اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

فرهنگ بلوچ ؛ فرهنگی غنی و دارای صبغه اسلامی است

آوای سنت : مولانا ساداتی در فرازی از سخنان مراسم نمازجمعه اهلسنت سراوان ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ ، “تحقیق و بررسی حادثه سوختبران در مرز سراوان” و “حمله به نیروهای سپاه ” ، “روز جهانی بلوچ” و “قتل های هدفمند علیه علما و شخصیتها در افغانستان” را مورد اشاره قرار داد.

امام جمعه اهلسنت سراوان در اشاره به هیات اعزامی از مجلس شورای اسلامی جهت بررسی حادثه سوختبران در مرز سراوان اظهار داشت : هیئت تحقیق و تفحص از نمایندگان محترم جهت بررسی و تحقیق حادثه مرزی با اقشار مختلف مردم دیدار و ابعاد حادثه را بررسی کرده اند ، امید داریم آنچه حقیقت و واقعیت بوده شفاف‌سازی و ریشه یابی شود.

مولانا ساتی تصریح نمود : افراد متخلف در قتل عمد شناسایی و محاکمه قانونی شوند و نیز غرامت برای متضررین درنظر گرفته شود و دیه به خانواده شهدا پرداخت و توسط مسئولان دلجویی به عمل آید تا در آینده شاهد چنین وقایع ناگوار نباشیم و نیز ساماندهی و توسعه طرح سوخت برای خانواده های مستحق و افراد فقیر مدنظر قرار گیرد.

ایشان عنوان کردند: نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه محترم زاهدان نیز بر تحقیق و بررسی حادثه و احقاق حق تاکید داشته اند.

مولانا ساداتی همچنین حمله به خودروهای سپاه پاسداران در منطقه کشتگان بم پشت که منجر به مجروح شدن یک نفر و مفقودی فرد دیگر از نیروها گردید را عملی ناجوانمردانه دانست و محکوم نمود.

امام جمعه اهلسنت سراوان اضافه کرد: ضرر و زیان اینگونه حرکات به استان و مردم می رسد ، هر گونه اعمال تروریستی و تخریبی و ایجاد نا امنی محکوم است.

مولانا ساداتی همچنین در اشاره به دوم مارس روز جهانی فرهنگ بلوچ اظهار داشت : هر قوم و ملتی روزهایی را برای معرفی فرهنگ خود اختصاص داده اند که دوم مارس روز جهانی بزرگداشت فرهنگ بلوچ نام گرفته است که برای نسل های آینده بازگویی و جهت حفظ آن باید تلاش شود از آنجا که فرهنگ بلوچ ، فرهنگی غنی و زیبا دارای صبغه اسلامی و دربرگیرنده بسیاری از صفات پسندیده و خوبی‌هاست.

امام جمعه اهلسنت سراوان خاطرنشان ساخت: عناوینی چون میارجلی بمعنای مهمان نوازی و سخاوت ، شور و مشورت ، عهد و وفا و یاری و همکاری در مواقع خوشی و غم ، رشادت و گذشت ، اکرام و تکریم در فرهنگ بلوچ با اهمیت و معروف است که این عناوین مهم نیز با ریشه و صبغه اسلامی هستند و دین اسلام نیز بر آن صحه گذاشته و تاکید نموده است.

مولانا ساداتی عنوان کرد : زبان بلوچی شیرین و دارای گویش های متعدد و لغات وسیع است که نیازمند توجه است.

مدیر دارالعلوم سراوان تاکید کرد: فرهنگ یک قوم مایه حیات و پایداری آن قوم و شناخت خوبی های آن را بازگو می‌کند که نباید کمرنگ و به فراموشی سپرده شود بلکه باید حفظ شود و این خصوصیات بارز برای نسلهای آینده منتقل و ادامه یابد.

مولانا ساداتی همچنین در اشاره به قتلهای هدفمند علما و شخصیتهای تاثیرگذار جامعه افغانستان گفتند: قتلهای پی در پی در افغانستان ؛ علما و شخصیتهایی را هدف قرار داده که سرمایه های علمی و فرهنگی برای مردم و جهان اسلام هستند و این باعث تالم و تاسف است.

امام جمعه اهلسنت سراوان خاطرنشان ساخت : شخصیتهایی در افغانستان یکی بعد دیگری ترور می شود که دارای جایگاه و از تاثیرگذاران و در خدمت جامعه بوده اند و متاسفانه قاتلان هیچ یک از آنان شناسایی و دستگیر نشده اند که این وضعیت نیازمند تامین امنیت و رسیدگی است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن