اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها
موضوعات داغ

انتقاد مولانا گرگیج از هتاکان به علمای اهل سنت

مولانا گرگیج: تحریم انتخابات دردی را دوا نمی کند

آوای سنت : مولانا محمدحسین گرگیج ضمن گلایه از هجمه و اهانت ها به ایشان و شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید پس از موضع گیری در خصوص انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشتند: ما هرگز به دنبال منافع شخصی نبودیم و اهانت ها را به خاطر منافع مردم تحمل می کنیم.

به گزارش آوای سنت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ التفسیر مولانا گرگیج، ایشان در بخشی از خطبه های این هفته(۲۸ خرداد ۱۴۰۰) گفتند: مسئله ای که اخیرا موجب تعجب ما شد هجمه ها و توهین هایی بود که بر حضرت شیخ الاسلام  و بنده در فضای مجازی صورت گرفت؛ فردی که غیبت و بدگویی علمایی که مدافع ملت هستند می کند قطعاً بدانید خودش مشکل دارد، مولانا عبدالحمید جمله زیبایی فرمودند که ما عقیده خود را اعلام کردیم و هر تهمت و بهتانی را با جان و دل خریداریم.

عالم برجسته اهل سنت کشور افزودند: ما اهانت ها  را به خاطر ملت تحمل می‌کنیم زیرا منافع شخصی در کار نبوده است، آیا خود را فروخته ایم و پول گرفته ایم؟ آیا با کسی تبانی کرده ایم؟ به ذات الله قسم که یک ریال هم دریافت نکرده ایم؛ من حتی یک بیمه سلامت و دفترچه تامین اجتماعی ندارم پس چه چیزی را می خریم که دین و مسلک و شما را بفروشیم؟

مولانا گرگیج اظهار داشتند: برخی افراد بلوغ سیاسی که هیچ، هنوز به بلوغ جنسی نرسیدند و یک تلفن همراه به دست شان افتاده گمان می‌کنند به تمامی امور و مسایل روز واقف هستند و به شایعه پراکنی و تحریف سخنان می پردازند.

ایشان ادامه دادند: اگر ما دین و مذهب شما را فروخته ایم افراد مطرح دیگری را بیابید که همانند ما به راحتی انتقاد کنند و از حقوق تمامی اقشار دفاع کنند، نام آن چند نفر را هم که برخی به عنوان جایگزین گرفتند از دوستان خود ما هستند؛ این شیطنت ها برای این است که بین مردم و علما فاصله بیفتد و شما را دشمن علما قرار دهند و سپس بهره برداری کنند؛ تا به حال کجا مشاهده شده است که ما از حق مذاهب و مردم دفاع نکرده‌ایم.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر در خصوص تحریم انتخابات و عدم تأثیر آن بر شرایط کنونی و حل مشکلات گفتند: اگر ما رأی ندهیم شورای شهر و روستای ما را چه کسی انتخاب می کند؟! سرنوشت کشور چه می شود و آیا با حاضر نشدن پای صندوق رأی حکومت سقوط می کند؟

بنده به کسانی که در خارج کنار زنان عریان، میزگرد تشکیل می دهند و درباره علما و سرنوشت کشور انتقاد می کنند که چرا پای صندوق های رأی می روند پیشنهاد می کنم اگرخودتان شهامت دارید مانند امام خمینی که از پاریس به ایران برمی گشت در حالی که ممکن بود در هوا و یا فرودگاه ترور شود فرمود: جان من از کسانی که در ایران کشته شدند عزیزتر نیست و در بهشت زهرا نیز اظهار داشت من به پشتیبانی این ملت دولت تعیین می کنم و در دهن این دولت می زنم به تهران بیایید و همین سخنان را بگویید، پشت هزاران پرده نشسته اید و می خواهید ملت ایران را بیچاره کنید و نظاره گر باشید.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش افزودند: ما نمی خواهیم در کشورمان مانند سوریه درگیری و هرج و مرج باشد، ما اگر گرسنگی می‌کشیم حداقل در امنیت و دوستی هستیم و کنار یکدیگر زندگی مسالمت آمیزی داریم؛ ما به قضایا به طور کلی نگاه می‌کنیم که اگر حکومت سقوط کند چه کسی بر سر کار خواهد آمد و آیا او با شما خوش برخورد خواهد بود؟ این توطئه های امریکا و انگلیس است که می خواهد یک ملت را به جان همدیگر بیندازند و آن ها را به دست خودشان نابود کند.

مولانا گرگیج با بیان این که “علما به دنبال منافع شخصی نیستند” تصریح کردند: اگر مولانا عبدالحمید امروز گفته ما با فلان جناح هستیم و انتخابات را تحریم نمی کنیم، پای صندوق های رأی بروید و به فلان کاندید رأی دهید امنیت عمومی و فواید کلی را در نظر گرفته و به دنبال منافع شخصی نبوده است.

عضو مجمع فقهی اهل سنت کشور ادامه دادند: خدا گواه است هر سخنرانی انتقادی که داشتیم طوری نبوده است که پس از بیان آن در خانه راحت بودیم و دادگاه ویژه روحانیت و مأموران امنیتی بند به بند سخنانم را جلویم قرار دادند و گفتند شما در فلان روز اینگونه سخنان تحریک آمیز و ضد نظام گفتید در حالی که ما ضد نظام صحبت نمی کنیم بلکه تذکر می دهیم.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر به برخی از مطالبات جامعه اهل سنت اشاره کردند و گفتند: ما از دولت جدید می خواهیم که مانع تردد علمای طراز اول اهل سنت در سطح کشور نشود و همچنین مجوز ساخت مسجد جامع اهل سنت در تهران صادر شود و در شهرهایی که اهل سنت اقلیت هستند اجازه اقامه دو رکعت نماز عید را داشته باشند؛ ان شاء الله از هفته آینده مطالبه گری ما از دولت سیزدهم آغاز خواهد شد و زبان ما همچون شمشیر حضرت خالد از غلاف کشیده خواهد شد.

ایشان افزودند: تحریم انتخابات جز ایجاد اختلاف، ناامنی و ضرر سودی ندارد، در افغانستان، عراق، سوریه و یمن شاهد این اختلافات هستیم؛ ما به دنبال منافع مردم هستیم و برای ملت وعقیده خود فدا می شویم؛ ما زبان ملت ایران هستیم و همیشه مدافع انسانهای رنجور بوده ایم؛ سخنان ما همیشه موثر و بازدارنده بوده است و سال هاست که برای مردم فریاد می زنیم اما برای یک مورد و یک حرف قرار نیست که ما را کنار بگذارند و بگویند ما دیگر پشت سرتان نماز نمی خوانیم و دیگر به شما اقتدا نخواهیم کرد.

مولانا گرگیج با تاکید بر اینکه ” مردم در خصوص رای دادن و انتخاب کاندید آزاد هستند” گفتند: ما هرگز مردم را مجبور به انجام کاری نکرده ایم و اگر مردم را به پای صندوق های رأی دعوت کردیم نه فتوایی صادر کردیم و نه اجباری در کار بوده است زیرا مردم آزاد هستند و میزان، رأی ملت است؛ رأی دادن یک عقیده شخصی است و هرگز فردی را بابت رأی ندادن سرزنش نکردیم، مردم بارها از ما پرسیدند که به چه کسی رأی بدهیم هستیم و گفتیم در این زمینه آزاد هستید و به ما مربوط نمی شود.

عالم سرشناس اهل سنت کشور خاطرنشان ساختند: ما در واقع مردم را به حضور با شکوه دعوت کرده‌ایم و ثانیا تاکید کرده ایم به کسی رای بدهند که به تشخیص خودشان در شورای شهر و روستا و ریاست جمهوری اصلح است، اما خود مردم از ما در خصوص انتخابات و فرد مورد نظر سوال می کنند و هنگامی‌که نظر خود را اعلام می‌کنیم مورد هجمه قرار می گیریم؛ ما به تحریم انتخابات دعوت نمی کنیم و در خصوص رای دادن به هر کاندیدی نیز مردم آزاد هستند.

ایشان افزودند: ما در انتخابات، وعده پست وزارت کشور و پست های کلیدی برای خود یا اطرافیان خود نگرفتیم بلکه تقاضای ما این بوده است از شایستگان اقوام و مذاهب در بالاترین سطوح دولتی استفاده شود و افراد بومی که درد مردم را بهتر درک می کند در پست استانداری و فرمانداری ها بکار گرفته شوند؛ اگر می خواهید حکومت، فراقومی و فرامذهبی باشد اشخاص توانمند بومی را در مناطق خودشان استخدام کنید و موفقیت دولت آتی نیز در همین موضوع است.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در خاتمه با بیان این که “رأی دادن یک تکلیف است” خاطرنشان ساختند: هیچ کشوری بدون رئیس جمهور نیست بلکه برای هر کشوری حاکم لازم است؛ مواضع ما در تمامی امور کاملا بررسی شده و فنی هستند و کورکورانه تصمیم نمی گیریم، بیست و چهار سال طیف اصلاح‌طلبان را آزمودیم نتیجه نگرفتیم و این بار اصولگرایان از ما خواستند آنان را بیازماییم. لذا به این طیف هم اعلام می‌کنم اکنون در مرحله آزمایش قرار دارید و عملکرد شما تحت نظر است، ملت به وظیفه خود وفا کردند لذا شما هم باید به وعده‌های خود عمل کنید؛ مشکلات مردم تنها به اقتصاد مربوط نیست بلکه فراتر از این مسایل هستند و در خصوص اقوام و مذاهب سلیقه‌ای عمل می شود لذا تمامی مسئولین باید فراقومی، فرامذهبی و فراجناحی عمل کنند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن