مذاهب و خطبه ها

رمضان بهترین فرصت برای تغییر رفتار انسان است

آوای سنت: رئیس مرکز مطالعات اندیشه و دعوت اسلامی افغانستان با تاکید بر استفاده از فرصت طلایی ماه مبارک رمضان جهت استغفار، اهتمام بر نشست اعتکاف در دهه آخر آن را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت عبدالناصر امینی اندیشمند مسلمان از ولایت غور افغانستان با تاکید بر استفاده از فرصت های ماه مبارک رمضان جهت استغفار و شرکت در مجالس ختم قرآن کریم گفت: درگذشته انسان های سعادتمند و اهل الله طی طول یازده ماه از خداوند متعال ماه مبارک رمضان را طلب می کردند. در عصر حاضر که حتی غربیها هم پی به عظمت دین اسلام برده و جوانان آنها به شکل انبوه به امت اسلامی می پیوندند، جز اشخاص فریب خورده و جاهل، کسی را نمی توان یافت که فرصت ماه مبارک رمضان را از دست بدهد. جاهلان متکبر و کوتاه فکران مال دوست و دنیا پرست خویشتن را بی نیاز از رحمت ها و الطاف بیکران الهی تصور می کنند، اما کسانی که باریتعالی به آنها صفای قلوب و توفیق عبادت پیدا کرده است، پیش از این ماه، با توبه و استغفار و انجام طاعات و عبادات خود را مهیای استقبال از ماه ضیافت الله می کنند. گویا سی روز رمضان تولدی دوباره برای آنها است.

به قول شاعر عرب گه چه زیبا می فرماید، کسی که شیر دهنده گناهان سیرابش کرده است، به هوش باشد که ایام شیرخوارگی بسر آمده است.
وی افزود: روزه ای صالح و صادق است که توام با خوف الهی بوده و به جز زبان شخص، دیگر اعضایش نیز با خودداری از معاصی به حالت روزه در آیند. شخص روزه دار در کلام خود جر اذکار، تلاوت قرآن و گفتار خیر، کلام دیگری نمی گنجاند و افعال شر، فتنه و یاوه گویی را از ادبیات گفتاری اش محو نابود می گرداند. به این ترتیب ادراک بینایی، شنوایی و افکار انسان همه به کنترل درآمده و چیز دیگری از آنها صادر نمی گردد. حقیقتا اگر امساک انسان چنین نباشد، روزه گرفتن فرد و رنجی که وی بر اثر ضعف جسمانی احساس می کند، دردی را دوا نکرده و از بار جانفرسای معاصی و لغزش ها کم نمی کند.

امینی ماه مبارک رمضان را فرصتی طلایی برای کسانی خواند که صادقانه به دنبال تغییر هستند و در این باره اظهار داشت: روزه امتیازی است که شخص مومن به وسیله آن می تواند برای اصلاح نفس و شستشوی باطن خویش اقدام کند. در این ماه زمینه انجام عبادت از هرنظر فراهم بوده و اهل خیر به رقابت برای کسب فضائل و برکات رمضان در می آیند، پس بیاییم با عزمی صادقانه و هدفی مشخص، الله را بندگی کرده و در بعد از ماه رمضان نیز توفیق استقامت و دوام اعمال بخواهیم. سعی کنیم در وقت امساک از تمامی گناهان خصوصا بد زبانی و معصیت های گفتاری بپرهیزیم. در حالت تشنگی و گرسنگی به عظمت الله متعال فکر کرده و هر لحظه به یاد آوریم که باریتعالی مراقب اعمال بندگانش می باشد. از وی بخواهیم که ضعف جسمانی ناشی از روزه داری را سبب نجات از تشنگی و حالات وحشتناک قیامت بگرداند. همچنین از پرخوری در وقت افطار و سحری اجتناب ورزیم تا خدای متعال نورانیت حقیقی روزه را نصیب گرداند.

رئیس مرکز مطالعات اندیشه و دعوت اسلامی افغانستان اعتکاف در ماه مبارک رمضان را دارای اهمیت خاص در میان مسلمانان دانست و عنوان نمود: برپا کردن سنت اعتکاف آخرین مرحله بهره وری از بزم الهی می باشد. اعتکاف متمم فواید و مقاصد رمضان بوده و آخرین قدم است که روزه دار می تواند با حضور شبانه روزی در مسجد به آرامش حقیقی می رسد. شخص معتکف با قلب و جسم از خلق بریده و به خالق وصل گردد. اعتکاف در حقیقت فرار به سوی خالق هستی است. در این هنگام شخص مومن از همه علائق دنیوی، دل مشغولی های ذهنی، هم نشنی های زودگذر، محبت ها و… رها شده و به انس با الله مفتخر می گردد.

امام شاه ولی الله دهلوی می فرماید، اعتکاف در مسجد باعث آرامش فکری، پاکی قلب، خلوت گزینی جهت عبادت، مشابهت با فرشتگان و دستیابی به شب های قدر می شود. نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله در طول حیات بابرکتش بر سنت اعتکاف مداومت ورزیده و پس از ایشان اهل خیر هر عصر و زمان نیز بر انجام آن اصرار داشته اند. آن حضرت دهه آخر رمضان را اعتکاف می نشست و در آخرین رمضان عمر گرانقدرش مدت بیست روز در اعتکاف بود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن