اخبارخارجی

گروه طالبان هشدار داد …

آوای سنت : گروه طالبان هشدار داد که دیگر متعهد نیست به نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان حمله نکند

همزمان با آغاز رسمی خروج کامل نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان، سخنگوی طالبان هشدار داده که جنگجویان این گروه، پس از این متعهد نیستند که به سربازان خارجی در افغانستان حمله نکنند.

در توافقنامه دوحه میان آمریکا و طالبان که سال گذشته به امضا رسید، طالبان متعهد به آتش بس با نیروهای ائتلاف بین‌المللی تا زمان خروج این نیروها تا اول ماه می شده بود.

امروز نیروهای آمریکایی و ناتو رسما روند خروج نیروهایشان از افغانستان را آغاز کردند که براساس تصمیم جدید جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا تا یازدهم ماه سپتامبر تکمیل می‌شود.

در سال گذشته، هیچ نیروی بین‌المللی در افغانستان کشته نشده، اما طالبان حملات به نیروهای امنیتی افغانستان را افزایش داده و شمار تلفات غیرنظامیان نیز افزایش یافته است.

طالبان روز شنبه (۱۱ ثور/اردبیهشت) در بیانیه هشدارآمیزی گفته که ماندن نیروهای خارجی پس از مهلت اول ماه می “اصولا راه هرگونه اقدام مناسب را برای مجاهدین امارت اسلامی در برابر نیروهای اشغالگر” باز کرده و در مورد رفتار جنگجویان این گروه رهبری طالبان “تصمیم می‌گیرد”.

حدود ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی و حدود ۷ هزار سرباز عضو ناتو در افغانستان امروز رسما خروج کامل از افغانستان را آغاز کردند که قرار است تا ۱۱ سپتامبر تکمیل شود.

در همین حال، سونی لگت، سخنگوی نیروهای ائتلاف بین المللی در افغانستان در توییتر خبر داده که “آتش غیرمستقیم” به محوطه فرودگاه قندهار انجام شده، کسی آسیب ندیده و خساراتی نیز وارد نشده است.

ژنرال اسکات میلر، فرمانده آمریکایی نیروهای ناتو در افغانستان گفته که “بازگشت خشونت بی‌معنا و تراژیک است. اما اشتباه نکنید، ما نیرو برای پاسخ قدرتمندانه به هر نوع حمله علیه نیروهای ائتلاف و برای حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان داریم. رفتن به آن سمت (درگیری) اشتباه خواهد بود.”

هنوز طالبان یا هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است

طالبان خبر ‘حفاظت’ از پایگاه‌های آمریکایی را رد کرد

طالبان خبر “حفاظت” این گروه از پایگاه‌های نظامیان غربی در افغانستان که در روزهای اخیر نشر شده را رد کرده، در حالی‌که دولت افغانستان اظهار بی‌اطلاعی کرده اما گفته اگر خبر واقعیت داشته باشد، “حیران کننده” نیست.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان امروز در کنفرانس خبری پس از جلسه هفتگی با مقام‌های امنیتی در مورد خبر حفاظت از پایگاه‌های آمریکایی توسط طالبان گفت: “ما در جریان نیستیم و با ما صحبتی هم در این مورد نشده، اگر واقعیت داشته باشد.”

اما او افزود که “برای ما حیران کننده نیست، طالبان یک گروه قدرت‌طلب است و می‌خواهد قدرت را به هر شیوه‌ای حاصل کند و راه‌هایی را پیدا می‌کند.”

رویترز گزارش داده که طالبان از پایگاه‌های نظامیان غربی در افغانستان در مقابل حملات گروه‌های رقیب و تندرو را در بیش از یک سال اخیر “حفاظت” کرده است.

سه منبع به رویترز از “حلقه حفاظتی طالبان” حول پایگاه‌های آمریکایی صحبت کرده اند. اگرچه وزارت دفاع آمریکا در این مورد واکنشی نشان نداده است.

اما محمدنعیم، سخنگوی طالبان این موضوع را “تبلیغاتی” خوانده و گفته که “حقیقت ندارد”.

آقای محب در مورد تحلیل‌های شماری از رسانه‌ها که از سناریوی “سقوط” پس از خروج نیروهای خارجی گفت که “جای نگرانی نیست”، نیروهای آمریکایی عملا در جنگ شرکت نداشته اند و ۹۸ درصد عملیات‌های نظامی به عهده نیروهای امنیتی افغانستان بوده است.

او افزود که حملات طالبان “افزایش” می‌یابد اما ما آمادگی داریم.

در این کنفرانس مطبوعاتی ژنرال یاسین ضیا، سرپرست وزارت دفاع گفت که “در یک سال گذشته، در عملیات‌ها، تنها کمک هوایی از نیروهای بین المللی در بعضی جاها می‌خواستیم.”

او افزود که خروج نیروهای خارجی عملا آغاز شده، و تا آخر این هفته برخی ساحات را به نیروهای افغانستان واگذار و تخلیه می‌کنند و در پایگاه بگرام که مرکز عمده این نیروهاست، بنا به برنامه‌ریزی قبلی برای خروج به کشورهایشان تجمع می‌کنند.

بازرس ویژه آمریکا در افغانستان (سیگار) در گزارش تازه به کنگره گفته که در سه ماه نخست امسال، تلفات غیرنظامیان در افغانستان نسبت به زمان مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

همچنین در گزارش سیگار تاکید شده که بدون پشتیبانی فنی قراردادی‌ها، هیچ کدام از سیستم‌های هوایی افغانستان نمی‌توانند قابلیت عملیاتی خود را بیش از چند ماه ادامه بدهند.

ارتش آمریکا اعلام کرده که برای پشتبانی خروج نیروهای خارجی از افغانستان سیستم موشکی توپخانه‌ای با تحرک بالا را در این کشور مستقر خواهد کرد

حفاظت از نیروها در زمان خروج

در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی و حدود ۷ هزار سرباز عضو ناتو در افغانستان حضور دارند، برخی رسانه‌های آمریکایی شمار دقیق سربازان این کشور را هزار نفر بیشتر گفته‌اند.

پیش از این، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا گفته‌اند که اگر طالبان در هنگام عقب‌نشینی نیروهای خارجی به آنها حمله کنند، با واکنش شدیدی از سوی آن‌ها روبرو خواهند شد.

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده که ۶۵۰ سرباز جدید را به افغانستان و دو بمب افگن بی-۵۲ (B-۵۲) را در منطقه برای تامین امنیت روند خروج نظامیان این کشور می‌فرستد.

همچنین ارتش آمریکا نیز اعلام کرده که برای پشتبانی خروج نیروهای خارجی از افغانستان، سیستم موشکی توپخانه‌ای با تحرک بالا (HIMARS) را در این کشور مستقر خواهد کرد.

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفته که با توجه به “اظهارات تند” طالبان همه احتمالات باید در نظر گرفته شود./ bbc

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن