اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

مفتی دهواری: فهم قرآن به اندازه فهم انسانهاست

آوای سنت: مسئول دارالافتا عین العلوم گشت، فهم قرآن را بسته به توانمندی درونی و ابعاد ایمانی اشخاص دانست.

به گزارش آوای سنت، مفتی محمد زکریا دهواری در باب ضرورت اهمیت علوم دینی و قرآنی، تراوش ایمان را به مثابه قطرات زلال باران دانست و گفت: این نعمتی است که همه انسان ها بطور یکسان از آن بهره و فایده نمی برند، بلکه هر اندازه که عمق ایمان در شخص زیاد باشد، مقدار بیشتری را می تواند در پهنای خود جای دهد. همه بارانی که از آسمان بر زمین می بارد به زیر خاک نمی رود و می بینیم که در بخش های سفت روان شده و در اطراف به هدر می رود. در بحث دین نیز همه مردم در بلاد مسلمان و سایر ممالک از تاریخ و چگونگی نزول قرآن کریم اطلاع کافی دارند، اما این کلام در همه سینه به طور یکسان جایی نگرفته است. شخصی تنها یک سوره از کلام مقدس را حفظ می کند. برخی تعدادی از سوره ها را حفظ کرده دارند. گروهی آن را ختم کرده و با خود حمل می کنند و شماری دیگر علاوه بر گذراندن دوره حفظ، لباس مدرسین را بر تن کرده و به دیگران نیز می آموزند.

مفتی دهواری، فهم قرآن را بسته به توانایی درونی اشخاص خواند و افزود: نشر نهفته ها، رموز کلام الهی، احادیث آن حضرت صلی الله علیه وآله وسلم و گفتار بزرگان، ما را هر چه بیشتر به حق مطلق نزدیک تر می کند. در این صورت فرد مفهوم ارتباط با خدای متعال، شناخت کامل شخصیت رسول گرامی، تاثیر وحی الهی و معنی واقعی تلاوت قرآن و اذکار را درک کرده و از گفتار بزرگان پندهای لازم را می گیرد. متاسفانه برخی ها معیار حق را در آنچه که خود باور دارند، می دانند. این گروه به دلیل مسلح نبودن به علوم مختلف، کلام دین را رد کرده و گفتار اندیشمندان اسلامی را تکذیب می کند.

مسئول دارالافتا عین العلوم گشت، نشر افکار مختلف در جامعه را مفهوم کلام نبی مکرم اسلام مبنی بر تقسیم امت به هفتاد و دو گروه عنوان کرد و اظهار داشت: به گفته آن حضرت از میان همه امت، تنها یک فرقه بر حق می باشند و سایرین در میان باطل جای می گیرند. جمله هفتاد و دو گروه در یک برهه زندگی نمی کنند و هر یک در دوره ای ظهور کرده و دل خوش به عقاید خود خواهند بود. معرکه دنیا به نحوی آفریده شده است که حق و باطل همیشه در آن باقی هستند. فرشتگان مقرب حتی در پیش از خلقت دنیا نیز می دانستند که مخلوقی دو پا به نام انسان متولد شده و برخی از آنها علاوه بر قتل همنوعان خود، بعضا به جان نزدیکان شان نیز رحم نمی کنند.

مفتی دهواری، فرزندان حضرت آدم علیه السلام را اولین مصداق حق و باطل برشمرد و یادآور شد: در زمان زوال قدرت های بشری و ظهور قیامت حقایق بر همگان معلوم شده و عین واقعیت ها مشخص می گردند. تا پیش از نبی مکرم نیز بسیاری جنگ های ویرانگر زیادی اتفاق افتاده اند که تاریخ اطلاع دقیقی از همه آنها ندارد. در تعدادی از جنگ ها همه ساکنین یک منطقه کشته و سازه هایشان مسطح شده اند . تلاش گروه باطل همواره بر سرکوب حق پرستان باقی و در ادواری بر کل یک وسعت جغرافیایی حکمرانی کرده اند، اما سرانجام می خوانیم که حق مجددا به پیدایش رسیده و بر باطل چیره شده است. کلام حق می گوید، مصادیق باطل و پلیدی ها هر چقدر هم که زور بزنند نخواهند توانست که اسلام را از روی زمین بردارند. این دینی نیست که موقتی باشد و برای همیشه و تا لحظه حادث شدن قیامت باقی خواهد ماند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن