اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

دوری از گناه توصیه بزرگان دینی

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت مسجد جامع التوحید مشهد، دوری از حدود گناه را روش بزرگان دین برای برون رفت آسان از مشکلات دنیوی توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، مولانا حسن سرکوهی در تشریح دلایل نبود خیر و برکت در زندگی های امروزی گفت: پیشرفت دنیای مدرن کنونی پهنای زمین تا برخی کرات آسمانی را در نوردیده و انسان ها ضمن پیمودن مدارج عالی تحصیلی از لحاظ رتبه و مقام نیز به کرسی های مهمی دست پیدا کرده اند. برخی از متخصصین امر به حدی در کار خود گرفتار هستند که فرصت چندانی برای استراحت و آسایش پیدا نمی کنند و لیکن خیر و برکت از کانون منازل شان رخت بر بسته است.

طبقات متوسط و دیگر نیز از این امر مستثنی نبوده و با وجود همه تلاشی که بخرج می دهند از اهداف آرزوهای شان دور می مانند.

مولانا سرکوهی، نبود تقوای دینی را عامل اصلی درماندگی و پریشان احوالی بشر کنونی خواند و افزود: احوال روحانی روزگار ما به علت غفلت هایی که پیاپی صورت می گیرد دچار عفونت شده و می بایست با مراجعه به طبیبی حاذق معالجه شده و تقوا را در خود به احیاء برسانیم. تقبل هزینه هر درمانی از سوی کسی که از یک بیماری خاص رنج می برد، اجتناب ناپذیر می باشد، پس جهت درمان روح نیز تخصیص هزینه و پیشگیری های مربوط به آن لازم است، وگرنه هیچ بیماری بدون امکانات و رعایت دستورالعمل ها بهبود پیدا نخواهد کرد.

رمز موفقیت در هر کاری بستگی به میزان تقوا دارد و چنانچه الزامات را رعایت نکنیم توفیق عمل نصیب نخواهد شد. پس همچنانکه امور دنیوی را با تمرکز کافی و مطابق با برنامه انجام می دهیم برای کامیابی در امر دین هم باید رنج اعمال را به جان بخریم.

امام جمعه اهل سنت مسجد جامع التوحید مشهد، برنامه های زندگی بزرگان دین از جمله امام ابوحنیفه رضی الله عنه را مستثنی از دیگر مردم ندانست و اظهار داشت: زندگی اولیاء الله نیز وابسته به کسب معیشت حلال و تلاش برای درآمد بوده است، اما ایشان دین را فدای کار نمی کردند. در تشخیص حلال از حرام حتی به اندازه یک سکه کم ارزش کوتاه نمی آمدند. اگر شبهه ای در مدخل درآمدشان پیدا می شد همه آن را به فقرا صدقه می دادند تا رزق به دست آمده از هر نوع شک و تردید پاک بماند. آن بزرگان حدود قوه مغناطیسی گناه هان را رعایت کرده و از حوالی آن گذر نمی کردند. همچون میدان مین که هیچ یک از ما جرات نزدیک به حدود خطرناک را به دلیل ایمن ماندن از آسیب جسمانی پیدا نمی کنیم.

مولانا سرکوهی کلام قرآن کریم را حجت برای کلیه امت مسلمان عنوان کرد و یادآور شد: متاسفانه در اعمال و اخلاق تا جایی سقوط کرده ایم که برخی والدین با تصور اینکه کودکان از محتوای تولیدات ماهواره ای سر در نمی آورند در حضور آنها پای تماشای فیلم های مبتذل و غیر اخلاقی می نشینند! به مادران توصیه می شود که ذهن دختران خردسال را ابتدایی ندانند، زیرا فرزندان معمولا هر کاری را از والدین تقلید می کنند، لذا هر کاری که با اصول اخلاقی مغایرت داشته باشد بر خلاف تقوا بوده است.

صرفا پولدار شدن نمی تواند خوشبختی به ارمغان بیاورد و اگر تقوای الهی پیشه نکنیم خیر و برکتی در زندگی ما نخواهد بود اهل تقوا هم از مشکلات محفوظ نیستند، اما خدای متعال هر مشکلی را بر بندگان صالح آسان می کند. کسانی که از حجم مشکلات می نالند نماز صبح را در برنامه کاری خود قرار دهند، چون خیر و برکت از عبادت فجر شروع می شود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن