مذاهب و خطبه ها

معرفی سوره کهف

آوای سنت : کهف به معنی غار و پناهگاه سنگی است. اصحاب کهف یعنی غارنشینان و کسانی که غار را برای ادامه زندگی خود انتخاب کردند. این سوره مشتمل بر ۱۱۰ آیه می باشد و به قول مفسرین تمامی آیات آن در مکه نازل شده است و بعضی از مفسرین معتقدند آیه ۲۸ سوره کهف مدنی و بقیه سوره کهف مکی است. شروع سوره کهف، معرفی حقانیت و جایگاه قرآن کریم است و به زینت و عجایب زندگی انسانها اشاره دارد. در این سوره سه قصه و داستان ذکر شده است:

۱- قصه اصحاب الکهف (آیه ۹ تا ۲۶) ۲- قصه حضرت موسی(ع) و خضر (آیات ۶۰ تا ۷۸) ۳- قصه ذوالقرنین (آیات ۸۳ تا ۹۹ )

سوره کهف سوره مبارکی است و در فضائل آن احادیث عدیده ­ای از زبان پیامبر بزرگوار(ص) وارد شده است از جمله میفرماید: « مَنْ قَرَأَ الْعَشْرَ الأَوَاخِرَ مِنْ سُورَهِ الْکَهْفِ عَصِمَ مِنْ فِتْنَهِ الدَّجَّالِ » (هرکسی ده آیه آخر سوره کهف را حفظ و یا مرتب قرائت کند از فتنه دجال و انسانهای دجال صفت مصون خواهد ماند)

و در حدیث دیگری آمده است: «مَنْ قَرَأَ سُورَهَ الْکَهْفِ فیِ یَومِ الْجُمُعَهِ أَضَاءَ لَهُ مِنَ النُّورِ ما بینَ الجُمُعتینِ»( هرکس سوره کهف را در روزهای جمعه بخواند در قلب و درون وی نوری ظاهر خواهد شد که تا جمعه بعد آثار آن در درون قاری می ماند)

توضیح آیات ۱تا ۵: در این ۵ آیه خداوند متعال جایگاه قرآن را معرفی و به اهل ایمان مژده اجر و ثواب و بهشت برین و به کافران و تکذیب کنندگان کتاب آسمانی هشدار و عذاب سخت، داده است.

توضیح آیات ۶ تا ۸: در این سه آیه به دلسوزی پیامبر اسلام اشاره شده که خیلی برای منحرفان و افراد جاهل جامعه ناراحت و تا حد مرگ غصه و ناراحتی را تحمل می کرد که ضمن تجلیل از ایستادگی و دلسوزی وی خداوند متعال میفرماید: خود را هلاک مکن وظیفه شما ابلاغ است و رساندن پیام و خدمت مداوم و دادن درس بصیرت و بیداری به انسانها. انتخاب راه به دست مردم است و هدایت به دست خداوند.

توضیح آیات ۹ تا ۱۲: این ۴ آیه به سرگذشت چند جوان با هوش و با ایمان اشاره دارد که در یک جامعه مرفه و پر زرق و برق و در میان انواع ناز و نعمت به سر می بردند و برای حفظ عقیده خود از تمامی نعمتها دست کشیدند و به غاری پناه بردند و راه جوانمردی را به تمامی اهل ایمان نشان دادند.

توضیح آیات ۱۳ تا ۱۶: مفاد این چهار آیه اشاره مختصری است به داستان و قصه اصحاب کهف و چگونگی انتخاب راه صحیح و توحیدی این گروه و هدایت و راهنمائی و پاسداری خداوند از این جوانان پاک و صادق و مومن است که به یاران غار و یا «أَصْحَابَ الْکَهْفِ وَالرَّقِیمِ» معروف شدند. (اصحابُ الرَّقیم یعنی کسانی که بعداً در یک لوحه نام آنان ثبت و بر روی در غار آویزان گردید). این جمع مخلص درس ایستادگی را به همه ما نشان می دهند و چون آنان ایستادند خداوند نیز آنان را موفق کرد و نام نیک و راه درست آنها را در تاریخ ثبت کرد تا برای دیگران درس و منهج باشد.

وصلی الله تعالی علی سیدنا و مولانا محمد و علی آله و اصحابه و من دعا بدعوته الی یوم الدین/حوزه علمیه نور

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن