اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

امام جمعه اهل سنت جزیره شیف؛ مهمترین فایده روزه داری، تقواست

آوای سنت : سیدحسن حسینی امام جمعه اهل سنت جزیره شیف طی صدور بیانیه ای به بیان برخی فضایل ماه رمضان پرداخت. وی گفت: آیه «یَـاأیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ کُتِبَ عَلَیۡکُمُ ٱلصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى ٱلَّذِینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقُونَ» بیانگر وجوب روزه داری و فوائد آن برای شخص روزه دار است.

امام جمعه جزیره شیف ادامه داد: خداوند عزوجل پس از اینکه روزه را بر بندگانش واجب کرد اینگونه آن ها را تسلی می دهد؛ «کما کتب علی الذین من قبلکم». بدین معنی که روزه داری در بین امت های گذشته نیز وجود داشته است. زیرا که روزه داری عملی سخت و پر مشقت است؛ علی الخصوص اگر در روزهای گرم و طولانی تابستان باشد. تسلی دادن شخص با ذکر مشقتی که بر دیگری وارد شده نوعی قوت قلب برای اوست. زیرا که درک این موضوع که پیش از او دیگران نیز این چنین سختی را تجربه کرده اند پذیرش آن را برایش آسان تر می کند.

سید حسن حسینی به بیان دومین فایده ی آیه فوق اشاره کرد و گفت: دومین فایده بارزی که می شود از این آیه دریافت کرد آن است که خداوند خطاب به امت محمد صلی الله علیه و سلم می فرماید: «هیچ خصلت و صفت پسندیده و قابل ستایشی در امت های گذشته وجود نداشته مگر اینکه شامل حال شما نیز شده است».

وی مهم ترین فوائد روزه داری را تقوا، «لعلکم تتقون» دانست و اشاره کرد: اینگونه که شخص از محرّمات و منهیّات دوری کرده و طاعات و عبادات را انجام دهد. تربیت نفس بر دو خصیصه صبر و تحمل، صبر بر انجام واجبات و طاعات الله عزوجل، صبر در برابر محرّمات و منهیّات، بدین صورت که انسان از دروغ و غیبت، خوردن و آشامیدن و… خود داری کند.

امام جمعه جزیره شیف در ادامه به بیان آداب و سنت های روزه رمضان پرداخت.
آداب و سنت های روزه رمضان
*سحری و تأخیر در خوردن آن

پیامبر به خوردن سحری بسیار تشویق می کرد و تأکید داشت که حتی اگر دانه ای خرما باشد از آن غافل نشوید. زیرا که سحری خوردن سبب می شود که روزه دار در طول روز کمتر احساس گرسنگی کند. در باب تأخیر سحری از یکی از یاران پیامبر نقل است که با سرعت سحری را به اتمام می رساندم که نماز صبح را همراه پیامبر بخوانم.

* عجله کردن برای افطار از جمله آدابی ست که رسول الله صلی الله علیه و سلم به آن پایبند بودند. پیامبر(ص) در ابتدا با رطب یا خرما افطار می کردند. اگر این دو در دسترس نبود با آب افطار می کرد. سپس نماز مغرب را ادا می کرد.

*دعای مشهوری از پیامبر اکرم نقل است که به هنگام افطار بر زبان جاری می کردند. ذهب الظمأ وابتلت العروق و ثبت الأجر إن شاء الله.
تشنگی رفع شد و رگ ها خیس شدند و به امید خدا اجر و پاداش ثبت شد.

*خودداری کردن از دروغ، غیبت، فحش و ناسزا و به صورت کلی پرهیز از بیهوده گویی.
خداوند عزوجل در این باره می فرماید: «همه ی اعمال بنی آدم برای اوست مگر روزه که برای من است و من در قبال این عمل به بنده ام پاداش می دهم. در صورتی که در حین روزه از سخنان پوچ فحش و ناسزا دوری کند و اگر مورد فحاشی و بی احترامی قرار گرفت کافی ست تأکید کند که او روزه دار است و مقابله به مثل نکند». از پیامبر صلی الله علیه و سلم در صحیح بخاری نقل شده است که اینگونه می فرماید‌: «من لم یدع قول الزور و العمل به فلیس للّه حاجهً فی أن یدع طعامه و شرابه». کسی که از دروغ، تهمت، غیبت، و اعمال باطل روی نگرداند خداوند به روزه او احتیاجی ندارد و روزه اش عملاً هیچ ارزش و اعتباری ندارد. بنابراین نیازی به خودداری از غذا و آشامیدن نیست.

* تلاوت قرآن و صدقه دادن
پیامبر صلی الله علیه و سلم در ماه مبارک رمضان بیشتر از ماه های دیگر صدقه می داد. و هرشب به همراه جبرئیل قرآن تلاوت می کرد.

* اهمیت و شب بیداری رسول الله در ده شب آخر رمضان که حتی خانواده اش را برای انجام طاعت و عبادت بیدار می کرد.

* افطار دادن به روزه داران هر چقدر که در وسع و توان شخص باشد. زیرا که اجر و پاداش فراوانی دارد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن