مذاهب و خطبه ها

ثروت می تواند منشاء نزدیکی انسان به خدا باشد

آوای سنت: امام جمعه مسجد جامع الفاروق مشهد نعمت ثروت را از فضائل باریتعالی دانست.

به گزارش آوای سنت حافظ مصطفی شکوری در سخنرانی پیش از خطبه مسجد جامع الفاروق مشهد در تحلیلی به ثروت اندوزی از منظر دین پرداخت و گفت: دنیا سرای آبادانی آخرت است، لیکن انسان هایی بوده اند که از فرصت های این گذرگاه بهره کافی نبرده و آخرت را برای خود تبدیل به ماتم کده کرده اند.

بستگی به این دارد که برای ثروت اندوزی چه طرح هایی را بکار بسته و چه اولویت هایی را مهم بدانیم. معمولا از دنیا به خاطر ظاهر فریبنده اش به نیکی یاد نمی شود، اما دنیا اختیاری روی تصمیمات بشر ندارد و به شرط آنکه عمر خود را راه های خیر صرف کنیم از بدی های روزگار در امان خواهیم ماند.

پیش از ما نیز بهترین، پاک ترین و نجیب ترین افراد از جمله اشرف همه مخلوقات حضرت محمد صلی الله علیه وسلم در این دنیا زندگی داشته اند و اگر دنیا بد بود آن بزرگواران چند صباحی را در این حیات بسر نمی بردند.

حافظ شکوری پول و ثروت را وسیله ای برای مقاصد انسانی خواند و افزود: داشتن کار و ثروت از توفیقات بسیار خوب برای یک فرد به حساب می آید که با استقاده صحیح از آن می توان آخرت را به سرای خوشبختی مبدل ساخت. شماری از اغنیا و ثروتمندان هم در صدر اسلام به همراه سایر صحابه رضی الله عنهم در وقت اذان به مسجد رفته و نماز بر جایی می آوردند. آنها نیز همچون دیگر مردم روزه می گرفتند و در پرداخت زکات، در انفاق و احسانات پیشقدم بودند.

در سوی مقابل فقرا چیز زیادی در بساط نداشتند تا بتوانند با اغنیاء در کارهای نیک رقابت کنند، لذا نبی مکرم اسلام به ایشان فرمایش کرد اذکار را بعد از نمازهای فرض بکار ببندند تا بتوانند با اغنیاء برابری کنند.

امام جمعه مسجد جامع الفاروق مشهد نعمت ثروت را از فضائل باریتعالی به بندگانش دانست و اظهار داشت: امر به پراکنده شدن در روی زمین در بعد از هر نماز برای این است که انسان بتواند با اشتغال به کار اندوخته ای به دست آورد تا پول نباشد نمی توان معیشت خانواده را تامین کرد، اما هرگاه مال حرام به داخل مال راه پیدا کند حاصل دسترنج از نعمت تبدیل به نقمت شده و هر چقدر هم که در این راه تلاش کنیم نتیجه آن چیزی جز عذاب الهی نخواهد بود. خدای متعال ثروت را مایه قوام و دوام زندگی قرار داده است. نقش پول و ثروت در زندگی آن قدر مهم است که نمی توان آن را در اختیار یک انسان نادان و کوتاه فکر گذاشت، زیرا که آسان به دست نمی آید.

حافظ شکوری تاکید ورزید: پول را می شود با پرداخت به موقع زکات به جزئی از ارکان دین تبدیل کرد. تا پول نباشد پرداخت زکات به عنوان ادای یک عبادت مالی امکان پذیر نخواهد بود. کسانی که زکات را واجب می دانند به پول جز وسیله ای برای تامین معیشت نگاه نمی کنند. ایشان پول را هدف فخر فروشی و تحقیر دیگر مردم قرار نمی دهند.

قارون شخصی بی اندازه ثروتمند بود و به آن افتخار می کرد، لذا خدای متعال، وی را به خاطر نافرمانی در قعر زمین مدفون ساخت. در صورت تابع بودن به امر دین هیچ اشکالی ندارد شخصی که بهترین ماشین را سوار شده و خانه زیبا بسازیم. پیامبر اسلام هم در زمان خودش بهترین مرکب را داشت. آن قدر وابسته به دنیا نباشیم که باعث ما را از یاد خدا و دین شود. رسول گرامی فرمایش می دارد، بهترین مال آن است که در راه خدا به مصرف برسد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن