مذاهب و خطبه ها

فوت حاجی در حالت انجام دادن حج

آوای سنت :  کسی که برای خود حج می کند اگر در حین حج کردن فوت کرد، حجش باطل می شود ولی در برابر بخش انجام شده ماجور خواهد بود، بنابراین درست نیست شخص دیگری حجش را به پایان برساند چرا که حج با دو نفر تکمیل نمی شود، همان گونه که نماز و روزه با دو نفر تکمیل نمی شوند.

پس اگر حج بر گردن او قرار گرفته باشد واجب است از میراثش و از ابتدا حجی برای او انجام شود و اگر حج بر گردنش نبود یا حجش سنت بود، واجب نیست به جای او حج انجام شود.

 تذکر :

در حجی که به جای مرده یا از کار افتاده انجام می شود، شرط است تنها یک نفر مناسک حج را انجام دهد و صحیح نیست با دو نفر یا بیشتر انجام گیرد، پس اگر کرایه شده فوت کرد دارای سه حالت خواهد بود:

❶ قبل از بستن احرام در راه فوت کند که هیچ کرایه ای به او تعلق نمی گیرد، زیرا هیچ عملی از اعمال حج را انجام نداده است.

❷ بعد از اتمام حج فوت کند که در این صورت حجش صحیح خواهد بود و فدیه واجبات باقی مانده از دارایی کرایه کننده پرداخت می شود.

❸ بعد از شروع ارکان و قبل از اتمام آن فوت کند که در این صورت کرایه کردن باطل می شود و جایز نیست نفر دیگری آن حج را تکمیل کند، ولی حق کرایه افعالی که کرایه شده قبل از فوت انجام داده است به او تعلق می گیرد.

شرط است کسی که برای انجام حج اجیر می گردد خود حج نموده باشد و حج نذر نیز بدهکار نباشد.

اگر انسان کرایه شده خودش حج رکن اسلام را انجام نداده باشد یا حج نذر و یا قضا بر او باشد و به جای دیگری احرام ببندد، این احرام برای خود او جایگیر می شود و حجش برای خود او خواهد بود و حج مرده یا از کار افتاده نخواهد شد.

? منابــع :
✍️ المجموع نــووی
✍️ نهایه المحتاج رملی
✍️ تحفه المحتاج هیتمی
✍️ حاشیتا قلیوبی و عمیره
✍️ روناکی رب العالمین هرتلــی
✍️ شریعت اسلام عبدالکریم مدرس

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن