اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید:طرفین مذاکرات صلح افغانستان سعه صدر داشته باشند

آوای سنت : شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، روز (۲۲ اسفند ۱۳۹۹)، در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان، ضمن ابراز خرسندی از «بازشدن روزنۀ صلح» در افغانستان، طرفین مذاکرات صلح را به دوراندیشی، گذشت، سعه‌صدر و دلسوزی برای مردم این کشور توصیه کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: واقعا جای تأسف است که کشور عزیز افغانستان چندین سال است در آتش اختلافات، جنگ‌ها و درگیری‌های داخلی و اشغال بعضی از کشورهای قدرتمند خارجی می‌سوزد.

خطیب جمعه زاهدان در ادامه ضمن ابراز خرسندی از «بازشدن روزنۀ صلح در افغانستان»، توصیه‌هایی به طرفین مذاکرات داشتند و خاطرنشان ساختند: اکنون روزنۀ صلحی در افغانستان باز شده است و این بسیار خوشحال‌کننده است، اما دولت افغانستان و طالبان که طرفین مذاکرات صلح هستند و تمام کشورهای دنیا بدانند که برقراری امنیت در این کشور فقط با صلح و آشتی امکان‌پذیر است.

ایشان ادامه دادند: این حق مردم خوب و نجیب افغانستان است که در صلح و امنیت و آرامش زندگی کنند و در راستای آبادانی و توسعۀ کشورشان کنار یکدیگر تلاش کنند. لذا طرفین مذاکرات صلح باید از خودشان گذشت نشان بدهند. اگر دولتمردان افغانستان حاضر نشوند از پست و مقام و موقعیتی که دارند بگذرند، و یا گروه مقابل از موضع‌گیری و موقعیتی که دارد مقداری کوتاه نیاید و اگر موقعیت‌ها فدای امنیت نشوند، صلح در این کشور حاکم نمی‌شود.

امام‌جمعه زاهدان در ادامه افزودند: امیدواریم طرف‌های مذاکره‌کننده در افغانستان از خودشان دوراندیشی، سعه‌صدر، رشادت و دلسوزی نشان بدهند تا به صلح و توافقی خداپسندانه برسند و کشور عزیز افغانستان به آرامش و عزت و صلح دست پیدا کند.

مردم یمن به‌جای جنگ و درگیری، به «مذاکره» و «تشکیل دولت فراگیر» بیندیشند
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگر سخنان‌شان به اوضاع جنگ در یمن نیز اشاره کردند و گفتند: یمن متعلق به مردم این کشور است و مال کسی دیگر نیست. متاسفانه این کشور به وضعیت بسیار بغرنجی رسیده که کودکان و بزرگسالان از گرسنگی و سوءتغذیه می‌میرند.

ایشان خاطرنشان کردند: جنگ و درگیری و حمله و بمباران نتیجه‌ای به‌جز نقضان و ضرر برای مردم یمن در پی ندارند. مردم یمن باید به‌جای جنگ و اختلاف، کنار هم بنشینند و با هم مذاکره کنند و به تشکیل دولتی فراگیر که حقوق همه در آن رعایت شود، بیندیشند.

امام‌جمعه زاهدان مشکلات کشورهای اسلامی را نتیجۀ اختلاف و دودستگی این کشورها عنوان کردند و گفتند: اختلاف کشورهای اسلامی پیامدهای ناگوار بسیار بزرگ و خطرناکی را برای این کشورها به‌وجود آورده و سبب نفوذ دشمنان قسم‌خورده در صف مسلمانان و ایجاد اختلاف و تفرقه بین آنان شده است.

مولانا عبدالحمید تاکید کردند: کشورهای اسلامی باید با هم متحد شوند تا ناامنی و درگیری از خاورمیانه برچیده شود. فقط صلح و ثبات، رعایت حقوق همدیگر، تشکیل حکومت‌های فراگیر و گذشت از منافع می‌تواند به برقراری امنیت و آرامش بینجامد.

? مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان:  ادای نماز و پرداخت زکات و صدقات سبب تزکیۀ نفس می‌شوند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید،(۲۲ اسفند ۱۳۹۹)، در بخش نخست سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه زاهدان، با اشاره به مهمترین اعمالی که منجر به تزکیه و اصلاح نفس امّاره می‌شوند، بر لزوم استفاده از فرصت ماه شعبان برای اصلاح و تزکیه و آمادگی برای ماه مبارک رمضان تاکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام جمعۀ اهل سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید پس از تلاوت آیه‌های «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاهَا*وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا» [شمس: ۹-۱۰] اظهار داشتند: ماه رجب در حال وداع است و ماه‌ شعبان و پس از آن ماه مبارک رمضان در حال طلوع و ورود هستند. این ماه‌ها، ماه‌های تزکیه و اصلاح هستند. همۀ ما باید به فکر تزکیه و اصلاح خود باشیم.

ایشان افزودند: یکی از عباداتی که در اصلاح و تزکیۀ نفس بسیار تاثیرگذار است، گرفتن روزه است. علاوه‌بر روزۀ‌ فرضی، روزۀ نفلی نیز در راستای اصلاح نفس امّاره بسیار مفید است. پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم در هیچ ماهی به اندازۀ ماه شعبان روزه نمی‌گرفت.

خطیب جمعه زاهدان در ادامه گفتند: یکی دیگر از عبادت‌های بسیار مؤثر در اصلاح نفس، پرداخت زکات و صدقات در راه الله تعالی است. تا مال ندهیم از صالحین نمی‌شویم. خداوند متعال می‌فرماید: «وَأَنْفِقُوا مِنْ مَا رَزَقْنَاکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ فَیَقُولَ رَبِّ لَوْلَا أَخَّرْتَنِی إِلَىٰ أَجَلٍ قَرِیبٍ فَأَصَّدَّقَ وَأَکُنْ مِنَ الصَّالِحِینَ» [منافقون: ۱۰] بسیاری از سرمایه‌داران در هنگام مرگ درخواست می‌کنند که به ما مهلت بدهید تا در راه الله خرج کنیم و از صالحان باشیم.

ایشان ابراز داشتند: جای افسوس است که ثروتمندان و انسان‌هایی که توانایی مالی دارند نمی‌دانند انفاق مال در راه الله به فقرا و مساکین، خانواده‌های زندانیان و مستمندان و نیازمندان چقدر اجر و پاداش دارد و اگر می‌دانستند حتما بخش بزرگی از مال‌شان را در راه خدا خرج می‌کردند. بسیار سخت است که انسان از ثروت و سرمایۀ زیادی که دارد در راه الله خرج نکند و حتی زکات اموالش را ادا نکند؛ چنین مال و ثروتی در روز قیامت علیه انسان و مایۀ تباهی او خواهد شد‌.

مدیر دارالعلوم زاهدان تاکید کردند: مراقب نفس خود‌مان باشیم و آن را کنترل کنیم. قوی‌ترین و موفق‌ترین انسان کسی‌ست که بر نفس خودش غلبه حاصل کند. فاتح کسی نیست که لشکرها را شکست می‌دهد و سرزمین‌ها را فتح می‌کند، بلکه فاتح و قهرمان موفق و رستگار کسی‌ست که نفس‌اش را مهار کرده و او را وادار به اطاعت از خدا کند. لذا در این ماه‌ها که ماه‌های تزکیه و اصلاح و ماه‌های غلبه بر نفس هستند، بدون انفاق در راه خدا، ادای نماز و انجام کارهای نیک، نمی‌توانیم بر نفس امّاره غلبه کنیم.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه اظهار داشتند: جای افسوس است که انسان از نعمت علوم دینی و دانشگاهی، نعمت مال و ثروت، و نعمت سلامتی و قدرت بدنی برخوردار باشد، اما از این توانایی‌هایش به دیگر انسان‌ها نفعی نرسد، درحالی‌که علاوه بر مال و سرمایه، علم و سلامتی هم زکات دارند و زکات‌شان این است که از آنها به دیگران سود برسد.

ایشان خاطرنشان کردند: همۀ ما باید انگیزۀ ابراز همدردی و نفع‌رسانی به تمام انسان‌ها و حتی حیوانات را داشته باشیم. در حدیث آمده است کسی که بر خلق خدا رحم نمی‌کند، خدا هم بر او رحم نمی‌کند و کسی که بر خلق خدا رحم می‌کند خدا هم بر او رحم می‌کند. انسان بی‌رحم کسی‌ست که فقط به فکر خودش باشد و زیاده‌خواهی داشته باشد و همۀ منافع را برای خودش بخواهد؛ الله تعالی چنین اخلاقی را نمی‌پسندد. الله تعالی کسی را دوست دارد که به منافع دیگران فکر می‌کند و وقتی به موجودی ضرری می‌رسد بی‌قرار می‌شود و ابراز همدردی می‌کند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن