شخصیت ها و گروه ها
موضوعات داغ

انتقاد ماموستا دمامه از کمبود فضاهای آموزشی در کشور

کمبود فضای مناسب آموزشی علت اصلی ترک تحصیل

آوای سنت:امام جمعه بانه افزایش ترک تحصیل دانش آموزان به دلیل کمبود فضاهای آموزشی را مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش آوای سنت ماموستا صالح دمامه در گفتگو با خبرنگار ما ضمن انتقاد از کمبود فضای های آموزشی در کشور، یکی از علل اصلی بروز ناهنجاری های اجتماعی را در عدم نبود رشد و توسعه در زمینه فضاهای آموزشی خواند و گفت: آنچه که در طول چهار دهه گذشته شاهد بودیم فرسایش فضاهای آموزشی ساخته شده با قدمت صد ساله بوده است و متاسفانه می بینیم که در دولت های گذشته در زمینه ترمیم و یا بازسازی مدارس و دانشگاهها کار خاصی صورت نگرفته است. یکی از ناهنجاری های امروز جامعه، خرابی و بلا استفاده ماندن برخی از مدارس، به امید پیدا شدن خیرین به منظور بازسازی آنها است، حال آنکه خیرین در حد توان خود خدمات زیادی را برای احیاء بناهای آموزسی فرسوده و یا ساخت مجدد ساختمان های جدید انجام داده اند.

وی روند کند بودن ساخت و یا مرمت بناهای آموزشی را باعث عقب ماندن نسل آینده از امر تحصیل دانست و افزود: یکی از دلایل ازدیاد شمار زندانیان در کشور کم توجهی به مقوله آموزش و وسعت دادن آن در نقاط محروم کشور می باشد. مساحت بناهای آموزشی ما در قیاس با وسعت ارگانهای دیگر تقریبا صفر است و از این رو می بینیم فرزندان جوان و نوجوان ما به دلیل کمبود فضا و پایین بودن درصد امکان پذیرش دانشجو ترجیح می دهند از بازارهای کار نامطمئن سر دربیاورند. در حال حاضر پرداخت هزینه های تحصیل در دانشگاه برای خانواده های کم بضاعت ناممکن است. پدر خانواده روستایی توان پرداخت مخارج دانشگاه آزاد را ندارد و از این رو ، میل به ادامه تحصیل در میان محصلین بسیار کم شده است.

ماموستا دمامه یاد آور شد: تخریب و ساخت بنای جدید آموزشی در شهر و روستاها وظیفه ساکنین محل و یا آن روستا نیست. البته خیرین می توانند این زمینه را تسریع ببخشند. اما فراهم کردن امکانات آموزشی یکی از وظایف اصلی دولت ها به حساب می آید. آب که بی هدف سرازیر شود تبدیل به سیل می شود. دانش آموز هم اگر از تحصیل بازبماند به جای استفاده مفید از تبلت ، وارد فضاهای ناشناخته می شود و ما زمانی متوجه تغییر در حالات و رفتارهای وی می شویم که دیگر دیر شده است.

هشدار علما و کارشناسان درخصوص آسیب های فضای مجازی و کنترل آن از سوی والدین زمانی امکان پذیر است که شرایط تحصیل و سایر امکانات برای فرزندمان فراهم باشد، وگرنه صرفا با توصیه کردن و پند و اندرز دادن صورت مسئله پاک نخواهد شد. نهی از منکر چه در خانواده و چه در جامعه وقتی تاثیرگذار است که ابتدا بتوانیم شرایط و امکانات لازم برای  آیندگان فراهم آوریم، اگر مسجد نباشد دعوت جوان مسلمان برای خواند نماز در آن مانند کوبیدن آب در هاون است و اگر کمبود فضای آموزشی داشته باشیم نمی توان انتظار داشت که فرزند ما سر از بهترین دانشگاه های کشور در بیاورد.

اگر نگاهی به خیابان ها بیندازیم صدها جوانی که هنوز در سن تحصیل بسر می برند برای پیدا کردن کار مناسب در حال پرسه زدن دیده می شوند. چنانچه در شهرهای ما مراکز کار مناسب بودند به نحوی شایسته می شد به آینده جوانان سر و سامان بخشید، ولی اینها کار و در امد مشخصی ندارند و بشدت به اعتیاد و فساد نزدیک هستند.

 امام جمعه مسجد جامع دمامه بانه با در خواست از مسئولین دولت برای اهمیت بخشی به امر آموزش و بررسی علل ترک تحصیل در میان نوجوانان، تورم شدید و نیاز خانواده ها به نیروی کار را از دلایل دیگر ترک تحصیل در میان محصلین دانست و عنوان نمود: همانطور که آمادگی کافی در برابر مقابله با تهاجم خارجی مهم است، بدین جهت به نیروهای خلاق و مبتکر نیز نیاز اساسی داریم. دانشمند پروری در زمینه توسعه و ایجاد کار را باید یکی از مبنا و هدف ما بسوی آینده باشد و در صورتی که هدف ما توسعه باشد، کار نیز فراهم خواهد شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن