اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

تخصص و علم اندوزی نیاز حیاتی جامعه اسلامی

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه الصدیق بیرجند نیاز امروز جوامع اسلامی را داشتن تخصص در سطح حوزه و دانشگاه دانست.

به گزارش آوای سنت، مولوی محمد کریم زاده در آستانه بازگشایی دانشگاه ها و با اشاره به شروع به فعالیت حوزه های علمیه در سال جدید تحصیلی در باب فضیلت علم و دانش از منظر دین اسلام گفت: کلام الهی و احادیث گهربار نبی مکرم صلی الله علیه و آله وسلم به کرات به فضیلت و برتری پژوهش دینی و دانشگاهی اشاره کرده اند. بدون شک کسانی که در زمینه علوم مختلف تحصیل می کنند نسبت به افرادی که سواد چندانی ندارند برتر می باشند. تجربه ثابت کرده است که مردم به دانش اهمیت زیادی قائل بوده و متخصصین امر تحقیق و پژوهش را در میان خود گرامی می شمارند. علم و ثروت هر دو نیاز زندگی هستند، اما کسی که ثروت را مبنای خوشبختی می داند دائما باید دغدغه نگهداری و مواظبت از آن را به دوش بکشد.

مولوی کریم زاده، علم را میراث انبیاء الهی دانست و به نقل از رسول گرامی اسلام افزود: دانشمندان و علما وارثان انبیاء هستند. انبیاء ثروتی از خود باقی نگذاشته و به همین دلیل هیچ یک وارثی نداشته اند. بلعکس فراعنه علی رغم داشتن ثروت زیاد به فنا رفته و از آنها به خوبی یاد نمی شود . دانشمندان برای همیشه در صفحات تاریخ ماندگار هستند، چون آنها مانند شمع روشنایی بخش زمان خود بوده اند. امروز حوزه های علمیه و دانشگاه ها در کنار هم وظیفه تعلیم فرزندان ما را بر عهده دارند. جامعه زمان حال در تمامی بخش ها نیاز به افراد متخصص دارد، لیکن آموختن برخی از علوم برای مسلمان یک امر فرض و واجب عینی به حساب می آید.

این عالم اهل سنت حوزوی در بیرجند علم را مقدمه اعمال خواند و یادآور شد: برای تمام آحاد مسلمان در هر جایگاه و منصب چه دولتی و یا خصوصی ضرورت دارد تا علم خواندن نماز و احکام را فرا بگیرند، زیرا تا علم آنها حاصل نشود عمل به دستورات ممکن نخواهد بود. برای طلب علم اگر مجالی در شهر خود نیافتیم لازم است که عده ای رنج سفر را تحمل کرده و ضمن تحصیل آن به موطن اصلی مراجعه نمایند تا دانسته هایشان را در اختیار سایر مردم قرار دهند. ممالک اسلامی باید به علوم مختلف مسلح شده و بهترین متخصصین را در اختیار داشته باشند. نیاز جامعه اسلامی می بایست توسط افراد آن برطرف گردد. لذا اگر چنین نشود همه مسئول خواهند بود.

مولوی کریم زاده دراز کردن دست نیاز به سوی دنیای کفر را یک ننگ برای جوامع اسلامی توصیف کرد و تاکید ورزید: جوامع ما به حوزه در کنار دانشگاه نیاز مبرم و اساسی دارند. متاسفانه در برخی اوقات شاهد ایجاد سوء تفاهماتی میان این دو قشر فعال می باشیم که در بین عموم نیز نفوذ کرده و برخی مردم حد حوزه های علمیه نسبت به دانشگاه را پایین تصور می کنند. لذا با وجود فراخوان های متعددی که در ابتدای سال تحصیلی حوزوی داده می شود استقبال زیادی برای تحصیل در مراکز و مدارس آن بعمل نمی آید. سابقا تصور بر این بود که مدارک حوزوی از لحاظ رسمی بودن با مدارک دانشگاهی برابری نمی کنند که این برداشت اشتباه است و آنچه که به عنوان مدرک به فارغ التحصیلان داده می شود از نظر امتیاز هیچ تفاوتی با مدارک دانشگاهی ندارد.

این عالم اهل سنت یادآور شد: لباس اهالی حوزه را مغایر با عرف جامعه نشماریم. این پوششی است که بزرگان دین ما بر تن می کردند و بر طبق سنت می باشد. لباس علمای دین برای این است که از سایر اشخاص تمیز داده شده و چنانچه نیازی به ایشان بود به راحتی شناخته شوند. علما ساعت کاری بخصوصی ندارند و خود را بر اساس تکلیف دین و سنت خادم میردم می دانند، پس می طلبد تا ارتباط میان حوزه و دانشگاه تنگاتنگ شده و همانگونه که یک فرد حوزوی نیاز به دانستن علم روز دارد، دانشگاهیان هم جهت ارتقا سطح دینمداری باید به سمت حوزه ها گرایش پیدا کنند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن