اهل سنت ایرانعمومی

شیخ رحیمی: ظاهر بینی آفت بزرگ دینداری افراد

آوای سنت: مدرس حوزه دینی شیخ ضیایی بندرعباس، ادعای پاکی توسط برخی افراد تارک دین را نوعی خود فریبی و دروغ خواند.

به گزارش آوای سنت، شیخ محمد رحیمی یکی از معایب مهم دینداری را عدم آگاهی و فرار عمدی یا سهوی از مسئولیت اجرای احکام و شرع دین مقدس دانست و گفت: عده ای از افراد به ظاهر متمدن و دیندار در ادعاها و اظهارات شان معمولا به پاک منشی و حسن خلق تاکید دارند، اما از اوامر الهی دور بوده و با مثال های گوناگون و مقایسه افراد با یکدیگر و با خودشان، اصل عبادت را زیر سوال می برند. این عده نماز خواندن را یک تکلیف و وظیفه نمی دانند. میل رفتن به حج در آنها کم است و بعضا اگر موقعیتی فراهم شود روی تحصیل سود حرام و مشروب خواری نیز کلاه شرعی می گذاشتند. به این ترتیب برداشت از دینمداری را به طبع دل توجیه می کنند. گروهی که به پاکی ظاهری خود بسنده کرده و خواندن نماز و سایر فرضیات را به هیچ می انگارند!

شیخ رحیمی پاکی و خلوص نیت را یک خصوصیت بارز در اهل دین خواند و افزود: به بهانه پاک بودن دل نمی توان از دستورات و اوامر خدای متعال سرپیچی کرد. خلق خوش دلیل نمی شود که فردی خود را مستثنی از عمل به فرایض بداند. پاک و یا ناپاک بودن دل بر اساس شاخصه ها و ضابطه ها سنجش می شود. الله عزوجل در قرآن و نبی مکرم اسلام در سنت به شرح حقایق دین پرداخته و همه موارد را بیان داشته اند. پیروان کتاب خدا و سنت نبوی دینداری را در انجام ارکانی می دانند که از رب متعال به نبی و از ایشان به امت منتقل شده است، مهمترین آلودگی که دل را ناپاک می کند، شرک ورزی به خالق دانا می باشد. همچنین نفاق و نیرنگ هم شاخه هایی از شرک به حساب می آیند.

مدرس حوزه دینی شیخ ضیایی بندرعباس یادآور شد: کسی که خدا را تکریم نورزد، نمی تواند مدعی داشتن دل پاک باشد. چنین شخصی خوف و ترس از الله ندارد و از آلودگی قلب رنج می برد. این شخص محبت خدا را متوجه خود نکرده است، لیکن گمان می دارد که خالق بی همتا او را انسانی پاک صیرت و دارای کمالات می بیند! پایبند بودن به ترک محرمات و کمر همت بستن به واجبات جزو اصول دین هستند و اهل ایمان با انجام این دو فرضیه به بالاترین درجه یعنی مفهوم ترس از الله و امید به رحمت الهی می رسند. با شعار و حرف های واهی نمی توان به محبت الله دست پیدا کرد. خدا را با شعار نمی توان دوست داشت. هر انسانی که با وجود ترک واجبات و محرمات ادعای خدا دوستی می کند در حقیقت به مخاطبینش دروغ می گوید.

شیخ ضیایی عالی ترین صفات بشری را در شخصیت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم تجلی بخش توصیف کرد و ادامه داد: اگر داشتن دل پاک معیار صواب بود مطمئنا هیچ یک از انبیاء نماز نمی خواندند. اگر با دل پاک می شد به عرش رسید نبی اکرم در خلوت شبانه به مناجات و نوافل نمی پرداخت. اگر ابلیس سرکرده شیاطین لقب گرفت، بابت خودداری از فرمان باریتعالی و عدم سجده به مقام آدم علیه السلام بود.

این عالم شاخص اهل سنت خاطر نشان ساخت: امروز زنانی که به تقلید از غرب و با پوشش نامناسب به خیابان ها رفته و اصل را در پاک بودن می دانند، ظاهر فریبی و هوای نفسانی را بر امر خدا ترجیح داده و نمی توانند دل پاک و عاری از آلودگی باشند. نادیده گرفتن عظمت خالق و دل بستن به مدهای مبتذل و نظایر اینها برای فریب خویشتن است. میزان و الگوی انسان ها رسول گرامی امت می باشد. کسی که برای پاک ماندن جز از اوامر الله اطاعت نکرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن