مذاهب و خطبه ها

احکام اقامت در کشورهای غیر مسلمان

آوای سنت : برای مسلمان شایسته است که در کشوری مسلمان زندگی کند و به کسب وکار بپردازد اما اگر ضرورت پیش آمد مانند جنگ زدگی، فقر و بیکاری، تحصیل علوم و یا دعوت شان به اسلام، در این صورت می تواند فقط برای رفع ضرورت و نیاز خودش در بلاد کفار بطور موقت زندگی کند تا مادامی که مشکل او بر طرف شده و شرایط تغییر کند. و در این مدت از هر نوع فعل حرام مانند معاملات و خوراکی های محرمه و غیره دوری کند و بر دین و ایمان خود استقامت ورزد و با علما و دعوتگران در ارتباط باشد به واجبات دینی از جمله نماز در هر شرایطی مقید باشد.

علما می فرمایند: زندگی در کشورهای غیرمسلمان برای دین مسلمان خطرآفرین است لذا قبل از تصمیم خود استخاره کنید اگر چنانچه سفر شما اتفاق افتاد از معاصی اجتناب ورزید شما و فرزندتان با اهل علم و انسان های متقی در ارتباط باشند.

اما اگر قادر به حفظ دین و ایمانش نباشد بر اساس قرآن و سنت اقامت او جایز نیست؛

رسول الله (صلی الله علیه و سلم) فرمودند: أنا بریء من کل مسلم یُقیم بین أَظْهُرِ المشرکین». قالوا: یا رسول الله لم؟ قال:لا تَرَاءَى نَارَاهُما
? (ترمذی نسائی و ابوداود).

ترجمه : از جریر بن عبدالله روایت است که می گوید: رسول الله (صلى الله علیه وسلم) در ادامه یک حدیث فرمودند: من از هر مسلمانی که در بین مشرکان اقامت داشته باشد، بری و بیزار هستم. گفتند: ای رسول خدا، فاصله ی ما با کفار چه مقدار باشد؟ فرمود: «لَا تَرَاءَى نَارَاهُمَا»: چنانکه آتش یکدیگر را نبینند.

قرآن کریم هم می فرماید:

إنَّ الَّذِینَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِکَهُ ظَالِمِی أَنْفُسِهِمْ قَالُوا فِیمَ کُنْتُمْ ۖ قَالُوا کُنَّا مُسْتَضْعَفِینَ فِی الْأَرْضِ ۚ قَالُوا أَلَمْ تَکُنْ أَرْضُ اللَّـهِ وَاسِعَهً فَتُهَاجِرُوا فِیهَا ۚ فَأُولَٰئِکَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ ۖ وَسَاءَتْ مَصِیرًا .

▫️بیگمان کسانی که فرشتگان ( برای قبض روح در واپسین لحظات زندگی ) به سراغشان می‌روند و ( می‌بینند که به سبب ماندن با کفّار در کفرستان ، و هجرت نکردن به سرزمین ایمان ) بر خود ستم کرده‌اند ، بدیشان می‌گویند : کجا بوده‌اید ( که اینک چنین بی‌دین و توشه مرده‌اید و بدبخت شده‌اید ؟ عذرخواهان ) گویند : ما بیچارگانی در سرزمین ( کفر ) بودیم ( و چنان که باید به انجام دستورات دین نرسیدیم ! فرشتگان بدیشان ) گویند : مگر زمین خدا وسیع نبود تا در آن ( بتوانید بار سفر بندید و به جای دیگری ) کوچ کنید ؟ جایگاه آنان دوزخ است ، و چه بد جایگاهی و چه بد سرانجامی !

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن