اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

ضرورت توجه به نیازهای جسمی و روحی انسان

آوای سنت: استاد حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد تایباد، با اشاره به شرایط زندگی در غرب، کافران را با استناد به قرآن کریم مانند انسان های مرده دانست.

به گزارش آوای سنت، مولانا محمود میرسروی در تبیین ساختار انسان با سایر موجودات زنده، بشر را دارای ویژگی های خاص و متفاوت با دیگر جانداران دانست و گفت: جنس آدمیزاد برخوردار از ابعاد روحانی و جسمانی، صرفا برای خوردن و آشامیدن و همچنین زاد و ولد آفریده نشده است و خلقتش ابعادی فراتر از غرایض حیوانی را در بر می گیرد‌.

برخی با وجود برخورداری از همه امکانات زندگی، آرامش واقعی را ندارند و آن گونه که دلشان می خواهد از زندگی لذت نمی برند. آرامش را نمی توان خرید و یا از جایی تهیه کرد. شرعیات وسیله ارتباطی ما را با خدای متعال ممکن می سازند و چنانچه این خط ارتباطی وجود نداشت، نظم خلقت و طبیعت از هم می پاشید.

مولانا میرسروی ضمن یادآوری این مطلب که سران کشورهای غربی همه چیز را با مادیات می سنجد، افزود: سیاستمداران در قاره سبز با آنکه ابزار علم و تکنولوژی برای ساختن و فراهم کردن هر امکانی را در اختیار دارند، اما مردمی که خود را با دین و احکام الهی بیگانه می دانند پایان حیات را در موت دانسته و اعتقادی به معاد ندارند، لذا آمار خودکشی، قتل و غارت ناشی از روح ناآرام در ممالک آنها بسیار بیشتر از کشورهای مسلمان است. مبلغین غربی آرامش واقعی را در آزادی مردان و زنان معنا کرده و در باتلاق های اینچنینی دست و پا می زنند. بدین جهت کانون خانواده هایشان همواره متزلزل است.

استاد حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد تایباد حقیقت زندگی را در زنده بودن روح خواند و اظهار داشت: وقتی روح انسان خاموش باشد با جسم بی جان تفاوتی ندارد. حیات واقعی را انسان هایی مانند ابوبکر صدیق رضی الله عنه داشتند که پس از رحلت آن حضرت صلی الله علیه وآله وسلم با آنکه سنی از ایشان می گذشت در مقابل مانعین زکات و مدعیان دروغین نبوت و همزمان در مقابل جهان کفر ایستادگی می کند. قرآن مجید کافران را مرده نام می برد. نبی مکرم اسلام نیز ایمانداران را به افراد زنده و غافلان از دین را به مردگان تشبیه کرده است. اسلام چنین حیاطی را معتبر نمی داند.

مولانا میرسروی اعلاترین و بهترین مظهر ذکر خداوند متعال را ادای نماز توصیف کرد و تاکید ورزید: غذای روح بشر نماز است که با خود خشوع، ناله و توبه به همراه دارد. منافقین نماز را با کسالت خوانده و باریتعالی را کم ذکر و یاد می کنند. نمازی که در آن ذکر نباشد و با عجله خوانده شود، غذای روح ما را تکمیل نمی‌کند. امروزه متاسفانه علاوه بر اینکه نمازهای ما کیفیت ندارد، از کمیت نماز ما هم کم شده است.

برخی فکر می‌کنند که چهار وعده نماز خوانده‌اند و اگر یک وعده دیگر را نخوانند، اشکالی ندارد. اسلام یعنی نماز و نماز رکن اسلام می باشد. بدون پرداخت زکات می شود مسلمان باقی ماند، چرا که همه ثروت کافی ندارند. نرفتن به حج خللی به دین افراد بی بضاعت وارد نمی کند، زیرا همه توانایی رفتن به آن مکان مقدس را ندارند. در عین حال اسلام بدون نماز کامل نمی شود و همه باید آن را بخوانند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن