اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها
موضوعات داغ

سفر یک هیات در دو سوی نقد

یادداشتی از عثمان احسانی از کردستان

آوای سنت : بدنبال سفر هیاتی به نمایندگی از رهبر انقلاب به استان سیستان و بلوچستان و دیدار با علما و شخصیت های شاخص سیستان و بلوچستان برخی از فعالان در دو طیف کاملا متناقض، به مخالفت با این سفر پرداختند.

یک طرفِ این نارضایتی ها، از طرف طیف های تندرو در داخل کشور بود که اعتقاد داشتند حجت الاسلام حاجی علی اکبری به عنوان رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه و نماینده رهبر معظم انقلاب، نباید در سفر خود به زاهدان صرفا به دیدار با مولوی عبدالحمید محدود گردد.این افراد اعتقاد دارند دیدار روز یکشنبه هیات اعزامی از تهران با امام جمعه زاهدان در یک مکان غیر رسمی و غیر اداری به نوعی بال و پر دادن به افراد افراطی بوده است.

این بخش از مخالفانِ سفر هیات اعزامی که در روزهای گذشته در روزنامه ها و رسانه های خاص ،با ادبیاتی تندروانه درباره مولوی عبدالحمید سخن گفته اند،اعتقاد دارند ، موضع گیریهای امام جمعه اهل سنت زاهدان در هفته های اخیر به حوادث رخ داده در  این استان دامن زده است.بر این اساس نباید با ایشان دیداری انجام می گردید.یا لالقل دیدار با وی در چارچوب یک دیدار عمومی با علمای اهل سنت انجام می شد.

احتمال این طیف از مخالفان از جایگاه مولوی عبدالحمید در استان سیستان و بلوچستان و توانایی های اجتماعی وی در مدیریت این قبیل حوادث، اطلاع درستی ندارند.اگر درک درستی از این شرایط داشتند این گونه نقد نمی کردند.

طیف دوم مخالفان این سفر، در بین نیروهای مخالف نظام در خارج از کشور قرار دارند.

این طیف اعتقاد دارند دیدار مولوی عبدالحمید با هیات اعزامی از تهران به نوعی خیانت به خون جانباختگان حوادث اخیر سیستان و بلوچستان است.این طیف در این جهت، از عباراتی همچون مافیای مکی برای محکومیت این دیدار استفاده کردند.

این طیف هر گونه گفتگویی با نظام سیاسی را نفی کرده و اعتقاد دارند شرایط ملتهب استان سیستان و بلوچستان باید به همین شکل حفظ گردد.

بنظر می رسد سفر هیاتی از طرف رهبر انقلاب به استان سیستان و بلوچستان و ابلاغ سلام و ارادت گرم و صمیمی بالاترین شخص نظام به مردمِ این دیار ، نشان دهنده این است که در سطح عالی نظام از یک طرف و علمای شاخص سیستان و بلوچستان از طرف دیگر عزم راسخی برای حل مسائل از طریق گفتگو ،دلجویی و برخورد با خاطیان حوادث وجود دارد.

همانگونه که در مطلب هفته گذشته خود نیز تاکید کردم ،گفتگو و تعامل صادقانه بهترین شرایط حل مسائل و بحرانهای مختلف است.

استانهایی همچون سیستان و بلوچستان و کردستان در نتیجه یک پروسه تاریخی، از نظر پارامترهای توسعه در شرایط خوبی نیستند.در این شرایط، تداوم ناآرامیها در این استانهای در وهله نخست باعث آسیب دیدن اقتصاد نیمه جان ما خواهد شد.در مرحله بعد نیز تداوم شرایط ملتهب باعث خروج سرمایه گذاران از استان خواهد شد.

درخواست بنده از حجت الاسلام این است که در قالب همین هیات به استان ما(کردستان) هم سفر کرده و در چارچوب این سفر پای درد دل ما بنشینند.

ما کشور خود را دوست داریم ،اما حق ما این است که منابع این اب و خاک بر اساس عدالت و انصاف در استانهای مختلف توزیع شود.

منتظرتان هستیم …

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن