج فروند هواگرد را نشان می‌دهد– دست کم دو هلی کوپتر می-۱۷، دو فروند بلک هاک (یو اچ-۶۰) و یک هلی کوپتر دیگر که ممکن است از همان نوع یو اچ-۶۰ باشد.

تسلیحات نظامی آمریکایی

هر چند در تصویر دیگری مربوط به ۱۶ ژوئیه، ۱۶ فروند هواگرد دیده می‌شود. علت اختلاف در تعداد هواگرد‌های موجود این است که آن‌ها یا از کشور بیرون برده شده یا اینکه از پایگاه هوایی خارج شده اند.

طالبان ۹ پایگاه هوایی دیگر از جمله در هرات، خوست، قندوز و مزار شریف را تصرف کرده است. ولی به دلیل نبود تصاویر ماهواره‌ای مشخص نیست چه تعداد هواگرد در این پایگاه‌های بوده اند.

بعضی می‌گویند که تعدادی از هواگرد‌های موجود در این پایگاه ها، قبل از رسیدن طالبان از کشور خارج شده بودند.

تحلیل تصاویر ماهواره‌ای از فرودگاه ترمذ در ازبکستان نشان می‌دهد که بیش از ۲۴ فروند هواگرد در آنجا هست که به اعتقاد کارشناسان مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن احتمال دارد این هواپیما‌ها و هلی کوپتر‌ها متعلق به نیروی‌هایی افغانستان بوده باشد.

تسلیحات نظامی آمریکایی

چه تجهیزات دیگری به دست طالبان افتاده است؟

طبق گزارش دولت آمریکا، بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۶، این کشور مقدار زیادی سخت افزار نظامی را در اختیار نیرو‌های افغان قرار داد از جمله: ۳۵۸ هزار و ۵۳۰ قبضه سلام از انواع مختلفف بیش از ۶۴ هزار قبضه مسلسل، ۲۵ هزار و ۳۲۷ خمپاره انداز و ۲۲ هزار و ۱۷۴ هاموی.

در سال ۲۰۱۴ که نیرو‌های ناتور مأموریتشان را درافغانستان خاتمه دادند و اردوی ملی این کشور مسئول حفظ امنیت کشور شد، آمریکا تجهیزات بیشتری به آن داد و دستگاه‌های قدیمی را جایگزین کرد.

فقط در سال ۲۰۱۷، ۲۰ هزار تفنگ ام-۱۶ در اختیار افغانستان قرار گرفت. طبق گزارش سیگار بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ از جمله سه هزار و ۵۹۸ تفنگ ام-۴ و سه هزار و ۱۲ هاموی در اختیار آن کشور قرار گرفت.

تسلیحات نظامی آمریکایی

تسلیحات نظامی آمریکایی

تسلیحات نظامی آمریکایی

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن