اهل سنت ایرانعمومی
موضوعات داغ

بهره گیری از فرصت انتخابات ریاست جمهوری محتاج خرد جمعی است

گفتگوی آوای سنت با کریم بخش تمندانی

آوای سنت: جامعه اهل سنت برای بهره گیری مناسب از فرصت انتخابات ریاست جمهوری محتاج خرد جمعی است.

به گزارش آوای سنت، کریم بخش تمندانی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه تصمیم در خصوص اتخاذ یک راهکار مناسب درباره نحوه مشارکت در انتخابات خردادماه برای تعیین رئیس جمهور آینده کشور،  نیاز به انجام خرد جمعی با همه نخبگان و صاحب نظران اهل سنت دارد، گفت: البته در گذشته نیز اینکار از طریق کانال هایی انجام شده و آرا بیش از ۹۵ درصد آرا اهل سنت در هر دوره انتخابات کشوری شامل حال یک کاندیدای خاص شده است. اهل سنت همیشه و در همه انتخابات ها به امید بهبود شرایط محیطی و رفع کمبودها، حضوری یکپارچه و گسترده در پای صندوق ها داشته اند،اما علی رغم تلاشهای به عمل آمده در برخی از بخش ها با شرایط ایده آل فاصله زیادی داریم.

وی مشکلات آبی، جاده ای و نبود شغل مناسب در مناطق اهل سنت نشین شرق کشور را دلیل بی توجهی طولانی به وضعیت و شرایط عمومی ساکنان آن در گذشته خواند و افزود: سوال این است که چرا در جهت ریشه کن کردن بیکاری قشر جوان و مرزنشینان طرح و پروژه ای تعریف نشده است ؟ به چه علت طی طول چهار دهه به ایجاد رونق مناسب از طریق ایجاد بازارچه های مرزی گام های عملی برداشته نشده است، اگر به مطالبه گر بودن است که مردم همان زمان نیز مطالبات شان را به گوش مسئولینت رسانده اند و اگر مشکل اصلی در تحریم است، چرا در همان زمان که تحریم به حد امروزی نبود کار اساسی انجام نشده است؟

مشکلات حل نشده مرزنشینان

تمندانی ادامه داد: همه مسئولین به این مسئله اذعان می دارند که با حذف قاچاق کالا به شرط برقراری تسهیلات مرزی برای ساکنین آن می توان دهها شغل را برای جوانان در نوبت کار تعریف و اجرایی کرد. برای مصرف کنندگان کشور نیز مهم است که یک کالا به چه طریق و با میزان کیفیت استاندارد به دستش می رسد. رونق تجارت مرز، نیاز به رایزنی های بیشتر میان مسئولین دولت با کشورهای همسایه دارد، اما دیدار روسای جمهور دو دولت در طول یکسال تنها ممکن است یک دیدار رسمی داشته باشند. این موضوع البته توجیهات خاص خودش را دارد و از سوی دیگر دولت می بایست نماینده ویژه ای را برای این امر مهم و حیاتی معرفی کند.

ضرورت تدبیر در بین نخبگان اهل سنت

این صاحب نظر فعال چند دستگی آرا اهل سنت را به نفع مردم عمدتا ساکن نواحی مرزی ندانست و اظهار داشت: هر چند که خود دولت نیز قبول دارد که نسبت به استفاده از نخبگان اهل سنت در پست های بالا       بی مهری هایی صورت گرفته است، لیکن این مسئله نباید در میان آراء اهل سنت چند دستگی و شکاف بوجود آورد. در وضعیت کنونی که هنوز کاندیداهای ریاست جمهوری سفرهایشان به مناطق مختلف را استارت نزده اند، تصمیم گیری دراین باره قدری زود است، لیکن بسیاری از صاحب نظران بر این باور قرار دارند که حمایت از کاندیدای اصلح می تواند به نفع ما باشد.

مرزنشیان و سفرهای استانی دولت

تمندانی معلق ماندن سفر هیات دولت به مناطق مختلف به ویژه در ایام کرونا را از دیگر دلایل روی کاغذ ماندن مطالبات مردم اهل سنت در مناطق مربوط به خود توصیف کرد و عنوان نمود: هر چند که اخیرا نبود سفرهای استانی هیات دولت شامل حال همه کشور شده است، با این حال میان شهرهای صنعتی و مرزی تفاوت زیادی وجود دارد. به خوبی می توان به یاد آورد که این دولت در پایان دوره چهارساله خود چه میزان تحرک و رفت و آمد به استانها داشت و چه قول هایی به مردم مرز نشین داده است. بنابراین نمی توان تحریم ها و شیوع بیماری کرونا را مانعی برای سفر هیئت دولت و یا توقف پروژه های عمرانی برشمرد.

گرانی مضاعف و مشکلات اقشار پایین

دولت یکی از دلایل پیک چهارم کرونا را در ازدحام مردم برای خرید کالاهای ضروری در زمستان سال گذشته و اوایل بهار امسال می داند. آن زمان مسئولان ادعا می کردند که در کشور از انواع کالای مصرفی به اندازه کافی موجود است و نیازی به ازدحام در مقابل فروشگاه ها نمی باشد، اما این دولت پاسخی برای گرانی های اخیر نداده است. مرغ ماشینی تنها فراورده ای بود که اقشار کم درآمد به آن دسترسی داشتند، ولی خود این فرآورده نیز اخیرا یک دفعه پنج هزار تومان گران شد، در حالی که وعده دولت در زمستان سال ۹۹ این بود که قیمت را به میزان قبلی آن یعنی دوازده هزارتومان برمی گرداند. وقتی تا این حد مشکل در معیشت مردم استان های مرکزی وجود دارد، شما تصور کنید شرایط ساکنان نواحی مرزی چگونه خواهد بود.

نمایندگان مجلس و وعده های انتخاباتی

نویسنده و منتقد اهل سنت تاکید کرد: نمایندگان مردم در مجلس از کمبود منابع مالی گلایه می کنند. اینها برای مردم پذیرفتنی نیست، چرا که نماینده منتخب در زمان کاندیداتوریش با برشمردن کمبودها، انتقاد از دولت، نبود مسئولین دلسوز، به عنوان تنها ناجی نجات مردم از مشکلات و گرفتاری ها عرض اندام کرده است و اکنون که خود را در راس تصمیم گیری می بیند، همه قول ها و وعده های دوران انتخاباتی را فراموش کرده و تلاش می کند به مردم بفهماند که وظیفه اصلی وی در مجلس قانونگذاری است، اگر واقعا چنین باشد که هست، پس چرا در انتخابات آن همه شعار و وعده به مردم داده و چرا در زمان تبلیغات انتخاباتی شهامت گفتن واقعیت ها را نداشته است؟!

وقتی نتیجه مشارکت در یک دوره انتخابات پارلمانی به نبودها و نداشته ها ختم شود، از مردم نمی توان انتظار داشت که به پیش رو نگاه خوشبین داشته باشند. علی ایحال بی تفاوت بودن به رویدادی که آینده کشور را رقم می زند، مشکلی را حل نخواهد کرد. اهل سنت رای تعیین کننده دارد، اما نباید دلخوش به وعده های طلایی  و رنگارنگ باشد. کاندیدایی که با رای مردم بر مستند تکیه می زند، مسلما قول هایی نیز برای اخد آرا می دهد و این ما هستیم که باید محکم کاری کرده و آرا خود را خرج شعاری نکنیم که هرگز برآورده نخواهند شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن