اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

امید به زندگی و شکرگزاری نعمتها از ویژگی‌های انسان مومن

آوای سنت: مدرس حوزه دینی شیخ ضیایی بندرعباس طلب و آرزوی مرگ را از مصادیق گناه خوانده و مداومت بر استغفار در زمان حیات تاکید کرد

به گزارش آوای سنت، شیخ محمد رحیمی طی بیاناتی موفقیت های مومنین را در گرو تقوای آنها دانست و گفت: هر زمان که دل بنده مسلمان به تقوا و فردای روز قیامت روشن باشد و پی به حقیقت حضور در برابر خدای متعال ببرد، مسیر رستگاری در دنیا و آخرت برایش هموارتر خواهد شد. بنا به آیه قرآن کریم، انسانی که اندوخته اش را برای فردای قیامت در کمال دقت میزان کرده و محتواها مورد بازنگری قرار دهد، رستگار خواهد شد.

انسان مومن پیش از آنکه مرگ او را دریابد باید تا جایی که می تواند از اعمال خیر و پسندیده برای آخرتش جمع کند. نبی مکرم صلی الله علیه و آله وسلم به ارزش عمر انسان توصیه کرده و فرمایش می دارد، احدی از شما در هیچ زمان و تا مادامی که در قید حیات بسر می برد، تمنای مرگ و مردن نکند.

وی افزود: جوانان با وجود همه گرفتاری ها و مشکلاتی که ممکن است برایشان اتفاق بیفتد، هرگز مرگ را به عنوان یک آرزو طلب نکرده و آنرا از خدای خود نخواهند، زیرا زنجیر اعمال انسان در لحظه حادث شدن موت قطع می شود. مرگ زمینه عمل و هرنوع تلاش و کوشش را از انسان می گیرد. فراموش نکنیم که ارزش عمر انسان بسته به نوع اعمال است و عمر شخص مومن برایش خیر و برکت می آورد.

شیخ رحیمی در عین حال یاد کردن مرگ در طول زندگی را دارای فواید بسیار مهمی برشمرد و یادآور شد: کسی که به حقیقت مرگ پی ببرد در هر صبح و شام نسبت به اعمال بد گذشته اش توبه می کند و اگر در این عمل کوتاهی ورزد روز قیامت سرزنش خواهد شد. وعده باریتعالی است که توبه و استغفار گناهان را از نامه عمل انسان پاک می کند. بدین جهت است که رسول گرامی اسلام به امتش اکیدا سفارش می کند، بسوی خدا بازگشت کرده و توبه و استغفار طلب کنید.

آن حضرت با آنکه پاک و بی گناه بود، اما در هر شبانه روز صد مرتبه استغفار می کرد. امروز تعداد زیادی از انسان ها بدون توبه کردن از دنیا می روند.
مدرس حوزه علمیه شیخ ضیایی بندرعباس اظهار داشت: یاد مرگ عبادات در شخص مسلمان زنده کرده و با میل و شوق وصف ناپذیر به ادای واجبات مشغول می شود. این شخص زکات مال را به تاخیر نیداخته و در دادن صدقه، احوالپرسی حال همسایه و دستگیری از مستندان پیشقدم می شود. یاد مرگ از سوی دیگر قناعت را در انسان تقویت می کند. یکی از مشکلات دنیوی ما این است که در برابر مال و مطاع دنیا به حدود و اندازه قانع نمی شویم. امکانات دیگران را دلیل خوشبختی آنها دانسته و بر کمبودها غصه می خوریم. این رفتارها از مصادیق حرص و طمع مال دنیا بشمار می روند، حال آنکه باید به آنچه که خدای متعال به ما می بخشد شکرگذار باشیم.

شیخ رحیمی در ادامه سخنانش جوانان را بنابر طبع شان زیبا پسند خواند و عنوان نمود: جوانان معمولا خوبی ها را در زیبایی ها می بینند و اگر از کسی خوششان بیاید، کارهایش را تقلید کرده و او را الگو قرار می دهند. این مسئله در میان علاقمندان به مسابقات ورزشی و فیلم های سرگرم کننده نمود بیشتری دارد. با این حال باید توجه داشته باشیم که اسلام برای مسائل مختلف و حتی برای دوست داشتن افراد نزدیک، حد و مرز تعیین کرده است. پیش ازهر دوست داشتنی ابتدا می بایست خدای متعال را در نظر گرفت. بنا به فرمایش قرآن کریم کسی که چیزی را به خاطر خدا دوست بدارد و به خاطر خدا بغض بکند و به خاطر خدا ببخشد، ایمانش کامل خواهد شد.

بنابراین اقشار جوان دقت کافی داشته باشند که همه زندگی خود را صرف یک مسئله نکنند، چه بسا که می بینیم برخی از الگوها، نه تنها مسلمان نیستند که به هیچ دینی هم اعتقاد ندارند. یکی از وظایف بزرگان در خانواده ها این است که روشنفکری لازم را به فرزندان جوان خود بدهند. ورزشکاری که روی بازوی خود علامت ” بعلاوه” را خط کشی کرده و یا از گردنش زنجیری به همان شکل آویزان می کند، در حقیقت اشاره به صلیب می کند. صلیب بستن و نقاشی کردن آن روی بدن از نظر اسلام عملی نابخشودنی است و از مصادیق کفر شناخته می شود، لذا مراقبت باشیم که خود را گرفتار عقاید پوچ و باطل نکنیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن