اهل سنت ایرانعمومی
موضوعات داغ

ذوب شدن یخ های فضای انتخاباتی

قطار انتخابات ریاست جمهوری و مسافران آن

آوای سنت : فضای عمومی انتخاباتی کشور در روزهای اخیر و با آغاز ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در حال شکل گیری است.

تا قبل از روزهای اخیر، غالب فعالان، فضای عمومی جامعه در زمینه مشارکت در انتخابات را سرد و ناامید کننده قلمداد می کردند.

اما با آغاز ثبت نام کاندیداها از جریانات و جناح های مختلف سیاسی بتدریج فضای انتخاباتی کشور از رخوت خارج شده و موضوع انتخابات به موضوع مهم محافل عمومی تبدیل شده است.

در ماههای گذشته به علت انباشت کم سابقه نارضایتی ها و نابسامانی های اقتصادی و مدیریتی در کشور، فضایی از کم امیدی نسبت به آینده در بخش قابل توجهی از جامعه حکمفرما شده بود.اما بنظر می رسد این شرایط با گرم تر شدن فضای انتخاباتی در حال تغییر باشد.

یکی از عواملی که در این مرحله به بهبود فضای انتخاباتی کشور یاری رسانده است ، حضور چهره های شاخص همه جریانات سیاسی و زمینه سازی برای رقابتی فشرده جهت کسب کرسی ریاست جمهوری است.

رایزنی ها و دیدارهای چهره های مختلف نیز در استانها تشدید شده است .بنظر می رسد در سطح ملی گسترده ترین شبکه انتخاباتی، متعلق به سه کاندید شاخص این دوره یعنی آقایان رئیسی،جهانگیری و لاریجانی باشد.

برآوردهای کلی نیز حکایت از این دارد که برنده انتخابات ۲۸ خرداد یکی از چهره های فوق خواهد بود.

در این بین،برخی از تحلیل گران فضای انتخاباتی بر این باور هستند که با توجه به اینکه احتمالا غالب کاندیداهای منتسب به جریان اصول گرا در نهایت به نفع سید ابراهیم رئیسی کناره گیری خواهند کرد ، احتمال کناره گیری جهانگیری یا لاریجانی به نفع یکدیگر نیز در روزهای پایانی وجود دارد.

غالب صاحب نظران مسائل سیاسی بر این باور هستند که رقابت اصلی در انتخابات آینده ریاست جمهوری بر روی دو تفکر “حفظ وضع موجود” یا “تغییر وضع موجود” است.

در این چارچوب فعالان سیاسی جهانگیری و لاریجانی را  نماد ادامه وضع موجود در اداره کشور و سید ابراهیم رئیسی را نماد تغییر وضع موجود معرفی می کنند.

دو قطبی سازیهای انتخاباتی

در این برهه زمانی، مساله مهم این است که برخی از فعالان انتخاباتی تلاش دارند با دو قطبی سازیهای تکراری و ساختگی بار دیگر رای مردم را به سمت کاندیدای مد نظر خود سوق دهند.

شاخص ترین دو قطبی سازیهای رایج در این ایام، “مخالف و موافق تعامل با دنیای خارج”،”موافق و مخالف برجام”،”موافق و مخالف تنش زدایی” و ….است.

در این چارچوب برخی از فعالان تلاش می کنند تفکر مد نظر خود را موافق تعامل با خارج و تفکر رقیب را مخالف آن قلمداد نمایند.در بیانی دیگر و در گام دوم تفکر کاندید مد نظر خود موافق برجام و تفکر مقابل مخالف برجام معرفی می گردد.این دو قطبی سازیها با هدف فریب افکار عمومی طراحی و اجرا می گردد.

راهبردهای کلان سیاست خارجی نظام در رابطه با تعامل یا عدم تعامل با دنیای پیرامون، هیچ ارتباطی به تفکرات کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ندارد.این راهبردها در سطوح کلان و در چارچوب نهادهای فرا قوه ای مانند شورای عالی امنیت ملی طراحی می گردد.

بر این اساس تلاش کاندیداها برای تفسیر متفاوت از راهبردهای نظام یک اقدام عوام فریبانه و با هدف صندوق های آرا طراحی می گردد.

اهل سنت ایران و دوقطبی سازیهای انتخاباتی

یکی از دو قطبی سازیهای انتخاباتی در رابطه با انتخابات در جامعه اهل سنت ایران صورت می گیرد.در این چارچوب یک تفکر سیاسی خود را مدافع حقوق و مطالبات اهل سنت معرفی کرده و تفکر و جریان مقابل را مخالف آن معرفی می نماید.

این جریان با این عملیات فریب، در هر دوره بخش قابل توجهی از آراء انتخاباتی اهل سنت را به خود اختصاص می دهد.اما در نهایت و پس از کسب پیروزی ،در پاسخ به مطالبات ما اعلام می کند که ما می خواهیم برای اهل سنت اقداماتی را انجام دهیم اما نمی گذارند.

این یک عملیات فریب برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی اهل سنت ایران است.جامعه اهل سنت در این دوره از انتخابات باید مراقب این دو قطبی سازیها باشد.قرار گرفتن در مسیر این دو قطبی سازیها نتیجه ای جز  ادامه شرایط کنونی نخواهد داشت.

شاید بهتر باشد برای یکبار هم که شده ،فعالان اهل سنت طرحی نو دراندازند و بر اساس واقعیات جاری در مسیر خیر و صلاح عمومی جامعه اهل سنت ایران حرکت نمایند.

سرویس سیاسی آوای سنت

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. امیدوارم در این دوره از انتخابات بزرگان ما بر اساس مصالح و منافع عمومی جامعه تصمیم بگیرند.نگرش جناحی برای اهل سنت سم مهلک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن