اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

تمسک به قرآن و سنت راهکار پرهیز از بدعت

سخنان مولانا فاروقی درباره راهکار تشخیص بدعت در دین

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت بیرجند بدعت در دین اسلام را بی پایه و اساس برشمرد.

به گزارش آوای سنت مولانا فاروقی در سخنرانی پیش از خطبه مسجد جامع الصدیق بیرجند پیروی از بدعت را باعث گمراهی دانست و گفت: متاسفانه بدعت ها امروزه زیاد شده است. بدعت پیمایش مسیری بر خلاف دستورات قرآن کریم و سنت نبوی است و باید کنار گذاشته شود تا مشمول مخالفت به دستورات پیامبر و عذاب خداوند نشویم. خدای متعال در کلام خود می فرماید، وقتی اختلاف زیادی در بین مسلمانان دیدید و از اختلافات نجات پیدا کنید، به راه و روش و سنت من و خلفای راشدین چنگ بزنید و از بدعات وکارهای نوپیدا برحذر باشید. پس هر گاه اختلافی در میان امت پیش آید، باید از کانال قرآن و سنت پیامبر حل و فصل شود.

باریتعالی راه و روش پیامبر را برای همه مسلمانان الگو قرار داده است.هر عمل نو پیدایی که به اسلام نسبت داده شود و انسان آن را ثواب بداند بدعت است. بدانید هر بدعتی گمراهی است و سرانجام گمراهی هم،جهنم می باشد.

وی افزود:هر سخن وعملی که به پیامبر نسبت داده شده است و هر عملی که اصحاب پیامبر در حیات پیامبر انجام داده اند و پیامبر آن را تایید نموده است، جزو سنت به حساب می آید. سنت و قرآن مانند کلمه شهادتین هستند. کسی که سنت پیامبر را قبول نداشته باشد، در حقیقت قرآن و احکام خداوند را قبول ندارد.

بسیاری از دستورات قرآن و احکام باریتعالی در قرآن مجمل بیان شده است، تفسیر و بیان احکام الهی به پیامبر موکول شده تا ایشان به مسلمانان بیان کند. دلایل زیادی در قرآن کریم وجود دارد که به ما می گویند آیات الهی را نمی توان بدون عمل به سنت نبی مکرم فهمید و کسی  نمی تواند احکام قرآن را بدون سنت نبوی بفهمد. رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمایش می دارد، کسی که از من اطاعت کند از خدا اطاعت کرده است و کسی که از سنت نافرمانی ورزد، نافرمانی خدا را انجام داده است.

مولانا فاروقی به نقل از قرآن کریم اظهار داشت: کسانی که راه مخالفت با پیامبر را پیش گرفتند، از مخالف با سنت، عمل و رفتار ایشان برحذر باشند، زیرا است در همین دنیا به بلا و مصیبت عظیمی گرفتار شوند و یا در آخرت به عذابی دردناک گرفتار آیند. در زمان اختلاف باید به راه و روش نبی مکرم و خلفای راشدین چنگ زده و از بدعت و کارهای نو دوری کنیم. راه مستقیم برای امت اسلامی اطاعت از دستورات قرآن کریم و عمل به سنت نبوی است. بدعت در حالی به دین نسبت داده می شود که در قرآن و سنت هیچ ریشه و اساسی ندارد.

بدانید که دین در زمان پیامبر کامل شده است و بنابراین هیچ واجب و فرضی و نه  سنت و امری که دارای ثواب و پاداش بوده و عبادت محسوب شود، باقی نمی ماند که نیاز به انجام داشته باشد.

امام جمعه اهل سنت بیرجند عبادات و اخلاص در عمل را لازمه پایبندی به اسلام خواند و تاکید کرد: اگر اخلاص نباشد عمل انسان ارزشی ندارد و ریا شمرده می شود. خدای متعال عملی را می پذیرد که خاص برای وی و مطابق با دستورات رسول گرامی امت باشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن