اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

روشنایی مسیر زندگی به برکت انس با قرآن

آوای سنت : حافظ اهل سنت قرآن کریم با اشاره به تاثیر مثبت یادگیری قرآن در ابعاد مختلف زندگی اش، گفت: هر انسانی باید ابتدا آموزش و حفظ قرآن را از خانواده خود آغاز و سپس به اطرافیان آموزش دهد.

اسلام اهمیت زیادی برای یادگیری و تعلیم قائل شده و هر علمی که برای دنیا و یا آخرت انسان ها مفید باشد، از نظر اسلام یادگیری اش مطلوب و حتی در برخی موارد واجب هم می شود.

قرآن برترین و ماندگارترین اثر آسمانی و جاودانه ترین پیامی است که خداوند برای هدایت بشر بر قلب شریف ترین بنده خویش محمد ابن عبدالله (ص) نازل کرد.

گر چه این کتاب آسمانی خود را به عنوان شفاء و رحمت برای مومنین معرفی می فرماید و می گوید: ((وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَهٌ لِلْمُؤْمِنِین ‏))، اما پیام های حیات بخش آن، جان هر تشنه ای را سیراب کرده و خطابا های شور انگیز و از سر لطف آن، هر حقیقت جویی را متوجه خود می سازد.

بدون شک حفظ و یادگیری قرآن تاثیر بسیار مثبتی در رشد ابعاد مختلف زندگی داشته و مسیر بندگی را روشن و هموار می کند.

محمد سعید خواجه احمدی از جمله حافظان اهل سنت قرآن و نمونه ای بارز از انسان های بلند همت و نیکو سرشت بوده که ایام جوانی اش را به یادگیری قرآن روی می آورد.

او در سن ۱۹ سالگی مسیر آموزش و حفظ قرآن را پیش گرفته و بعد از دو سال حافظ کل این کتاب آسمانی می شود.

این حافظ پرتلاش یادگیری قرآن را تنها به حفظ و تلاوت خلاصه نمی کند بلکه دختر ۱۷ ساله اش را به عنوان حافظ قرآن بزرگ کرده و به جامعه قرآنی تحویل داده است.

دقایقی را با این حافظ اهل سنت به گفت و گو می نشینیم تا از شیرینی های این مسیر برایمان بگوید.

تلاشی ۲ ساله برای حفظ قرآن

خواجه احمدی در گفت و گو با خبرنگار مهر افزود: از سن ۱۹ سالگی حفظ قرآن را آغاز و دو سال طول کشید تا قرآن را به صورت کامل حفظ کنم.

وی با بیان اینکه حفظ قرآن را به دخترم هم آموزش دادم، افزود: در حال حاضر دخترم در سن ۱۷ سالگی قرآن را به صورت کامل حفظ کرده است.

خواجه احمدی به تأثیر قرآن در زندگی فردی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: خداوند در قرآن می فرماید: «قرآن بهترین راه را به انسان نشان می دهد»، بنابراین هرکه با قرآن باشد و آن را چراغ راه خود قرار دهد در زندگی فردی و اجتماعی خود موفق خواهد بود چراکه قرآن همه راه و رسم زندگی را به انسان نشان می دهد.

وی با تاکید بر اینکه اگر کسی قرآن را بخواند و به آن عمل کند در زندگی موفق خواهد بود، افزود: قرآن در زندگی ام برکات مادی و معنوی زیادی داشته است.

آموزش را از خانواده آغاز کرده ام

خواجه احمدی با بیان اینکه در دارالحفظ استان سیستان و بلوچستان حفظ قرآن را فرا گرفتم، گفت: هر انسانی باید ابتدا آموزش و حفظ قرآن را از خانواده خود آغاز و سپس به اطرافیان آموزش دهد.

وی با اشاره به فعالیت های دینی خود، افزود: جلسات درس قرآن، تجوید و تلاوت قرآن را به صورت خانوادگی داریم و همچنین در مکان های دینی فعالیت هایی داریم.

خواجه احمدی از آموزش به دانش آموزان در مدارس برای مانوس شدن با قرآن خبر داد و اظهار کرد: تلاش می کنیم تا این دانش آموزان تلاوت، معانی، مبانی و حفظ قرآن که باعث اخلاق بیشتر می شود، را بیاموزند.

وی با اشاره به دیگر فعالیت های قرآنی خود، افزود: همچنین در بحث ترجمه و تفسیر قرآن، روخوانی، روان خوانی و تجوید قرآن فعالیت دارم.

قرآن، روشنی بخش راه زندگی

این حافظ اهل سنت قرآن کریم، قرآن را روشنی بخش راه زندگی دانست و افزود: امید است بتوانیم با برگزاری فعالیت های مختلف در راستای ترویج هر چه بیشتر این کتاب آسمانی تلاش کنیم.

خواجه احمدی با ابراز خرسندی از استقبال خانواده اش نسبت به حفظ آیات قرآنی، بیان کرد: بدون شک قرآن در مسیر تعالی و پیشرفت آنها نقش بسزایی خواهد داشت.

اگرچه نمونه این انسان های بزرگ و بلند همت کم نیست که حفظ و یادگیری قرآن را شاه بیت غزل زندگی دانسته و در راه آموزش این کتاب آسمانی از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند اما شایسته است به عنوان الگویی برای جامعه معرفی شوند باشد که با الگوبرداری از آنها، بر گستره جامعه قرآنی افزوده شود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن