اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

تعلیم صحیح فرزندان راهکار مقابله با انحرافات

آوای سنت: امام جمعه مسجد جامع الخلیل خاش تعلیم اسلام فرزندان را موثرترین راه برای خنثی سازی فرهنگ غلط بیگانگان دانست.

به گزارش مولانا محمد عثمان قلندرزهی در شرح تبیین جایگاه قرآن کریم و تاثیرات آن در زندگی بشر گفت: منظور از نزول کلام حق این است که کفر، شرک، جهل، نفاق و اخلاق جاهلیت را از بین برده و در عوض علم، توحید، هدایت، اسلام، صدق، راستی و اخلاق حسنه و حمیده را به زندگی ها وارد کند. قرآن نسخه بسیار موثر و مفید برای انسان است و از صفات پسندیده و خیر رسان به حساب می آید. قرآن بود که صحابه را تبدیل به اولیاء الله کرد و قرآن بود که حضرت بلال رضی الله عنه را از عرش به بالا رساند. ذات یکتا با قرآن قومی را بلند و قومی را پست می کند. گروهی که به قرآن چسبیدند، بلند شدند و گمراهان که فاصله اختیار کردن خوار و ذلیل گشتند.

امروز که همگی به نوعی دچار مشکلات معیشتی و اقتصادی شده ایم صفات مسلمانی خود را نشان داده و در صورت توان بر همسایگان فقیر و سایر مردم رحم و شفقت داشته باشیم. خداوند به کسانی بیشتر از نیازشان می بخشد تا آنها را مورد آزمایش قرار دهد.

وی در اینباره ادامه داد: بهترین انسان کسی است که به دیگران نفع رسانده و گره از کارش بگشاید. پیامبر صلی الله علیه و سلم به تمام یاران خود خطاب کرد، آسانی را برای مردم بیاورید و آنها را به اسلام بشارت دهید. مسلمان کامل شخصی است که بعد از عقیده صحیح به فرائض پرداخته و ضمن عمل به معروفات از منکرات پرهیز کند. یک مسلمان وقتی که عمل صالحی انجام می دهد خوشحال و مسرور می شود و صحت، سلامتی عمر طولانی به او می رسد. بدانید بهترین و افضل ترین دین و امت، دین اسلام و امت رسول الله می باشد.

مولانا قلندرزهی با انتقاد از ایجاد انبارهای مخفی توسط محتکرین بازاری در ایام سخت معیشتی و با استناد به احادیث نبوی اظهار داشت: رسول گرامی اسلام احتکار کالاها را نهی کرده و فرمایش می دارد، کسی که خوراکی های مورد نیاز مردم را با هدف سوء استفاده از شرایط بد اقتصادی انبار کند، ملعون است. محتکر جزو بزرگترین گناهکاران در توصیفات آن حضرت صلی الله علیه و آله وسلم می باشد. لذا به تمام فروشندگان توصیه می کنیم که از ظلم برگشت کرده و از گذشته خود توبه کنند. اگر کسانی به جهالت و نادانی مرتکب شده و بعد از ارتکاب گناه فورا به سوی صراط مستقیم رجعت نمایند، خداوند هم به سوی آنها رجوع کرده و توبه آنان را می پذیرد، لیکن مداومت در ظلم برای انسان تباهی به بار می آورد.

امام جمعه مسجد جامع الخلیل خاش تاکید کرد: انسان سخاوتمند به رب متعال و به جنت نزدیک و از جهنم دور است، اما انسان محتکر و بخیل از رحمت باریتعالی دور و به جهنم نزدیک می باشد. جنت با سختی پوشیده شده است. یعنی کسی که می خواهد به جنت برسد باید چندین مراحل و سختی را تحمل کند. بهشت زیر پرده سختی و مشقت می باشد و جهنم زیر پرده های شهوات و خواسته های نفسانی است. لذا با مشقت در صراط مستقیم ایستادن جهاد با نفس به حساب می آید.

مولانا قلندرزهی همچنین با تاکید بر تعلیم فرزندان در مکاتب تابستانی افزود: تعلیم فرزند یکی از فرائض اصلی و اساسی است. فرزندان باید احکام اسلامی را یاد بگیرند و عقاید ضروری خود را بدانند تا از جمیع ناهنجاری و فتنه های عصر حاضر از جمله فضای مجازی سالم بمانند. دین خود را محکم نگه دارید و مدارس دینی و مکاتب را فعال کنید و با علما در پیشرفت و ترقی دین همراه باشید تا اینکه بیگانگان در میان مسلمانان رخنه نکرده و فرهنگ های غلط را به فرزندان جوان ما آموزش ندهند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن