مذاهب و خطبه ها

ناکارآمدی برخی از مسئولان موجب “افزایش مشکلات” و “رنج مردم” شده است

احسان و نیکی ، اصلاح روابط و الطاف الهی را شامل خواهد شد

آوای سنت : مولانا سید عبدالصمد ساداتی با اشاره به مشکلات شهروندان سراوان و دیگر شهرهای استان در تامین سوخت مصرفی و اینکه صفهای طویل کار و زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است ؛ از ناکارآمدی مسئولان در این زمینه انتقاد کردند و احساس مسئولیت برای برطرفی نیازهای اولیه مردم را مورد تاکید قرار دادند .

ایشان در بخشی از سخنان در مراسم نماز جمعه اهلسنت سراوان ( ۲۲آذر۹۸) با تاکید بر لزوم پاسخگویی مسئولین اظهار داشت: مسئولین مرتبط و شرکت ملی نفت و گاز برای نیازهای اولیه مردم احساس مسئولیت نمایند و این وضعیت نامناسب صفهای طولانی گاز که در اکثر شهرهای استان وجود دارد را چاره اندیشی کنند و علاوه از آن در شهرستان سراوان صفهای بنزینی که شهروندان ساعتها را برای چند لیتر بنزین مصرفی منتظر می مانند.

امام جمعه اهلسنت سراوان تصریح کرد : صفهای طویل و انتظار شبانه روزی برای نفت و گاز مورد نیاز ؛ کار و زندگی و عبادت مردم را تحت تاثیر منفی قرار داده است ، عرضه نامناسب گاز و بنزین باید مدیریت شود از آنجا که همه ساله این مشکلات وجود دارد و اکنون نیز با گذشت چندین هفته اما متاسفانه چاره اندیشی و اقدامات مطلوب برای رفع این مشکلات صورت نگرفته است.

مولانا ساداتی اضافه کرد: عدم گازرسانی بوسیله لوله کشی و نبود گاز ویژه خودروها مزید بر علت است ، متاسفانه طرح هایی توسط دولتمردان اجرا می شود اما شرایط و زیرساختهای مناطق محروم درنظر گرفته نمی شود که تحمل این شرایط بسیار سخت است در حالیکه کشورمان منبع غنی از نفت و گاز در جهان است.

ایشان همچنین در ادامه سخنان ” سلامت ” را امری مهم و قابل توجه بیان کرد و گفتند : وجود قرص های مشکوک در برخی از مواد خوراکی از قبیل کیک در دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان و حرفهای ضد و نقیض مسئولین از تایید و تکذیب نشان از ضعف برخی از مسئولین در نظارت مواردی است که به سلامت مردم بستگی دارد.

امام جمعه اهلسنت سراوان خاطرنشان ساخت : در صورتیکه مسئولین مرتبط در این مساله به اتفاق نظر نرسند ؛ لازم است قوه قضائیه این موضوع و افرادی که با “سهل انگاری در نظارت ” سلامت مردم را تهدید می کنند رسیدگی نماید.

مولانا سید عبدالصمد ساداتی در بخش نخست سخنان با بیان حدیث ‏”‏ مَنْ أُعْطِیَ عَطَاءً فَوَجَدَ فَلْیَجْزِ بِهِ وَمَنْ لَمْ یَجِدْ فَلْیُثْنِ فَإِنَّ مَنْ أَثْنَى فَقَدْ شَکَرَ وَمَنْ کَتَمَ فَقَدْ کَفَرَ وَمَنْ تَحَلَّى بِمَا لَمْ یُعْطَهُ کَانَ کَلاَبِسِ ثَوْبَىْ زُورٍ ‏”‏ ‏گفتند: احسان و نیکی روابط را اصلاح و موجب ازدیاد محبت می شود و نیز موجب می شود دشمنی ها و کدورتها به دوستی تبدیل شود ، در مقابل کسیکه عداوت کرده ؛ نیکی و احسان او را از دشمنی باز می دارد اما بدیها موجب دشمنی می گردد.

خطیب نماز جمعه اهلسنت سراوان ، احسان در روابط و بخشش را مورد تاکید دین اسلام و موجب رضایت الله تعالی عنوان کرد و تصریح نمود: در این حدیث رسول الله ﷺ تعلیم می دهد که باید احسان و نیکی کرد و همچنین در حق کسیکه به او احسان و نیکی می شود در عوض آن نیکی کند به آن چیزی که در توان دارد و یا اگر چیزی برای جبران نداشت برای تشکر از او بگوید ” جزاک الله خیرا” اگرچه به ظاهر چند کلمه است اما دعایی بسیار ارزشمند است و حداقل آن اینست که قلبا ارزش آن نیکی را بداند و احسان کننده را دوست بدارد.

مولانا ساداتی افزود : روش آنحضرت ﷺ بود که هرگاه کسی هدیه می آورد در عوض هدیه می داد که باعث اجر و ثواب و نیز ازدیاد محبت و تعلقات می گردد ، و این هدیه تا به امروز از رسول الله ﷺ ادامه دارد ، «مَنْ صَلَّى عَلَیَّ وَاحِدَهً صَلَّى الله عَلَیْهِ عَشْرًا» در روایت است هرکس بر آنحضرت یک بار درود فرستد، خداوند ده بار بر او درود می فرستد.
مدیر دارالعلوم سراوان در ادامه اظهار داشت : تشکر از کسیکه به تو احسان کرده سپاسگزاری از الله متعال است برای نعمتی که به این واسطه حاصل شده ، در غیر اینصورت کفران نعمت و ناسپاسی است.

مولانا ساداتی افزود : قسمت دوم حدیث اینست که اگر کسی خود را به صفتی متصف کند که در او نیست بمنزله سراسر دروغ است که خود را پوشانده است؛ کارهای مهمی که دیگران انجام داده اند به خود نسبت می دهد ، یا خود را دکتر و عالم و غیره معرفی می کند و یا نسبتی که به آن تعلق ندارد.

ایشان خاطرنشان نمودند: از عوامل صفا و همدلی در زندگی احسان و نیکی است که الطاف الهی را نیز شامل خواهد شد، بعنوان مسلمان باید احسان و نیکی و در مقابل آن تشکر و سپاس را رواج داد تا از منافعی که الله متعال به این وسیله عنایت می کند بهره مند شد از آنجا که امروزه میان افراد جامعه آن محبت و همدلی که آموزه اسلامی است در جریان نیست . دشمنی و کدورتها و نارضایتی ها در حال افزایش است. مولانا ساداتی ابراز داشت: دنیا از دیانت و دینداری آباد می شود ، دیانتی که در آن عدالت باشد ، سیاستی که در آن دیانت باشد ، تجارت و گفتارها و روابطی که در آن دیانت و صداقت باشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن