اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

ماموستا سلام جلفایی : با یک آسیب جدی در زمینه مصرف مواد دودزا از سوی جوانان مواجه هستیم

گفتگو با ماموستا سلام جلفایی از علمای اهل سنت آذربایجان غربی

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت سپیکان با اشاره به خطرات مصرف قلیان در میان نوجوانان و جوانان از خانواده ها خواست از فرزندان شان در مقابل آسیب های جامعه مراقبت بیشتری بعمل آوردند

به گزارش آوای سنت، ماموستا “سلام جلفایی” یکی از جدی ترین تهدیدات در میان نسل نوجوان و جوانان را گرایش به مصرف قلیان در سفره خانه های سنتی خواند و با اشاره به آسیب های تنباکوی بکار رفته در آن گفت: علیرغم تمهیدات اندیشیده شده در خصوص جمع کردن قلیان از اماکنی که اصطلاحا به آنها سفره خانه سنتی گفته می شود، باز هم می بینیم که جوانان و نوجوانان با آنکه به خوبی می دانند مواد بکار رفته در توتون تنباکو چه خطراتی برای سلامتی شان دارد، اما آن را نوعی تفریح دانسته و استعمال تنباکوی طعم دار را به تفریحات سالم ترجیح می دهند. در این میان متاسفانه برخی از افراد سالمند نیز در میان مشتریان سفره خانه ها دیده می شوند.

شخصی که علاقه به مصرف تنباکو داد دقایق زیادی دود مواد شیمیایی شده را به داخل ریه هایش می فرستد و در این شرایط کرونایی هم جان خود و امنیت سایرین را به خطر می اندازند.

ماموستا جلفایی شناسایی و پلمب اماکنی را که خدمات شان ارائه تنباکو به نسل جوان انتظار خانواده ها از مسئولین زیربط خواند و تاکید کرد: پوشیده بودن سفره خانه ها از انظار عمومی نمی تواند دلیلی برای مجاز بودن فعالیت اینگونه کسب و کار باشد. هر جوانی که به سمت قلیان و مواد دودزا می رود، مدتی بعد خود مشوق دیگران می شود. جوانان به اقتضای سن شان بخشی از اوقات روزانه را به تفریح و جنب و جوش می گذارنند، لیکن تفریحات کنونی از اماکن ورزشی به سفره خانه ها کشیده شده است.

یکی از آسیب های دوران پسا کرونا احتمال ازدیاد سفره خانه ها در حاشیه شهرها و در مراکز تفریحی است. ما با یک آسیب جدی در زمینه مصرف مواد دودزا از سوی جوانان مواجه هستیم که تبعات زیانبار آن در طولانی نمایان می شود، لذا می طلبد که با جا انداختن فرهنگ حذف قلیان از یک آسیب جدی جلوگیری بعمل آوریم. در این بین رسانه ها رسالت خطیری بر عهده دارد و نمایندگان مجلس باید راهکارهای لازم را به تصویب برسانند. سابقا مصرف کنندگان قلیان اکثرا افراد سن بالا بودند، ولی در یک دهه گذشته بحث سفره خانه ها به میان آمد که در ابتدا قرار بود به محیطی دنج و آرام تبدیل شوند.

امام جمعه اهل سنت سپیکان در استان آذربایجان غربی با یادآوری این مطلب که دود قلیان چهار هزار نوع ماده سمی را وارد بدن انسان می کند، متذکر شد: هفتاد نوع سرطان حاصل از استعمال مواد سمی، مصرف کننده را تهدید می کند. عمده قریب به اتفاق جوانان از روی عدم آگاهی و به صورت ناخواسته تبدیل به عناصر تبلیغ برای سفره خانه ها شده و گردش جمعیت در آنها را بالا می برند. مسئله ای که بیشتر از همه تلخ و تاسف آور می باشد این است که فروشگاه هایی نیز باز شده اند که در آنها انواع توتون و تنباکو برای مصرف شخصی به فروش می رسند.

بر اساس قوانین کشور هیچکس حق ندارد به جوانی که هنوز به سن هفده سالگی نرسیده، سیگار تعارف کند، اما امروز نوجوان ما از سیزده سالگی مصرف آن را تجربه می کند. از دولت جدید انتظار می رود از محیط پارک ها مراقبت بیشتری بعمل بیاورد. فروش مواد مضر در مسیر تفرج گاه های داخل شهر اولین خطر برای به انحراف رفتن دانش آموزی است که در سر راه مدرسه تا خانه دقایقی را با دوستانش به پارک می رود تا به دور از چشم خانواده به تفریحات ناسالم بپردازد. والدین و سرپرستان خانوارها باید کنترل و نظارت دقیق تری روی رفت و آمد فرزندان شان بعمل آورند تا زحمات چند ساله شان به خاطر چند مدت غفلت بر باد نرود.

ماموستا جلفایی با اذعان به این واقعیت که سالیانه در کشور بیش از ده هزار میلیارد تومان به هوا دود می شود، افزود: تفریگاه های ما اعم از دشت و جنگل به محلی برای مصرف توتون و تنباکو تبدیل شده اند. به بهانه استفاده از هوای پاک رنج سفر را به جان خریده و خود را به بلندترین نقاط می رسانیم تا بهترین هوا را استشمام کنیم، ولی در هنگام بستن بار و بندیل، به همراه بردن قلیان و سیگار را فراموش نمی کنیم. برخی از جوانان قلیان را وسیله تفریح دانسته و از اینکه سیگار نمی کشند به خودشان می بالند. تحقیقات علمی ثابت می کند زیان نیم ساعت مصرف تنباکو با مصرف چهار الی پنج بسته همزمان سیگار برابری می کند. شیوع بیماری های “آسم” و “ذات الریه” در بین نسل جوان ناشی از مصرف تنباکوی مصنوعی و موارد مشابه آن است. انواع سرطان مانند سرطان ریه و زبان حاصل مصرف مواد دودزای شیمیایی هستند. مصرف کننده گمان می کند که استعمال تنباکو می تواند غم و غصه را برطرف کرده و خستگی را از تن بدر کند که این خیال، یک احساس زودگذر می باشد. رفت و آمد به سفره خانه بسان خشت اولی است که کج گذاشته می شود و ادامه آن خشت های بعدی هستند که به جای ساختن ساختمان زندگی آنرا به ویرانه تبدیل می کنند‌

این عالم اهل سنت استعمال قلیان در تفرج گاه های عمومی از سوی خانواده ها را نوعی کوتاه فکری توصیف کرد و عنوان نمود: اینکار میل به مصرف قلیان در نوجوانان را به شدت تحریک می کند. خصوصا والدینی که جلوی فرزندان شان قلیان مصرف می کنند، بدانند که روزی آنها هم به مصرف دود فکر خواهند کرد. نه توتون و نه تنباکو باعث آرامش ذهن انسان نمی شوند. استعمال این مواد را تبدیل به یک فرهنگ عامه نکنیم. کشورهایی هستند که حتی مصرف مسکن بدون تجویز پزشک را ممنوع کرده اند. بدترین مرحله آلودگی یک جوان افتادن در دام اعتیاد است. مصیبتی خود خواسته که اگر شخص را مبتلا کند، خلاصی از آن بسیار مشکل خواهد بود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن