مذاهب و خطبه ها

 فلسفه روزه تاسوعا و عاشورا….

آوای سنت :  عبدالله بن عباس رَضِیَ اللّهُ عَنْهما نقل می کند که رســول الله ﷺ هنگامی که به مدینه آمد دید که یهودیان مدینه، روز عاشورا را روزه می گیرند.

حضرت ﷺ فرمودنــد: به چه مناسبتی این روز را روزه می‌گیرید؟ گفتند: این روز، روز بزرگیست. روز پیروزی حضرت موسی بر فرعون است به همین دلیل حضرت موسی برای شکرانه‌ آن اتفاق مهم این روز را روزه می ‌گرفت ما هم به تبعیت از ایشان و به شکرانه‌ آن اتفاق بزرگ این روز را روزه می‌گیریم.

رســول الله ﷺ فرمودنــد: من از شما به موسی نزدیکتر هستم موسی برادر من است، من هم این روز را روزه می‌گیرم و دستور داد به صحابه برای مخالفت یهود از سال آینده روز قبل از عاشوراء که تاسوعا باشد را روزه بگیرند و فرمودنــد: اگر زنده بمانم سال آینده روز نهم [تاسوعا] را نیز روزه می گیرم [تا شبیه آن ها نشود]

? منابــع :
✍️ بـخاری ۲۰۰۴ ــ ۳۳۹۷ ــ ۴۶۸۰
✍️ مـسلـم ۱۱۳۰ ــ ۱۱۳۴
✍️ سنن دارمی ۱۸۰۰
✍️ ابــوداود ۲۴۴۴
✍️ ابـن ماجه ۱۷۳۴
✍️ تـرمـذی ۷۵۵

پس روزه گرفتن تاسوعا و عاشورا هیچ ربطی به شهادت امام حسین رَضِیَ اللّهُ عَنْه ندارد.

◾️نکته:
روزه گرفتن عاشورا به سبب تشبه با یهود نیست که آن ها این روز را روزه می‌ گرفتند، بلکه در اصل مخالفت با آن هاست چرا که این روز را عید می‌ گرفتند و لذا مستحب روزه گرفتن [خودداری از خوردن و نوشیدن] در عید آن ها و نیز همراهی کردن یک روز قبل یا بعد از عاشورا می‌ باشد. همچنین روزه گرفتن آن به خاطر خود یهود نیست بلکه به سبب نجات حضرت موسی علیه السلام از دست فرعون و لشکریانش و شکرانه آن بوده است. بنابراین رسول الله ﷺ با موسی کلیم الله علیه السلام موافقت نموده نه با یهودیان.

? منبــع :
لَطَائِفُ المَعَارِف الامام ابن رجب البغدادی الدمشقی الحنبلی

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن