شخصیت ها و گروه ها

مولوی توانا:مکتب امام حسین مسیری انسان ساز برای بشریت

آوای سنت: یک عالم اهل سنت افغان, مکتب امام حسین رضی الله عنه را مسیری انسان ساز و الگوی تربیتی و اخلاقی برای همه بشریت خواند.

به گزارش آوای سنت، مولوی عبدالرئوف توانا، حادثۀ ‌غم‌انگیز و اسفبار کربلا را آزمونی بزرگ و درسی پر ارزش برای امت اسلامی و تمام آزادگان جهان دانست و گفت: امام حسین بنابر فشار های و فساد گسترده ای دستگاه یزید، ناگزیر شد مدینه الرسول را ترک کرده و غرض آگاهی امت مسلمه موقف خویش را بر مبنای آن اعلام نماید. ایشان در این باره فرمایش می دارد، به خدا سوگند اگر در سرتاسر جهان پناهگاه و مامنی برای من یافت نشود بازهم به یزید بیعت نخواهم کرد،

امام حسین در هوای کسب قدرت قیام کربلا را به راه نینداخت و هدف اصلی عزت، سرفرازی و آزادی امت اسلامی و احیای دین جدش بود. قیام روز عاشورا جلوه بزرگی از عدالت خواهی، عزت و ایمان بوده و مکتب حسینی مسیری انسان ساز و الگوی تربیتی و اخلاقی برای همه بشریت است.

مولوی توانا با افزودن این مطلب که امام حسین رضی الله عنه آموزگاربود که در راستای حق و ابطال باطل برای آزادگی، ایثار و فداکاری به پا خواست، افزود: این قیام در حالی به امام تحمیل گردید که راهی جزء مبارزه علیه دستگاه یزید برایش باقی نمانده بود. حکومت یزید از منظر قاطبه علما و دانشمندان اسلام اعم از سنی و شیعه نظام کودتایی در برابر جامعه اسلامی شناخته می‌شود. روش او کودتا در برابر اهل بیت پیامبر اسلام، کودتا در برابر سنت و روش خلفای راشدین و برگشت به جاهلیت قبل از اسلام و در نهایت سلطه جوی و حاکمیت اغراض نفسانی و شهوانی بدون در نظر داشتن قانون خدا بود. شهادت امام حسین، حمله به مدینه الرسول و بیت الله الحرام عمق تراژیدی، انحراف و برگشت به جاهلیت یزید را نشان می‌دهد.

این عالم اهل سنت افغانستان تاکید کرد: حادثه غم‌انگیز و دردناک کربلا در همه عصرها و نسل‌ها برای امت اسلامی لکه ننگ و عار خواهد بود. این لکه را آب هیچ بحری نمی‌تواند از صفحات تاریخ اسلام پاک کند و هیچ شرم و ننگی بالاتر از این حادثه در تاریخ بشریت وجود ندارد که پیروان یک پیامبر در حالی که ادعای دین را دارند اهل بیت آن را به شهادت برسانند. عمق فاجعه را عملکرد ظالمانه فرماندهان یزید در برابر اهل بیت پیامبر اسلام چنین نشان می‌دهد که کوچک‌ترین ترحم به امام حسین نداشتند. رسول خدا را فراموش کرده و تنها هدف شان ذلت حسین و یاران وی بود. لذا برای آن حضرت، جزء شهادت راه دیگری باقی نمانده بود.

مولوی توانا با توجه به شرایط کنونی دنیای اسلام عنوان نمود: در عصر کنونی تعدادی تأسف می‌خورند که ای کاش در آن زمان ‌بودند و در رکاب حسین به شهادت می‌رسیدند. این موضوع نشان می دهد که واقعه عاشور یکى از بارزترین حلقه‌هاى وحدت میان امت می باشد. ‌حق و باطل همیشه رو در روى هم قرار دارند و انسان هاى آزاده، وظیفه پاسدارى از حق و پیکار با باطل را بر عهده می گیرند.
سپردن بیت المقدس به دست رژیم صهیونیستی و محاصره غزه و به رسمیت شناختن کشوری به نام اسرائیل، قتل عام مسلمانان در میانمار، ترکستان شرقی و کشمیر هر کدام مصداق بارزی از کربلا و عاشورای دیگری است. امروز هوشیاری، بیداری و بصیرت اسلامی نیاز است تا این امت به سوی هدایت سوق داده شود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن