مذاهب و خطبه ها

مراقب حرمت افراد در فضای مجازی باشیم

آوای سنت: امام جمعه روستای چهار برجی تایباد نسبت به خودداری از تخریب چهره اشخاص در فضای مجازی متذکر شد.

به گزارش آوای سنت، مولوی اسماعیل رحیم بایی طی سخنرانی در تشریح ابعاد مختلف تبعات زیانبار افراط و تفریط در جوامع مختلف، اسلام را کامل ترین دین در اعتدال و میانه روی خواند و افزود: خداوند متعال در قرآن کریم تاکید بر اعتدال و میانه روی داشته و افراط و تفریط را به خصوص در مسائل عقیدتی محکوم می کند.

دین اسلام بر خلاف یهود، نصاری، هندوها و عرب جاهلیت قبل از اسلام که در عقیده شان دارای افراط بودند میانه روی را مورد تاکید قرار می دهد. همچنین عرب جاهلیت و هندوها بودن پیرامون و اطراف زنان در ایام عادت ماهیانه را نجس دانسته و از نشست و برخواست و خوردن طعام با ایشان امتناع می ورزیدند. دختران نوزاد بر اساس یک سنت غلط زنده به گور می شدند و در بحث ارباب و رعیت نیز بیشترین افراط وجود داشت که در نوع خودش بزرگترین ظلم بود، اما اسلام ناب محمدی آمد و همه این اغلاط را از میان برداشت.

مولوی رحیم بایی، افراط و تفریط در برخورد با زیر دستان از جمله زن و فرزند را از مشکلات امروز جوامع مسلمان یاد کرد و افزود: نسبت به فرزندان بیش از حد حساسیت نشان ندهیم به گونه ای که گوشه گیری اختیار کنند. این نتیجه افراط بیش از حد است. فرزندان باید با نظارت والدین شان حق انتخاب داشته باشند. از سوی دیگر دادن آزادی بیش از حد برای اولاد هم تفریط است و نتیجه این عمل موجب بی هویتی در جامعه می باشد که تخریب به همراه دارد. اسلام همچنین سخت گیری زیاد در مورد همسر را منع کرده است، لذا بانوان را مثل هندوهای قدیم در منگنه قرار نداده و یا بیش از حد به آنها اختیار ندهیم.

امام جمعه روستای چهار برجی تایباد نمونه دیگری که از افراط را حق خوری زیردستان و کارگران در معاملات دانسته و اظهار داشت: در بحث معاملات و معاشرات از افراط دوری کنیم. این همه رشوه، سود، اخاذی و زیر میزی به دلیل افراط و زیاده روی در این بخش اتفاق می افتند. زندگی خلفای راشدین را مطالعه کرده و درس های مفید را بگیریم. در بحث معاملات به همه جوانب دقت کافی داشته باشیم.

متاسفانه در عصر کنونی سنت زیبای قرض الحسنه در جامعه کمرنگ شده و کمتر به این امور پرداخته می شود. از زمان پیدایش شبکه های اجتماعی، یکی از موارد تهدید اعتماد به افراد ناشناس در تلگرام بوده است. این فضا میلیون ها مخاطب دارد و یادمان باشد هر بحثی مورد بازبینی قرار می گیرد. بعلاوه از تخریب چهره و شخصیت اشخاص به شدت خودداری کنیم، زیرا طبق تعابیر پیامبر گرامی صلی الله علیه وآله وسلم غیبت از زنا هم بدتر است، پس انسان در هر جایگاهی که باشد حق بردن آبروی کسی را ندارد.

مولوی رحیم بایی متذکر شد: استفاده از مواد افیونی از مصادیق افراط و تفریط می باشد که باعث آسیب های زیادی را به مصرف کننده وارد شده و فرصت کارهای مثبت را از اشخاص می گیرد. برخی از جوانان کماکان به این مسئله از جنبه تفریحی نگاه کرده و غرور مانع از آن می شود که بپذیرند عادت به مخدر با گذشت زمان اعتیاد، رخوت، سستی بدن و تاثیر در خلق و خوی به بار می آورد.

جوانی دورانی است که فرد امکان می دهد تا کارهای مثبت زیادی را از خود به یادگار بگذارد. تحصیل و اهتمام در زمینه های درسی می بایست جدی گرفته شوند، زیرا برای جوانان باسواد فرصت برای جذب به کار همیشه باقی است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن