مذاهب و خطبه ها

 در طلب کردن دنیا، حرص نخورید…

آوای سنت :  رســـول الله ﷺ می فرماینــد:

❪❶❫ در طلب دنیا آرام باشید و حرص نخورید و افراط نکنید، زیرا هر کس به آنچه براى او آفریده و مقدّر شده است، مى رسد.

❪❷❫ در طلب رزق و روزی شتاب نکنید، زیرا بنده نمی میرد تا این که آخرین رزق و روزیش به او داده شود، پس در طلب رزق، راه نیکو را در پیش بگیرید، حلال را بگیرید و حرام را ترک کنید.

❪❸❫ حذیفه بن الیمان رَضِیَ اللّهُ عَنْه می فرماید رسول الله ﷺ بلند شده و مردم را فراخواند و فرمودند به سوی من بشتابید، پس مردم نزد او آمده و نشستند. رسول الله ﷺ فرمودند:

این فرستاده پروردگار جهانیان جبرئیل می باشد که بر قلب من القا نمود که هیچ یک از شما از دنیا خارج نمی شود تا این که روزی اش را کامل بخورد اگر چه روزی اش به او دیر برسد، پس از الله بترسید و در طلب رزق و روزی روش نیکو و معتدلانه ای در پیش بگیرید و دیر رسیدن روزی، شما را وادار نکند که آن را از راه معصیت و نافرمانی الله بدست آورید، زیرا آنچه در نزد الله است حاصل نمی شود مگر از راه اطاعت او.

❪❹❫ از سلام بن شرحبیل از حبه و سواء بن خالد العامری رَضِیَ اللّهُ عَنْهما روایت می کند که فرمود: ما نزد رسول الله ﷺ رفتیم که ایشان مشغول ساخت بنایی بودند، چون رسول الله ﷺ فارغ آمدند ما را فراخوانده و فرمودند:

مادامی که در قید حیات هستید در رزق و روزی با یکدیگر مسابقه ندهید چون زمانی که انسان را مادرش به دنیا می آورد سرخ رنگ است و لباسی بر تن ندارد، اما الله به وی می بخشد و به او روزی می دهد.

❪❺❫ عبدالله بن عمر رَضِیَ اللّهُ عَنْهما می فرماید: رسول الله ﷺ دانه خرمای افتاده ای را دید، آن را برداشت و به فردی که طلب نیاز می کرد داد و فرمودند: اگر تو به سوی او آن نمی آمدی، آن به نزد تو می آمد.

? منابــع :
ابن ماجه ۲۱۴۲
السنه ابن ابی عاصم ۴۱۸
مسند بزار ۳۷۱۹ ــ ۲۹۱۴
سنن الکبری للبیهقی ۱۰۱۶۷
مستدرک حاکم ۲۱۷۹ ــ ۲۱۷۸
ابن حبان ۳۲۳۹ ــ ۳۲۴۰ ــ ۳۲۴۲

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن