اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

ضرورت استفاده از فضایل دهه اول ذیحجه

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه احناف خواف انجام کارهای عبادی و اعمال نیک در دهه اول ماه ذی الحجه را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای ینت، مولوی محمد موحدی از دهه اول ذی الحجه بعنوان مواسم ارزشمند و مقدس برای انجام اعمال صالح و کفاره گناهان باد کرد و گفت: قرآن کریم در آیه بیست و هشتم سوره حج می‌فرماید، مسلمانان، منافع بی‌شمار این ایام را شاهد باشند و الله متعال را در این ایام مشخص، یاد نمایند. طبق نظر اکثر مفسرین سلف، مراد از این آیه، دهه ذی الحجه می باشد.

وی در این باره افزود: خوشبخت و اهل توفیق، کسی است که در این ایام تلاش بیشتری نسبت به انجام کار خیر و عبادت داشته باشد، چرا که باریتعالی به عظمت و شرف این ایام قسم یاد می‌کند.

ابن عباس رضی الله عنه از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم روایت می‌کند، هیچ روزی در ایام سال برای انجام اعمال صالحه محبوب ‌تر در نزد الله ذوالجلال از دهه اول ذی الحجه نمی باشد.

مدرس حوزه علمیه اهل سنت خواف اظهار داشت: در مسند امام احمد ابن حنبل رضی الله عنه به سند حسن از ابن عمر رضی الله عنه آمده که در این ایام “الله اکبر، لا اله الا الله و الحمدلله” زیاد بگویید.

باید بدانیم که گذشتگان ما در این ایام نسبت به انجام کارهای عبادی و خیر بسیار تلاش و کوشش می‌نمودند. حضرت میمون ابن مهران نیر فرمایش می دارد، در این روزها، مردم به ذکر و تکبیر بسیار مشغول بودند.

به روایت ترمذی و ابن ماجه از نبی مکرم روایت شده که روزه گرفتن در هر روز از دهه ذی الحجه، معادل روزه یک سال و قیام هر شب آن به اندازه قیام لیله القدر محاسبه می‌شود و هر عمل در این ایام هفتصد برابر بیشتر از سایر ایام اجر و پاداش دارد.

مولوی موحدی همچنین با استناد به روایتی بیهقی به نقل از انس بن مالک رضی الله عنه عنوان کرد: ارزش هر روز این دهه مبارکه در فضیلت به اندازه هزار روز و روز عرفه معادل ده هزار روز می ‌باشد.

به علاوه در روایت های دیگر منقول است که روزه روز عرفه خطاهای یک سال قبل و بعد انسان را کفاره می کند.

پر واضح است که اعمال صالحه وارد شده در فرمایشات نبوی کلیات عبادات فردی و اجتماعی اعم از نمازهای فریضه و نافله، روزه، حج، قربانی، تلاوت قرآن، زیاد ذکر نمودن و درود بر رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، صدقه دادن، عیادت مریض، احسان به خلق، آسان گرفتن بر زیر دستان، خوشحال نمودن مسلمانان، برآوردن حاجات و کمک کردن به مردم را شامل می گردد.

این عالم اهل سنت تاکید کرد: برای کسی که می‌خواهد قربانی انجام دهد، مستحب است که از روز اول ذی الحجه، مو و ناخن‌هایش را تا روز عید قربان کوتاه نکند. چنانکه به روایت ام سلمه رضی الله عنه از آن حضرت صلی الله علیه و آله و سلم، زمانی که هلال ذی الحجه را دیدید و اراده قربانی نمودید از کوتاه کردن مو و ناخن‌هایتان خودداری نمایید. انجام کارهای عبادی و خیر در این دهه مبارکه از فضایل بسیاری برخوردار بوده و باید بدانیم که ارتکاب به هر گناهی در زمینه حقوق الله و حقوق الناس بسیار سنگین خواهد بود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن