اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها
موضوعات داغ

ضرورت تربیت فرزندان با آموزه های دینی

گفتاری از امام جمعه بندرترکمن درباره تربیت فرزندان

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت بندرترکمن ایجاد علاقه در فرزندان را باعث پایبندی آنها به امور دین و احکام شرعی دانست.

به گزارش آوای سنت، عبدالرحمان آخوند کر در فرازی با اشاره به وظیفه خطیر والدین در صیانت از فرزندانشان از آسیب های مختلف و ترغیب آنها به دین داری اسلامی گفت: معیار دین الهی، نبی مکرم صلی الله علیه وآله وسلم است. ایشان بهترین الگو و اسوه تمامی مسلمین جهان از غرب تا شرق شناخته می شود. هر شخصی که بخواهد رضایت باریتعالی را حاصل نماید، باید طبق شیوه و روش آن حضرت زندگی کرده و در خدمت به خلق تلاش کند.

پیامبر اکرم نیز همچون سایر افراد فرزندانی داشت که آنها را تحت آموزش های دینی تربیت و پرورش کرد. برخی چنین تصور می کنند که فرزندان همین قدر که فرایض را یاد گرفته و نماز بخوانند کفایت می کند و آموزش احکام وکسب معلومات درباره مستحبات و سایر دانستنی های دینی چندان به کار نمی آیند که این طرز فکر اشتباه می باشد.

وی ایجاد علاقه در فرزندان در سنین کودکی را از عوامل مهم در تربیت دینی آنها خواند و افزود: تربیت دینی فرزندان در مکاتب خصوصا در فصل تابستان  نباید حکم ادای وظیفه را داشته باشد. البته ادای وظیفه جزو اهداف خوب و مثبت است، لیکن باید توجه داشته باشیم در پیشرفت کودکی که با میل و علاقه بسوی مکتب می شتابدT با کسی که این امر را برای خود وظیفه می داند تفاوت های زیادی وجود دارد، پس می بایست راهکارهای ایجاد علاقه را در کودک کشف کرده و آن را به تقویت برسانیم تا فرزند ما با شوق و علاقه به مکتب خانه بشتابد.

آموزش نمی تواند ما را به همه اهدافی که داریم برساند. شکی نیست که کودک به شرط قرار گرفتن در محیط آموزش تلاش خود را جهت یادگرفتن نماز و بخشی از قرآن کریم بکار خواهد بست، اما اگر بتوانیم علاقه لازم را در او ایجاد کنیم، حلال و حرام را نیز یاد خواهد گرفت. نمازهای مستجب را خواهد شناخت. آداب معاشرت را در زندگی بکار خواهد بست و شرط اعمال را مدنظر قرار خواهد داد.

آخوند کر در این زمینه اظهار داشت: همانطور که هیچ پدر و مادری دوست ندارد تا فرزندش در این دنیا دچار رنج و سختی شده و عذاب بکشد بفکر سرای حساب و کتاب آخرت وی نیز باشند.  همه فکر و دغدغه خود را معطوف فراهم کردن آسایش فرزندانمان نکنیم. تلاش دنیوی برای فرزندان عملی در خور تحسین است، اما زندگی بدون دیانت حاصلی جز محنت بدنبال نخواهد داشت. بسیار هستند خانواده هایی که از نظر امکانات کم و کسر ندارند، ولی مهر و محبت کافی در میان والدین و فرزندان وجود ندارد، فرزندی که دین در زندگیش جریان نداشته باشد حرص مال دنیا را خورده و به هر میزان که جمع کند برایش کم و ناچیز خواهد بود.

امام جمعه اهل سنت بندرترکمن متذکر شد: آبروی فرزند، ماحاصل تلاش خانواده برای تربیت اسلامی وی است که باعث سربلندی والدین در پیشگاه خدای متعال خواهد شد. تصور نکنیم که فقط علما وظیفه دارند تا فرزندانی مومن  تحویل جامعه دهند. تربیت فرزند جایگاه و مقام فردی و یا اجتماعی نمی شناسد، پزشک بودن، مهندس بودن، کشاورز بودن و یا کارمندی به معنای معاف بودن ما از تربیت فرزند اسلامی بحساب نمی آید، بلکه اگر آگاهی کافی از دین و احکام نداریم خود نیز باید در صدد جبران این عقب ماندگی برآییم.

آموختن سن و سال نمی شناسد و همانگونه که جسم در زمان حیات به خوردن و آشامیدن نیاز دارد، اگر اراده داشته باشیم می توانیم گذشته را در هر سنی که باشیم، جبران کنیم. یگانه بخشنده مطلق خدای متعال است و تنها او سرنوشت بنده اش را مشخص می کند، به جای فکر کردن و حسرت سال های از دست رفته، بابت خطاهای گذشته توبه کرده و ذکر در زندگی را تبدیل به فعل گردانیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن