اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

زکات مهمترین شکل مالیات اسلامی جهت زدودن فقر از جامعه به شمار میرود

آوای سنت : مولوی دهقان گفت: زکات مهم ترین فریضه مالی به شکل دینی است که مورد قبول تمام مسلمانان فرق اسلامی در همه زمان ها بوده و از ضروریات انکارناپذیراسلام به شمار می رود و منکرآن مرتد می گردد و جهت تاکید در قرآن زکات در ردیف نماز آمده و به آن امر شده است .

مولوی عبدالعزیز دهقان، امام جمعه اهل سنت مسجد خاتم الانبیا بخشان شهرستان سراوان در خطبه های نماز جمعه این هفته گفت: زکات رکنی از ارکان اسلام است. قرآن مجید در بسیاری از آیات به دادن زکات دستور داده است و فرموده: (وَأَقِیمُوا۟ ٱلصَّلَوٰهَ وَءَاتُوا۟ ٱلزَّکَوٰهَ وَٱرۡکَعُوا۟ مَعَ ٱلراکعین)”نماز را قائم دارید، زکات بدهید و با رکوع‌ کنندگان رکوع‌ کنید”

در همین یک آیه هم حکم عبادت جانی و هم حکم عبادت مالی داده شده،است .
وی خاطر نشان کرد: اهمیت زکات از اینجا معلوم می‌شود که در زمان خلافت سیدنا ابوبکر صدیق هنگامی که عده‌ای مانع دادن زکات شدند فرمود: “أینقص‌الدین و أنا حی” آیا در دین الهی نقصی پیدا شود در حالی که من زنده‌ام، به خدا قسم کسانی که بین نماز و زکات فرق قائل می‌شوند اگر یک ریسمان که در زمان رسول‌الله می‌دادند الان همین یک ریسمان را ندهند با آنها جهاد می‌کنم.

وَمِنْهُمْ مَنْ عَاهَدَ اللَّهَ لَئِنْ آتَانَا مِنْ فَضْلِهِ لَنَصَّدَّقَنَّ وَلَنَکُونَنَّ مِنَ الصَّالِحِینَ٧۵﴾ [التوبه: ٧۵].
«و از آنان» یعنی‌: از منافقان‌ «کسانی‌اند که‌ با خدا عهد بسته‌اند که‌ اگر از فضل‌ خویش» یعنی‌: از مال‌ و ثروت‌ «به‌ ما عطا کند، قطعا صدقه‌ می‌دهیم‌ و از نیکوکاران ‌خواهیم‌ شد» با شکرگزاری‌ برای‌ خداوند سبحان به‌ وسیله‌ ایمان‌ و عمل‌ صالح‌.

مولوی دهقان اظهار داشت: «پس‌ چون‌ از فضل‌ خویش‌ به‌ آنان‌ بخشید، بدان‌ بخل‌ ورزیدند» و بر عکس ‌سوگندی‌ که‌ خورده‌ بودند، چیزی‌ از آن‌ را صدقه‌ ندادند «و اعراض‌کنان ‌برگشتند» ، درحالی‌که‌ بر این‌ اعراض‌ خویش‌ مصر بودند.

در پایان لزوم حسابرسی مسلمان وحساب دقیق مال و اموال جهت ادای زکات آنها اشاره شد و نقش موثر زکات درجهت تعادل و رفاه عمومی و زدودن فقر ازحامعه اسلامی مورد تاکید قرار گرفت.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن