اهل سنت ایرانعمومی
موضوعات داغ

ضرورت نهادینه شدن دگرپذیری در جامعه اسلامی

به عقاید اهل سنت توهین نکنید!

آوای سنت: در روزهای اخیر انتشار یک کلیپ از سخنرانی یک عالم دینی در مورد اهل سنت احساسات اهل سنت ایران به ویژه احناف را جریحه دار کرد.

ما از زمان دقیق ایراد این سخنرانی مطلع نیستیم.اما این را به نیکی می دانیم که این توهین ها کار یک انسان عاقل و آگاه به مسائل روز کشور و جهان اسلام نیست.بر اساس بررسی های ما در فضای مجازی،فرد سخنران این کلیپ از افراد مرتبط با جریان شیرازی است.

این جریان که در ادبیات سیاسی کشور به آنها شیعه انگلیسی لقب داده شده است، بصورت مستمر در مسیر توهین به عقاید اهل سنت حرکت کرده و با نظام جمهوری اسلامی نیز مشکل دارند.

در کلیپ منتشر شده سخنران، عبارات نامناسبی را درباره امام اعظم ابوحنیفه (رض) مطرح کرده و به احناف توهین کرده است!

احتمالا سخنران از درصد جمعیت احناف اهل سنت در کل جمعیت مسلمانان جهان آگاهی نداشته است!

یکی از نگرشهای غلطی که در بین برخی از افراد وجود دارد این است که تصور می کنند که تبلیغ عقیده و مذهب خود باید همزمان با توهین به عقیده و مذهب دیگری باشد.

در این زمینه رهبر معظم انقلاب تاکید می کنند:” اثبات تشیع به این نیست که برخی از افراد به عقیده و شخصیت های اهل سنت توهین کنند.این کار مخالف سیره ائمه اطهار است.هیچ کس تصور نکند که اثبات شیعه با بد و بیراه گفتن به مقدسات دیگران محقق می شود.”

علاوه بر دیدگاه صریح انقلاب درباره حرام بودن توهین به باورهای مذهب اسلامی،مراجع تقلید شیعه نیز جملگی در اظهار نظرهای صریح خود، توهین به عقاید و شخصیت های مورد احترام اهل سنت را حرام و غیر جایز اعلام کرده اند.

در این شرایط برخی از افراد خودسر و ناآگاه ،بدون توجه به شرایط اجتماعی کشور برطبل نفاق و چند دستگی می کوبند.

جهان اسلام در چند سده گذشته در نتیجه رواج تفکرات واگرایانه متحمل ضررها و خسارت های جبران ناپذیری شده است.

بدون شک نیاز حیاتی امروز جامعه اسلامی دگرپذیری و احترام به تنوع و تکثر ایجاد شده در بین امت اسلامی است .اینکه برخی از افراد به سان خوارج صدر اسلام هنوز هم هم خود را فرقه ناجیه دانسته و سایر عقاید را بر مسیر ضلالت بدانند نتیجه ای جز تداوم چند پارگی و اختلاف در امت اسلامی نخواهد داشت.

عقل سلیم حکم می کند در شرایط حساس کنونی که دشمنان این مرز و بوم به طرق مختلف تلاش می کنند وحدت و انسجام ملی را خدشته دار نمایند آب بر آسیاب دشمنان نریزیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن