اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

مولانا عبدالحمید:بجای تقسیم استان نگاه‌ها را تغییر دهید

آوای سنت: مشکلات سیستان‌وبلوچستان با «تغییر در نوع نگاه‌ها و دیدگاه‌ها» حل می‌شوند، نه با «تقسیم» این استان.

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان (۳۰ آبان ۱۳۹۹)، با اشاره به تکرار زمزمه‌های تقسیم استان سیستان‌وبلوچستان، «نوع نگاه‌ها و دیدگاه‌ها» را دلیل اصلی مشکلات این استان برشمردند و بر لزوم تغییر این دیدگاه‌ها به‌جای تلاش برای تقسیم استان تاکید کردند.
به گزارش آوای سنت به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: ظاهرا طرحی مبنی بر تقسیم استان سیستان‌وبلوچستان در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شده است. بنده به کسانی که دنبال تقسیم استان سیستان‌وبلوچستان هستند تذکر می‌دهم که تقسیم نمی‌تواند مشکلات این استان را حل کند.

ایشان خاطرنشان کردند: در گذشته بسیاری از استان‌های کشور تقسیم شده‌اند، اما هیچ تغییر و تحول خاصی در آنها صورت نگرفته است، بلکه علی‌رغم تقسیم، همچنان در همان محرومیت قبلی قرار دارند.

مولانا عبدالحمید «نوع نگاه‌‌ها و دیدگاه‌ها» را دلیل اصلی مشکلات سیستان‌وبلوچستان دانستند و گفتند: ریشۀ مشکلات استان سیستان‌وبلوچستان در جای دیگری‌ست. ریشۀ مشکلات این استان در نوع بعضی نگاه‌ها و دیدگاه‌هاست. ما به‌جای تلاش برای تغییر و تقسیم جغرافیایی سیستان‌وبلوچستان، بهتر است در نگاه‌ها و نگرش‌های خودمان تغییر بیاوریم.

امام‌جمعه زاهدان تصریح کردند: شایسته است بین اقوام و مذاهب موجود در سیستان‌وبلوچستان که با یکدیگر قرابت قدیمی و تاریخی دارند، برابری و مساوات برقرار کنیم و تبعیض را برطرف کنیم. با به‌کارگیری مدیران توانمند و شایستگان اقوام و مذاهب می‌توانیم به خواسته‌های مردم رسیدگی کنیم و در راستای حل مشکلات‌شان گام برداریم.

خطیب جمعه زاهدان اظهار داشتند: افرادی که برای موکلین و مردم خودشان برنامۀ خاصی ندارند، می‌خواهند مردم را با این‌گونه مسائل سرگرم کنند و دل‌شان را به این چیزها خوش کنند، درحالی‌که به‌جای این کارها، بهتر است با کارشناسی دقیق و صحیح دنبال رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و سایر نگرانی‌های آنان باشیم.

? مردم عزیز با ستاد ملی مبارزه با کرونا همکاری کنند
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان به طرح اجرایی ستاد ملی مبارزه با کرونا از روز شنبه (اول آذرماه) در کشور اشاره کردند و گفتند: همان‌طور که می‌دانید کشور در مورد بیماری کرونا در وضعیت اضطراری قرار دارد. ستاد ملی کرونا تصمیم گرفته است از روز شنبه (اول آذرماه) مقررات ویژۀ کرونایی را اجرا کند و مناطق مختلف کشور را در حالت قرنطینه قرار دهد.

امام‌جمعه زاهدان بر لزوم همکاری مردم با این طرح تاکید کردند و گفتند: هدف ستاد ملی کرونا از اجرای این طرح حفاظت از جان مردم و جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری در کشور است. لذا لازم است همۀ مردم با این ستاد همکاری کنند. ما نیز همکاری خودمان را با طرح مذکور اعلام می‌کنیم.

ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: توصیۀ بنده به مردم عزیز آن است که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، از ماسک استفاده کنند و از تجمعات بپرهیزند.

خطیب جمعه زاهدان همچنین اظهار داشتند: نماز جمعۀ این هفته اهل‌سنت زاهدان به دلیل اینکه اطلاع‌رسانی نشده بود، با رعایت مسائل بهداشتی و مقررات لازم برگزار شد، اما با توجه به وضعیت موجود در کشور، معلوم نیست هفتۀ آینده نماز جمعه برگزار بشود یا نه.

ایشان خاطرنشان ساختند: اگرچه نماز جمعه فرض است، اما با توجه به اینکه حفظ سلامتی شما مردم عزیز و سایر شهروندان برای ما در اولویت است، اگر وضعیت همچنان در حالت اضطراری قرار داشته باشد، ما با استناد به مجوزهای شرعی در مورد برگزاری نماز جمعه تصمیم خواهیم گرفت.

?از برگزاری مراسم عروسی و عزاداری به شدت پرهیز شود
مولانا عبدالحمید در پایان سخنان‌شان مردم را از برگزاری مراسم عروسی و عزاداری در این ایام برحذر داشتند و گفتند: برگزاری مراسم فاتحه‌خوانی (عزاداری) فرض نیست، وقتی ما می‌گوییم درصورت وضعیت اضطراری نماز جمعه را برگزار نمی‌کنیم، مراسم عزاداری که نه فرض است و نه سنت، به طریق اَولی نباید برگزار شود.

ایشان تصریح کردند: توصیۀ بنده به همۀ شما آن است که مراسم عزاداری و فاتحه‌خوانی را مطلقا تعطیل کنید و برگزار نکنید. برای هر کسی که از دنیا می‌رود در خانۀ خودتان فاتحه بخوانید و برایش دعا کنید. چون موضوع کرونا واقعا جدی‌ست و سلامتی جامعه را به شدت تهدید می‌کند.

مدیر دارالعلوم زاهدان ضمن توصیه مردم به «همدردی و کمک با بیماران کرونایی»، خاطرنشان کردند: در حدیث آمده است که «وبا» برای غیرمسلمانان عذاب است، اما اگر خدا بخواهد و مسلمانان به خدا رجوع کنند و در زندگی خودشان تغییر بیاورند، این عذاب برای‌شان تبدیل به رحمت می‌شود. لذا ما امیدواریم که الله تعالی «کرونا» را از جامعۀ ما بردارد و آن را برای ما تبدیل به رحمت کند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن