اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

آزادگی پیام اصلی عاشورا است

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت روستای قرنجیک استان گلستان، پیام امام حسین رضی الله عنه را آزاد بودن انسان در افکار و اندیشه دانست.

به گزارش آوای سنت، قربان محمد آخوند کسلخه عاشورا را جزو تاثیرگذارترین رویدادها در تاریخ خواند و گفت: کسانی که توانستند آزادگی را به شکل واقعی معنا ببخشند از اذهان فراموش نخواهند شد. در واقعه کربلا یزید تنها یک بیعت از امام مسلمین می خواست که در عمل کار ساده ای بود، اما این بیعت شالوده نظام اسلامی را هم می پاشید. پس آن حضرت و سایر برگزیده شدگان مسیر مخالفت در برابر ستم را انتخاب کرده و تسلیم فرمان زور نشدند. جنگ در کربلا تنها یک روز از تاریخ را شامل شد، اما اندیشه حضرت امام حسین رضی الله تعالی عنه باقی ماند و ایشان را به عنوان مظهر اندیشه آزاد به آیندگان معرفی کرد.

آخوند کسلخه در خصوص نیاز انسان به آزاد اندیشی افزود: یک شخص تا زمانی که از قدرت و اندیشه به اختیار برخورد نباشد جایگاهی در جامعه نداشته و زندگی را بی هدف و مقصد مشخص خواهد گذراند. امروز محققان، مفسران و مولفین در سراسر عالم بر رسالت آن حضرت در دفاع از اندیشه آزاد فازغ از دین و مذهب مهر تایید می زنند. صاحبان اندیشه های آزاد همگی در برهه ای از تاریخ نقش آفرینی کرده و سرانجام یا به دست دستگاه ظلم کشته شدند و یا تا پایان عمر به رسالت خویش ادامه دادند، لذا پیام های آنها زنده باقی مانده و حقیقت آزادی با گذر زمان دچار تغییر و یا تحریف نمی شود.

امام جمعه اهل سنت روستای قرنجیک، دوران برده داری آمریکایی و استعمار کشورها از سوی ابرقدرت ها در ابتدای قرن گذشته میلادی را نقطه ای سیاه در کارنامه بشر دانست و یادآور شد: بدون تسخیر اندیشه ها هرگز نمی توان بر سرزمینی حکومت کرد، حتی اگر اشغال آن سرزمین سال های دراز طول بکشد. هرچند استعمارگران در مقطعی از تاریخ توانستند برخی از ممالک را با زور اسلحه به تمکین وا دارند، ولی مدتی طولانی در اهداف شان موفق نبودند‌، اما مسلمانان صدر اسلام معرفی دین را مهمترین رسالت امت تعریف کرده و هیچ چشم داشتی به ثروت مردمان سایر سرزمین ها نداشتند. آنها برای ریشه کن کردن ظلم مسیر جهاد را انتخاب کردند و قانون برابری را نهادینه ساختند.

وی تاکید کرد: گرچه امام حسین رضی الله تعالی عنه با افکار و اندیشه های یزید مخالفت ورزید، اما ایشان یک پیام ارزشمند به تمام دنیا صادر کرد. خدای متعال نیز آزادی را فقط برای امت اسلامی تعریف نکرده است، بلکه هر انسانی که متولد می‌شود حق حیات و آزادی دارد.

آخوند کسلخه، امام حسین رضی الله تعالی عنه را دارای نگاهی فراقومیتی، فراجناحی و فرادینی برشمرد و اذعان داشت: واقعه کربلا یکی از نمونه های کمیاب از وقایعی است که همه صاحبان افکار آزاد آنرا تایید و تکریم می دارند. عاشورا نبرد بر علیه شرک و بت پرستی و انواع مشابه دیگر نبود. کارزاری بود که در آن عده ای از مردم با وجود مسلم بودن و ایمان داشتن به معاد، ترجیح دادند افسار افکار خود را در اختیار یزید قرار دهند تا بتوانند زنده بمانند.

این عالم اهل‌سنت خاطر نشان ساخت: امام حسین رضی الله تعالی عنه سپاهی را رهبری می کرد که با وجود تعداد اندک، افکاری به وسعت تمام پهنای عالم هستی داشتند. پیام عاشورا حقیقتی بی بدیل است که امروز سرفصل همه گفتگوها در سطوح کلان می باشد. در عصر کنونی هر صدایی که درباره آزادی به گوش می رسد به نوعی اندیشه های امام حسین رضی الله تعالی عنه را انعکاس می بخشد. پیامی که یاد آن امام و یارانش را برای همیشه در اذهان زنده نگه می دارد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن