اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی
موضوعات داغ

جامعه اهل سنت و ضرورت عبور از فضای کنونی

یادداشتی از احسان عثمانی از سنندج

آوای سنت : جامعه اهل سنت و مناطق مختلف اهل نشین کشور در ماههای گذشته شاهد شرایط خاصی بوده است.

همه می دانیم که این شرایط پس از مرگ مهسا امینی و وقوع اعتراضات پراکنده در مناطق مختلف کشور رخ داده است. در این میان، با توجه به اینکه خانم امینی یک دختر کورد بود ، دامنه اعتراضات به مناطق کرد نشین غرب کشور هم کشیده شد.

در جنوب شرق کشور هم تحت تاثیر شرایط عمومی کشور و التهاب ایجاد شده در زمینه اخبار منتشر شده در زمینه وقوع تعرض به یک خانم چابهاری شرایط سیستان و بلوچستان، به سمت خاصی سوق پیدا کرد.

شرایط عمومی کشور بعد بعد از سه ماه از آغاز اعتراضات، اکنون در شرایط آرامی به سر می برد، اما شرایط استانهای کردستان و کرمانشاه در غرب کشور .سیستان و بلوچستان در جنوب شرق کشور به عنوان دو استان اهل سنت نشین هنوز به وضعیت مناسب نرسیده است.

بخشی از فعالان ما در این مناطق، ضمن تاکید بر ضرورت پیگیری مطالباتی مانند ،بیکاری جوانان و تقسیم عادلانه منابع ملی در استانهای مرزی، اعتقاد دارند که تداوم این شرایط در راستای منفعت عمومی مردم این دیار نیست.

در ماههای گذشته برخی از آثار مخرب نا آرامیها مانند اعتصابات و بسته شدن مراکز کسب و کار مردم، معیشت سخت ما را سخت تر کرده است.بنده به عنوان کسی که در خانواده ای بازاری زندگی می کنم، آثار زیانبار این شرایط را در زندگی خودمان به عینه دیدم.

اکنون و در این شرایط ، ادامه پراکنده برخی از اعتراضات، فضای نامناسبی را در مناطق ما ایجاد کرده است.

چند روز قبل برای دیدار با یکی از اقوام به جوانرود رفتم.در این شهر مراکز ایست و بازرسی نسبت به قبل بیشتر شده و شرایط حاکم، فعالیت های بازاریان جوانرود را با مشکل مواجه کرده است.اقتصاد این شهر به شدت وابسته با بازار و دادو ستد است.مردم این شهر به ویژه بازاریان به شدت از شرایط موجود خسته و درمانده شده اند.

برخی از فعالان بلوچ نیز در روزهای گذشته اعلام کرده اند که در زاهدان نیز افزایش مراکز ایست و بازرسی و اعمال برخی از محدودیتها، زندگی عادی مردم را با مشکل مواجه کرده است.

این وضعیت به هیچ وجه مناسب معیشت و زندگی مردم سختی کشیده غرب و جنوب شرق کشور نیست.

تنها راهکار عبور از این شرایط هم آغاز دوره جدیدی از تعامل و گفتگو بین بزرگان ما و مسئولان استانی و ملی است.ادامه فضای لجاجت کنونی نتیجه ای جز ادامه سختی و محنت مردم نخواهد داشت.

انتظار مردم این مناطق از بزرگان و صاحبان تریبونهای عمومی این است که به فکر زندگی و معیشت آسیب دیده مردم بوده و برای کمک به کاهش آلام آنها بر اساس اصل حکمت و مصلحت با مسئولان تعامل نمایند.

دود شرایط کنونی حاکم بر جامعه تنها به چشم مردم می رود و بس .پس لطفا تدبیری بیاندیشید و بجای صدور بیانیه های پیایی به فکر حل مشکل باشید!

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن