اهل سنت ایرانعمومی
موضوعات داغ

تغییرات احتمالی در جماعت دعوت و اصلاح

محمود ویسی جانشین پیرانی می شود

آوای سنت : «ملا محمود ویسی»، یکی از گزینه های احتمالی جانشینی «ملا عبدالرحمن پیرانی» دبیرکل «جماعت دعوت و اصلاح» به شمار می آید که به مانند دبیرکل فعلی در تهران مستقر است، با دفتر مرکزی این جماعت ارتباط تنگاتنگ دارد و یکی از گزینه هایی است که ظرفیت این را دارد در صورت تصمیم پیرانی بر کناره گیری، جانشین وی دراین تشکل گردد.

  محمود ویسی دارای تحصیلات آکادمیک در مقطع دکترای «فقه مقارن» در کشور «سودان» است و هم اکنون استاد و مدیر گروه فقه و حقوق شافعی دانشگاه مذاهب اسلامی در تهران به شمار می آید.

دکتر ویسی به مانند دکتر پیرانی، دارای روابط حسنه با مسئولان جمهوری اسلامی است و هیچگونه زاویه ای با حاکمیت ندارد و درصورت رسیدن به دبیرکلی این تشکل، هیچ گونه تهدیدی متوجه حکومت ونظام نخواهد شد.

یکی از تفاوت های رویکردی که «ویسی» با «پیرانی» دارد و ممکن است منشأ تغییراتی در سطح مدیریتی این جماعت در مرکز  نیز گردد، این است که زیاد با جریان «نواندیشی دینی» رسوخ کرده در دفتر مرکزی این تشکل میانه ای فکری و منطقی ندارد و به سختی می توان آنرا از اسلام فقاهتی جدا نمود.

هرچند پیرانی نیز دارای همان رویکرد اسلام فقاهتی بودند اما درمدت رهبری شان با مدارای بیشتر، سعی دارد این جریان و نیروهای حامی آنرا در جماعت در راستای اهداف خود مدیریت کند. براساس همین رویکرد و استراتژی است که از نیروهای منسوب به جریان نواندیشی دینی در سطح مدیریتی استفاده نموده و باوجود مخالفت طیف های سنتی وسلفی داخل جماعت، آنها را در رأس و بدنه مدیریتی و اجرایی جماعت حفظ نموده است.

اما دکتر ویسی درصورتی که به دبیرکلی این تشکل اهل سنت برسد، پیش بینی میشود جریان نواندیشی دینی به مرور کمرنگ شود و تلاش نماید مدیرانی را به بدنه اجرایی تزریق نماید که علاوه بر محافظه کاری، اصرار و سوی گیری چندانی به نسبت نواندیشان دینی امثال «مصطفی ملکیان» نداشته باشند و حامل نوعی از اسلام فقاهتی و سنتی در اندیشه و عمل باشند و تمام برنامه های فکری جماعت را با تشکل های از اهل سنت همچون اتحادیه جهانی علمای مسلمان تطبیق دهند.

منبع: هم اندیشان نیوز

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن