اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها
موضوعات داغ

ضرورت آسیب شناسی از دستاورها و آرمانهای انقلاب اسلامی

بیانات مولانا عبدالحمید در نماز جمعه زاهدان

آوای سنت : امام جمعه اهل سنت زاهدان بر ضرورت آسیب شناسی دستاوردهای انقلاب اسلامی در این ایام تاکید کرد.

به گزارش آوای سنت به نقل از کانال اطلاع رسانی مولانا عبدالحمید،این عالم شاخص اهل سنت در بیانات روز گذشته (۱۷ بهمن ۱۳۹۹) در نماز جمعه زاهدان طیف گسترده ای از مباحث را مورد توجه قرار داد.ذیلا محورهای مهم بیانات ایشان تقدیم کاربران آوای سنت می گردد:

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان، با اشاره به چهل‌وسومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، با بیان اینکه بسیاری از آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی هنوز برآورده نشده‌اند، بر لزوم «بررسی نقاط قوت و ضعف انقلاب اسلامی» در سالگرد پیروزی انقلاب تاکید کرد.

در رژیم سابق هیچ حقی برای مخالفان قائل نبودند. بسیاری از علما به زندان افتادند، ازجمله بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خمینی به عراق و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب به ایرانشهر تبعید بودند، درحالی‌که هیچکدام از این علما اقدام مسلحانه انجام نداده بودند، بلکه فقط حرف می‌زدند و انتقاد و اعتراض می‌کردند، اما نظام استبدادی شاه این حرف‌ها و اعتراضات و انتقادات را هم تحمل نمی‌کرد.ملت ایران نتوانست شرایط سخت، بسته و زورگویی را تحمل کند، لذا به ندای رهبر فقید انقلاب لبیک گفت و قیام کرد.

یکی از مهمترین اسباب پیروزی انقلاب اسلامی ایران این بود که قیام ملت، مسلحانه نبود؛ مردم برای مقابله با استبداد به زندان رفتند و شکنجه شدند و کشته دادند اما دست به اسلحه نبردند، بلکه فقط صدای اعتراض خود را بلند کردند تا اینکه این انقلاب در پرتو راهنمایی‌های رهبر فقید به پیروزی رسید.

ملت ایران در دوران انقلاب شعار «استقلال» و «آزادی» سر دادند. مردم اعلام کردند که ما می‌خواهیم کشورمان به هیچ جایی وابسته نباشد بلکه استقلال داشته باشد و خودمان سرنوشت مملکت خود را تعیین کنند. دومین شعار و خواستۀ ملت ایران این بود که «آزادی» داشته باشند؛ آزادی بیان و قلم وجود داشته باشد و انتقاد آزاد باشد.

خواستۀ ملت ایران در انقلاب اسلامی این بود که عدالت اجرا شود و حقوق ادیان، مذاهب و اقوام مورد توجه قرار گیرند. ملت ایران می‌خواست در کشور و مملکت خود حرمت و شرافتش حفظ شود. ملت ایران با این شعارهای زیبا که زیبندۀ این ملت هم بود به نهضت و جریان انقلاب پیوست و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بهترین فرصت است که ضمن برشمردن خدمات و فعالیت‌هایی که جمهوری اسلامی در طول این چهل‌وسه‌ سال انجام داده و پیشرفت‌هایی که صورت گرفته، کارهای باقیمانده و ضعف‌هایی که وجود دارند هم مطرح شوند و بیان این نقاط ضعف تحمل بشود.

متاسفانه امروزه بسیاری از تعریف و تمجید خوشحال، و از انتقاد ناراحت می‌شوند، درحالی‌که این صفت خوبی نیست و موفقیت انسان زمانی‌ست که به تعریف و تمجیدها زیاد توجه نکند و اگر موفقیتی داشته آن را فضل و توفیق الهی بداند، و از نقدهای سازنده استقبال کرده و دنبال برطرف‌کردن ضعف‌های خود باشد.

ما فقط به حرف موافقان توجه نکنیم بلکه حرف مخالفان را هم بشنویم و طیف‌های مختلف جامعه را ببینیم و به خواسته‌ها و انتقادهای آنها توجه کنیم. اگر می‌خواهیم موفق بشویم باید به حرف مخالفان و منتقدان خودمان توجه کنیم، زیرا دوستان معمولا یا عیب‌ها و نقاط ضعف ما را نمی‌بینند و یا اگر می‌بینند هم به‌خاطر مراعات حال ما، چیزی نمی‌گویند. لذا اگر کسی حتی از ما انتقاد تند هم کرد باز هم آن را بشنویم.

ما در ایران اسلامی با هم پدر و فرزند و برادر و خواهر و به‌منزلۀ اعضای یک خانواده هستیم؛ ایران متعلق به یک دین و مذهب و قشر خاص نیست، ایران فقط متعلق به شیعه‌های مسجدی و یا شیعه‌های غیرمسجدی نیست، بلکه ایران متعلق به دیندار و غیردیندار و نمازی و بی‌نماز است و همه باید دیده شوند و به حقوق همه توجه و رسیدگی شود.

زندانیان هم انسان هستند و حق دارند حرف بزنند و از خود دفاع کنند. لذا حقوق زندانیان هم باید رعایت شود. امروز سازمان‌های حقوق بشری علیه ما اعتراض می‌کنند. چه اشکالی دارد که ما درِ زندان‌های خود را باز کنیم و شرایط را برای بازدید نمایندگان حقوق بشر از زندان‌ها فراهم کنیم؟

هر اعترافی که به زور و یا تعزیری گرفته شود مغایر با قوانین اسلام است. از دیدگاه شریعت اسلام قاضی نمی‌تواند بر اساس اعتراف‌گیری‌های اجباری حکم صادر کند. چنان‌که مشخص نیست احکام اعدام برخی افراد تحت چه شرایطی صادر شده و چگونه از آنان اعتراف گرفته شده است؛ مشخص نیست آیا روند دادرسی عادلانه بوده یا خیر.

به نظر بنده قوای سه‌گانۀ نظام (دولت، مجلس و قوه قضائیه) باید بحث آزاد و تریبون آزاد بگذارند و حتی معتقدم مقام معظم رهبری هم اجازه بدهند مردم بتوانند با ایشان ملاقات کنند.

مقام معظم رهبری از لحاظ سنی از بنده بزرگتر هستند و بنده از رفقای ایشان هستم، البته ایشان بزرگ همۀ ما و رهبر مملکت هستند، اما بنده مدت مدیدی؛ شاید نزدیک بیست سال است که نتوانسته‌ام با ایشان از نزدیک به‌صورت گفتمانی دیدار کنم.

ما باید تریبون آزاد بگذاریم و اجازه دهیم علمای شیعه و سنی، دانشگاهیان و اقشار مختلف جامعه حرف خودشان را بزنند و انتقاد کنند، البته انتقاد باید سازنده و منصفانه باشد و تخریب و توهین نباشد. درجایی که خدمتی انجام شده مورد تذکره قرار گیرد و نقاط ضعف هم بیان شوند.

هدف اصلاح‌طلبان آن بود که در جامعه اصلاحات بیاورند، اما بنده معتقدم که اصلاح‌طلبان در این زمینه موفق نشدند. اصلاح‌طلبان باید تریبون آزاد بگذارند و اجازه بدهند از آنها انتقاد شود تا بتوانند ضعف‌های خودشان را برطرف کنند.

شعار «ایران برای همۀ ایرانیان» شعار زیبایی‌ست، اما متاسفانه به آن جامه عمل پوشانده نشده است. در قانون اساسی آمده است که اهل‌سنت نمی‌تواند رئیس‌جمهور بشود، درحالی‌که این اولین گام در راستای تبعیض است و باید تغییر داده شود.

اگرچه قانون اساسی ما یکی از بهترین قانون‌های دنیاست، اما اکنون که چهل‌ودو سال از تدوین قانون اساسی می‌گذرد تجربه ثابت کرده که بسیاری از بندهای آن مفید نبوده و جواب نداده‌اند و نیاز به تغییر دارند. ما باید به سوی تکامل حرکت کنیم.امیدواریم در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری حداقل یک کاندیدای اهل‌سنت داشته باشیم. جامعه اهل‌سنت در دوازده دورۀ قبلی به یک کاندیدای شیعه رأی دادند، در این دوره عزیزان شیعه و اهل‌سنت با هم به یک اهل‌سنت رأی بدهند. چه اشکالی دارد که یک اهل‌سنت ایرانیِ اصیلِ تقریبی به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود؟

مگر شیعه و سنی با هم برابر نیستند؟ چرا اهل‌سنت در ایران اسلامی نتواند رئیس‌جمهور شود؟ این سؤالی‌ست که بنده مطمئنم کسی پاسخی برای آن ندارد. بنده آن‌دسته از علمای شیعه و سنی را قبول ندارم که دیدگاه مذهبی دارند، ما باید به اصل اسلام فکر کنیم. دیدگاه‌های مذهبی مغایر با ظرفیت اسلام، قرآن و رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وسلم است.

اخیرا در کردستان دستگیری‌ها و بازداشت‌هایی صورت گرفته است و از آنجایی که علت این بازداشت‌ها معلوم نیست ما نگران هستیم. از مسئولین می‌خواهیم که هرچه زودتر وضعیت آنان را مشخص کنند. همچنین عدۀ زیادی هم در زندان‌های سیستان‌وبلوچستان منتظر اجرای حکم اعدام هستند.

کسی که مرتکب قتل شده باید قصاص شود و این قانون شریعت اسلام است. اگر بنده هم قاضی باشم حکم قصاص کسی را که مرتکب قتل شده صادر می‌کنم، زیرا پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم فرمودند: «مَن قَتل قَتَلناهُ». البته اینکه کسی از اولیای مقتول رضایت بگیرد یا مصالحه کند موضوع دیگری است.

بسیاری از قوانین جزایی کشور به‌ویژه قوانین مربوط به مواد مخدر نیاز به تجدیدنظر و اصلاح دارند. نظر بنده آن است که جناب آیت‌الله رئیسی، رئیس محترم قوۀ قضائیه که شخصیت بسیار باتجربه و بزرگواری‌ست و ما با هم رفاقت داریم، حداقل بین علمای شیعه و سنی در مورد قوانین جزایی و قضایی جلسۀ علمی برگزار کنن و با همدیگر صحبت کنیم و این قوانین بررسی شوند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن