اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

فضیلت های طلایی بندگی در ماه رجب

آوای سنت: استاد حوزه علمیه چنارلی ماه رجب را فرصت مشق عبادت جهت آمادگی بیشتر برای استقبال از رمضان دانست.

به گزارش آوای سنت، اسماعیل آخوند قدیری با تبریک حلول ماه رجب، پاسداشت ماه های حرام را فرصتی ایده آل برای تزکیه نفس و جلای روح خواند و گفت: سفارش خدای متعال بر ایمانداران است که در رجب جسم را بیش بار از منکرات دور نگه داشته و با عبادت به جبران گذشته بپردازند. نبی مکرم اسلام در حلول ماه رجب دعا می کرد تا خدای متعال دیدار رمضان را نیز نصیب گرداند. علما منظور از این دعا را پیدا شدن نشانه های رمضان در رجب می دانند، چرا که آن حضرت صلی الله علیه وآله وسلم و پس از ایشان خلفا و امامان رضی الله عنهم اجمعین ایامی را این ماه را به روزه داری و سایر فرصت ها را به عبادت و استغفار می گذراندند.

آخوند قدیری دیدار با ماه رمضان را آرزوی قلبی و خواست همه مومنین و مومنات به درگاه الهی عنوان نمود و اظهار داشت: خاصتا کسانی که مشکل جسمانی دارند این حاجت را طلب می دارند که در عمر باقیمانده ایشان را به ماه رمضان برساند. اینها بیانگر بزرگی، عظمت و شکوه ماه رمضان و اهمیت ویژه ماه رجب و شعبان می باشد، چون اگر کسی نتواند رجب را ببیند مسلما از دیدار ماه مهمانی نیز محروم خواهد ماند.

استاد حوزه علمیه چنارلی تاکید نمود: به باور بزرگان دین، جنهم در ماه های خاص اینچنینی بر مومنین واقعی حرام می شود. بعلاوه خدای متعال برای امت محمدی فضایل بسیاری را نیز مقرر نموده است که از آن جمله می توان اذکار، تسبیحات و استغفار اشاره کرد. این عبادت ها و همچنین نمازهای نافله و تهجد جزو مصادیق پاک شدن گناهان و کسب ثواب به حساب می آیند و علی الخصوص پاداش اعمال عبادی در محرم، رجب، شعبان و رمضان بیش از ایام سایر است. ضمن آنکه بهترین فرصت برای طلب بخشایش بوده و خداوند دعای توبه کنندگان را می پذیرد.

آخوند قدیری، رجب را دریچه باز شدن درهای خیر و برکت بسوی امت یاد کرد و افزود: برخی از جوانان همه اعمال عبادی را به ماه روزه موکول می کنند. در شروع رمضان به یکباره اهل مسجد می شوند. علاقه به قرآن پیدا می کنند. نماز شب می خوانند و به تسبیحات رو می آورند، اما پس از گذشت چند روز سست شده و مجدد به حال گذشته باز می گردند. دلیل این موضوع عدم نداشتن تمرین عبادی در رجب و شعبان است. کسی که در ایام پیش رو مشق عبادت انجام داده و نفس را به بندگی عادت دهد، اعمال رمضان برایش بسادگی امکان پذیر خواهد شد. بزرگان دین نیز روزه داری در اول و در وسط و آخر ماه های حرام را بسیار پر فضیلت و دارای اهمیت می دانند.

این عالم اهل سنت متذکر شد: به همان میزان که به اعمال ثواب در ماه های حرام پردازش صورت می گیرد باید تا جایی که ممکن است خود را منکرات دور نگه داریم. زیر پا گذشتن حرمت ایام و پرداختن به افعال ناپسند و ناشایست بار گناهان را سنگین تر و حرارت عذاب را شدیدتر می کند. پس فرصت را غنیمت شمرده و در این روزهای سراسر معنوی، تیرگی و غبار گناه را پرونده اعمال پاک کنیم. با رفت و آمد به مسجد و مشارکت در نمازهای جماعت مهیای ورود به ماهی شویم که میزبانش خالق ما است تا به افتخار آن نام خود را در زمره انسان های بهشتی به ثبت برسانیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن