اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

انسان سازی لازمه حل مشکلات جامعه انسانی

گفتاری از مولانا بهزاد فقهی

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه تایباد انسان سازی را مناسب ترین روش برای بازگشت به دوران شکوه اسلامی برشمرد.

به گزارش آوای سنت، مولانا بهزاد فقهی در گفتاری ضمن انتقاد از افزایش مفاسد در جوامع اسلامی، آن را محصول نبود خودسازی در انسانها خواند و گفت: در قرن بیست و یکم بشر به بسیاری از اکتشافات متصور خود دست یافته و در حالی که دنیا از پیشرفت متوقف نمی شود و برای هر مشکل عمومی بلافاصله راه حلی برنامه ریزی طرح ریزی می گردد. می ‌بینیم که بشر از مسیر انسانیت دور افتاده و با بحران‌های عدیده‌ ای دست و پنجه نرم می ‌کند.

در این بین سازمان‌های مردم نهاد و خیرخواه زیادی برای مدیریت بحران‌های موجود تشکیل و سازماندهی می‌ شوند تا بتوانند جلوی حرکت این افراط و زیاده خواهی لجام گسیخته را بگیرند، اما به جای اینکه بحران‌ها تقلیل یابند، از جایی دیگر دهان باز کرده و شدید تر می شوند.

وی تنها روش مقابله با بحران‌ها را اجرای تعالیم روح ‌بخش انبیا علیهم السلام خواند و افزود: همه انبیاء الهی خصوصا پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم زمانی مبعوث شدند که بشریت بحرانی ‌ترین و سخت ‌ترین شرایط در عرصه‌های مختلف را تجربه می‌ کرد. نبی مکرم اسلام با بعثت خود زایش و تبلور خاصی برای عالمیان به وجود آورد. پیامبر اکرم زمانی بعثت خود را آغاز کرد که مکه آماج‌ غفلت‌ها، فسادها، بی‌بند و باری‌ها، جفا به افراد طبقه پایین و بدترین فجور اعتقادی قرار داشت. بشر در درجه ‌ای در باب اعتقاد به انحطاط رسیده بود که  سیصد و شصت بت را عبادت می‌ کرد.

مولانا فقهی ادامه داد: وقتی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم برای به چرخه در آوردن راه توحید در جامعه مبعوث گردید، دو دین یهود و مسیحیت در افراط و تفریط، توهم دینی، تعصب‌های کور و فرار از مسئولیت‌ها بسر می‌بردند و حتی امپراطوری‌های روم و ایران آن زمان، نیز از تعالیم روح‌ بخش اسلام فاصله داشتند.

آن حضرت با وجود اینکه دشمنان زیادی داشت، اما خیرخواه مردم زمان خود بود و برایشان دعا می‌ کرد تا از جهالت رهایی پیدا کنند. ایشان به دنبال پست و مقام نبود، بلکه تمام وجود خود را برای بشریت وقف نمود. پیامبرما در زندگی مکی، جنگ‌های داخلی و طایفه ‌ای را از بین برد و به همه توصیه نمود تا نماز بخوانند. آن حضرت به مردم فهماند تا روش اصلاح و خودسازی را در پیش گرفته و فساد را از اخلاق، رفتار و کردار خود دور نمایند.

مدرس حوزه علمیه زین الدین ابوبکر تایبادی عنوان نمود: فسادهایی که امروز در جامعه دیده می شود از پژواک و بازتاب فاسد درون انسان ها سرچشمه می یابد. عالَم بیرون، نمونه‌ ای از عالم درون ماست و فسادهای بیرونی، نتیجه فسادهای دل است. لذا پیامبر اکرم برای از بین بردن این فسادها، انسان‌ سازی را شروع کرد. ایشان از یک خانه و به صورت انفرادی شروع کرد، سپس دیگر افراد شروع به دعوت کردند و باعث شدند تا فساد از جامعه ریشه‌ کن شود. از این رو برای تمدن باشکوه اسلامی انسان سازی لازم است. بدون شک امروز همه ما از تبعیض، تحریم‌های آمریکا، نابرابری و عدم توازن رنج می ‌بریم، اما راهش این است که تجربیات زمان صدر اسلام تکرار شود. اصلاح را از خانه‌ خود شروع کنیم و به اصلاح خود و خانواده بپردازیم.

مولانا فقهی تصریح کرد: دولتمردان، اندیشمندان، صاحب نظران و افراد اهل فکر باید بنشینند و فکر کنند که چطور می توان به روش نبی مکرم و تعالیم روح‌ بخش انبیاء بازگشت نمود. هر یک از امت می بایست خودش را مسئول مسائل فعلی دنیای اسلام بوده و در صدد اصلاح نواقص خود براید.در وضعیت کنونی مذاکره با آمریکا مشکلات دنیای اسلام را حل نمی کند. ما از آمریکا نمی‌ ترسیم، بلکه به تعبیر مقام معظم رهبری، از آن اژدهای هفت ‌سری به نام نفس که درون ما را می‌ خشکاند ترس داریم.

مردم اهل سنت، ملت با وفایی هستند که مشکلات را تحمل می‌کنند. امیدواریم که دولتمردان ما به فکر حل کامل مشکلات باشند و روزی برسد که تمام دولت‌ها و ملت‌ها به آن تعالیم روح ‌بخش انبیاء برگردند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن