شخصیت ها و گروه ها

عالم اهل سنتی که در حمایت از ۷۵۰ خانواده نیازمند و ترک اعتیاد ۲۰۰ نفر پیشگام است

آوای سنت : عالم اهل‌سنت محله سورو در بندرعباس بیش از ۳۰ سال است که امام جمعه این محله است. فعالیت‌‌های خیرخواهانه او در کنار حمایت از صدها خانواده نیازمند، کاهش بسیار محسوس اعتیاد این محله را رقم زده است.

شیخ محمد صدیق فهیمی امام پایگاه فرهنگی اجتماعی محله سورو از توابع بندرعباس در استان هرمزگان است. او که از علمای اهل سنت است افزون‌ بر امامت جمعه مسجد جامع سورو، امامت مسجد امام علی (ع) را نیز عهده‌دار است که این محله بیش از ۲۲ هزار نفر جمعیت دارد.

این امام محله از سال ۱۳۶۸ در همین محله اقامت دارد و عمر خود را در راه خدمت به مردم و ترویج معارف اسلام کرده است. او هم اکنون رئیس شورای حل اختلاف محله، عضو شورای اهل سنت، و مسؤول کتابخانه ذوالفقار هم می باشد که از سال ۱۳۶۸ در این محله و توسط خود این روحانی تأسیس شده است.

رسیدگی به ۴۳ خانواده یتیم

البته از سال ۱۳۶۸ حمایت از بچه‌های یتیم و رسیدگی به خانواده‌های آن‌ها زیر نظر دارالایتام امام علی(ع) را برعهده دارد؛ این مجموعه از ۴۳ خانواده یتیم در این روزها تحت پوشش دارد. رسیدگی به نیازمندان منحصر به دارالایتام نیست، مرکز نیکوکاری حیدر کرار که از ۳ سال قبل آغاز به کار کرده نیز ۷۵۰ خانوار این منطقه را که جمعیتی بیش از ۶ هزار نفر دارد را در چتر حمایتی مسجد قرار داده است.

تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی در مناسبت‌ها و بر اساس اولویت با کمک‌های مردم و نهادهای حمایتی اتفاق می‌‌افتد و در موارد زیادی نیز خرید لوازم خانگی مورد نیاز همانند آبگرمکن و کولر و … برای مستمندان انجام شده است. تسویه بدهی و پرداخت پول آب و برق نیازمندان کمک‌های نقدی در بخش درمان نیز از این حمایت هاست.

از دغدغه ایجاد اشتغال تا تسهیل ازدواج

این در حالی است که شیخ فهیمی در ازدواج جوانان هم پیشقدم است و خود برای آن‌ها به صورت رایگان خطبه عقد می‌خواند و برای تهیه جهیزیه برای جوانان نیازمند نیز دست یاری دارد. برای برخی کمک نقدی می‌دهد و در مواردی نیز با رایزنی با فروشندگان لوازم خانگی زوج‌‌های جوان را ارزان‌تر به دست آن‌ها می‌رساند. دغدغه ایجاد اشتغال برای جوانان بیکار و زنان خانه‌دار و بی‌سرپرست نیز باعث شده تا آقای فهیمی قدم در این مسیر بگذارد.

او با اداره کار، شرکت‌ها و کارخانه‌ها رایزنی کرده و سالانه تعدادی را برای کار و درآمدزایی معرفی می‌‌کند. برگزاری کلاس‌های فنی و حرفه‌ای و خرید چرخ خیاطی و لوازم پخت نان نیز سبب درآمدزایی برای اهل محله شده است. دوخت لباس های محلی و تولید نان و تهیه ترشیجات از مشاغلی است که در این عرصه رقم خورده است.

اعطای وام‌های اشتغالزایی نیز توسط صندوق قرض الحسنه مسجد انجام می‌شود و مردم نیز با اعطای ماهانه ۱۰ هزار تومان به این صندوق سهم بسزایی در گره‌‌گشایی‌ها با این مبالغ به ظاهر اندک داشته‌اند. علاوه بر این صندوق حسابی نیز در صندوق امداد ولایت ایجاد شده و نیازمندان را برای دریافت وام به آن جا نیز معرفی می‌کنند.

اجرای طرح امر به معروف و نهی از منکر در ساحل با کمک مردم

فهیمی که خود رئیس شورای حل اختلاف در این محله است در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز قدم‌‌های خوبی برداشته است. برگزاری کلاس‌ها سبب کاهش بسیار محسوس اعتیاد در این محله شده و به گفته امام پایگاه فرهنگی اجتماعی حتی در محله های دیگر برای ترک اعتیاد می‌روند و بیش از ۲۰۰ نفر با کمک مرکز نیکوکاری حیدر کرار، موفق بهhttps://www.avayesunnat.com ترک اعتیاد شده‌اند.

این عالم اهل سنت در پرونده‌های اختلافات خانوادگی نیز وارد می‌‌شود و تنها امسال ۱۰ خانواده را از طلاق منصرف کرده و به زندگی بازگردانده است. کلاس‌‌ها و برنامه‌های مشاوره نیز به همین منظور در مسجد برقرار است. مجاورت این محله در کنار دریا و رفت‌وآمد مسافران به ساحل نیز باعث بروز برخی از منکرات چون بی‌حجابی شده است و در همین راستا اهالی محله با همراهی امام خود طرح امر به معروف و نهی از منکر در ساحل را اجرا می‌کنند.

این امام پایگاه فرهنگی اجتماعی معتقد است برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی لازم است تا حمایت های دولتی بیشتر شود. از دیگر برنامه‌های اهل سنت در این محله برگزاری جشن های نیمه شعبان بوده و تعامل بسیار خوب و حسنه ای بین شیعه و سنی در این منطقه برقرار است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن