اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

رمضان فرصت طلایی بهسازی روحی انسان مسلمان

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت ارومیه دردها و آلام امروز دنیای اسلام را دوری از قرآن کریم برشمرد.

به گزارش آوای سنت، ماموستا فرهاد آگشته در گفتگو با خبرنگار ما به تشریح ابعاد مختلف فواید رمضان برای روزه داران مومن پرداخت و گفت: رمضان داری پنج حرف می باشد که رحمت، مغرت، ضمانت، امنیت، و نجات از عذاب باریتعالی را شامل می شوند. در این ماه مومنین به تسبیح، خواندن نماز نفل و قدر، تلاوت قرآن کریم و صدقات به ایتام می پردازند. رمضان ماه سخاوت و کرم و احسان است. بهترین فرصت برای آن که انسان بتواند اشتباهاتش را جبران کرده و پاک و مطهر گردد. مومنین شب های رمضان را به بیداری می گذرانند تا در خلوت خویش با پروردگار خود به راز و نیاز بپردازند.

وی افزود: علائمی به عینه در شب های این ماه تبلور پیدا می کنند که می توان اتصال به خالق را از عمق وجود احساس کرد، اگر غرور انسان در ماه های دیگر نمی گذارد تا در محضر خالق یکتا اظهار ندامت و پشیمانی کند، می بینیم که در رمضان هیبت غرور کاذب مسلمان شکسته می شود و چنان خود را در برابر گناهانش خوار و خفیف می بیند که چاره ای جز طلب بخشش نمی بیند. بالاترین درجه ای که انسان ضمن تحول روحی به آن دست پیدا می کند، زیرا طلب بخشش از خالق و درخواست عفو گذشت از گناهان امتیازی است که توفیق آن نصیب هر بنده ای نمی شود.

ماموستا آگشته رمضان را عالی ترین ایام برای شارژ کردن ایمان درونی خواند و افزود: همان چنان که افراد در طول سال نیاز به طراوت ظاهر خود دارند، به باطن خود هم باید برسند. شخصی که در نماز جمعه حاضر شود مانند آن است که ایمان خود را برای یک هفته کامل شارژ کرده است. شارژ ایمان این شخص با اتمام رمضان و در روز عید فطر به مدت یکسال استمرار میابد. همچنان که علما اعتقاد دارند کسی که توفیق زیارت خانه خدا را پیدا می کند، ایمانش را برای تمام عمر تضمین کرده است.

امام جمعه اهل سنت ارومیه، اول شوال برای فرد مسلمان را به مثابه تولد دوباره دانست و عنوان نمود: فرآن کریم از دهه آخر رمضان به عنوان رهایی از آتش جهنم یاد می کند و براستی این دهه ارزشمند که تنها به امت محمدی تعلق دارد، آرزوی همه انبیا گذشته بوده است. انسان خواسته و ناخواسته ممکن است بزرگترین گناهان را در طول یک سال مرتکب گردد. برخی ها هستند که رمضان را تنها برای بخشش از گناهان می شناسند، اما کرامت این ماه پربرکت تنها در بخشیده شدن ما نیست و بلکه در کنار پاک شدن از گناهان، به کسب ثواب بسیار زیاد و غیر قابل شمارش که حدود آن را تنها باریتعالی می داند، نائل می شویم.

ماموستا آگشته یکی از وظایف مهم علما را تفسیر قرآن کریم به زبان ساده و انتقال پیام آن به نسل جوان دانست و تاکید کرد: صرفا تلاوت قرآن نمی تواند تاثیر گذاری کافی را روی نسل جوان و دیگر مخاطبان بگذارد. همه پیروان امت اسلامی به یک اندازه به قرآن احترام می گذارند، ولی فرزندان ما به اندازه کافی با زبان عربی آشنا نیستند و لذا نمی توانند درک کامل از مفهوم و بیانات آن اشته باشند. این مسئله، امروز رسالت علما را بیشتر کرده است و نیاز داریم تا با مخاطبین جوان خود درباره آنچه که کتاب آسمانی ما می فرماید، به زبان ساده و شیوا صحبت کنیم.

این عالم اهل سنت مشکلات امروز دنیای اسلام و تنش میان کشورهای مسلمان در نتیجه دخالت بیگانگان را به دلیل شدت گرفتن بیماری های روحی و روانی در میان امت اسلامی خواند و یادآور شد: مصائب، دردها، آلام و دغدغه های مسلمان زمانی بیشتر شد که میان آنها با قرآن کریم فاصله افتاد. هر چه زندگی ها به مسیر پیشرفت افتاد و هر چه امکانات توسعه یافتند، سستی و تنبلی بیشتری در ما ایجاد شد. افتخار می کنیم به اینکه مسلمان هستیم، لیکن از این هفته تا هفته بعد و گاهی اوقات تا چند ماه اندکی از وقت خود را برای تلاوت آیات الهی صرف نمی کنیم و در چنین شرایطی چطور می توان توقع داشت که مشکلات و آلام جامعه ریشه کن شوند؟

هیچ کس بهتر از خدای متعال نمی تواند بفهمد که خیر بنده اش در چه چیزی قرار دارد. اخیر دانشمندان زیادی از ممالک مختلف تحقیق درباره فواید جسمانی روزه گرفتن را به نفع انسان دانسته و تاکید بر روزه گرفتن می کنند. بی ریا ترین عملی که یک انسان سالم می تواند به آن بپردازد و این انسان قدرت آن را دارد که در خفا و بدون آنکه دیده شود روزه خودش را بشکند، اما ترس از وی از رب متعال و هدر دادن فرصتی گرانبها برای کسب ثواب و نادیده گرفتن این دریچه نجات به او اجازه چنین عملی را نمی دهد.

ماموستا آگشته خاطر نشان ساخت: بسیاری از عادات و سنن و اخلاقیات مشمول تغییرات محیطی شده و از گدر زمان تاثیر گرفته اند، ولی نه شرایط سخت گذشته، نه دغدغه های امروزی و نه حتی راحتی و آسایش فردا باعث نمی شوند تا فرهنگ روزه داری از بین برود. انسان روزه دار به دو شادی وصف ناپذیر مفتخر می گردد. اولین شادی و خوشحالی به وقت افطار است که می توانیم بر خواهشات نفسانی خود غلبه نماییم و دومین شادی وصف ناپذیر دیدار خدای متعال در روز قیامت می باشد و این قرآن کریم است که در آن روز شفاعت بنده را به خاطر روزه داری وی در نزد باریتعالی خواهد نمود. آخرین مکانی که سرنوشت انسان رقم می خورد و تغییر ناپذیر خواهد بود.

روزه گرفتن سپری در برابر عذاب جهنم است. هیچ عملی را نمی توان مثال زد که مانند روزه داری بتواند برای انسان مفید و ارزشمند باشد، اگر ظلمی در حق کسی کرده باشیم، اگر حقی را ناحق کرده ایم و اگر خطاهای دیگری از ما سر زده است، پروردگار دانا و بخشنده به احترام روزه داری از حق خود به ما خواهد بخشید تا که مشمول بخشش و گذشت شویم . پس چه درجه و پاداشی عظیم تر از این را می توان برای حساب اعمال در روز قیامت مثال زد. پاداشی که حتی ملائکه مقرب نیز از مقدار و میزان آن خبر ندارند.

بنابراین بیاییم قدر روزهای باقیمانده ماه رمضان را بدانیم و در این واپسین فرصت امسال مشمول عفو و گذشت قرار گیریم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن