اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

مولانا علی بائی :جوانان از اتلاف وقت در فضای مجازی پرهیز کنند

آوای سنت: امام جمعه مشهد ریزه جوانان را از گشت و گذار بیهوده در فضای مجازی طی ایام ماه مبارک رمضان برحذر نمود.

به گزارش آوای سنت مولانا عبدالکریم علی بائی در سخنانی، روزه را یکی از فرامین الهی خواند و گفت: روزه داری ضامن سعادت دنیا و آخرت، صحت و عافیت جسم، تزکیه نفس و اخلاق به حساب می آید. یکی از وجوه تسمیه رمضان این است که بر اثر انجام عبادات و روزه، گناهان از بین رفته و سوزانده می شوند.

رمضان ماه با عظمت و پراز برکت است که در طول مدت آن اعمال نفل نیز مانند فرائض هفتاد برابر پاداش دارند. روزه این ماه فرض است و عبادت و شب زنده داری در آن موجب قرب و نزدیکی به الله متعال می باشد. ماهی که رزق بندگان افزایش میابد و کسی که روزه داری را افطاری دهد در ثواب روزه اش شریک شده و گناهانش مورد مغفرت قرار می گیرد.

وی رمضان را ماه vv دانست و افزود: گرایش به رفتار خداپسندانه در این ماه از بقیه ایام سال بیشتر است. نبی مکرم اسلام، رمضان را ماه غمخواری و مساوات می دانست، چرا که نوعدوستی و کمک به افراد نیازمند بیشتر مورد توجه بوده و افراد روزه دار خود را بیش از پیش نسبت به دیگران مسئول می دانند. در این ماه قرآن کریم نازل گردید و چه خوب است با کلام رب العالمین انس برقرار کرده و آن را تلاوت نماییم.

احیانا اگر در طول سال دچار غفلت می شویم، رمضان فرصتی بسیار مناسب برای بخشیده شدن گناهان است تا با رجوع به درگاه احدیت و با دعا، نیایش، ندامت و زاری، رابطه حسنه ای با رب العالمین برقرار ساخته و علاوه بر رضای الهی به بهشتی که در این ماه خود را برای مومنین آراسته کرده است، دست یابیم.

مولانا علی بائی در ادامه از تقوا به عنوان بزرگترین درس زندگی در رمضان یاد کرد و اظهار داشت: تقوا، اجتناب خودخواسته از خوردن و آشامیدن و خودداری از گناهان با وجود توانایی بر انجام آن است. تمرینی برای افزایش این اراده که شخص بتواند به اختیار خود از خوردن و آشامیدن اجتناب ورزد. این مسئله باعث افزایش کنترل اعمال شده و کسی که این چنین عمل کند، از گناهان راحت تر فاصله می گیرد.

در ایام روزه همه اعضای بدن باید درصیام بوده و آنها را از محارم منع کنیم. مشغولیت بیهوده در فضای مجازی مهمترین آفت در این ایام است، بنابراین هر شخص می بایست با برنامه ریزی مناسب اوقات را غنیمت شمرده و از لحظات استفاده بهینه ببرد.همچنین جوانان مراقب باشند تا وقت خود را با تماشای برنامه های مختلف تلویزیونی، ماهواره ای و فضای مجازی تلف نکنند. بهترین و پسندیده ترین اعمال این ایام انجام نوافل، تلاوت قرآن، دعا و تضرع، ذکر و برحای آوردن نمازهای قضایی هستند.

مدرس حوزه علمیه خیرآباد تایباد نماز تراویح را به عنوان سنت موکده دانست و عنوان نمود: خواندن بیست رکعت نماز تراویح در حدیث وسنت ثابت شده است. نبی مکرم صلی الله علیه و آله وسلم تراویح را خوانده و صحابه را به خواندن آن دستورداده است. حدیث “من قام رمضان ایمانا و احتساب غفر له ما تقدم من ذنبه” درمورد نماز تراویح است.

مولانا علی بائی سپس به اوضاع معیشتی مردم پرداخته و تاکید کرد: دولتمردان باید اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم را دیده، در میان آنها حضور پیدا کرده و مشکلات را از نزدیک لمس کنند. مسئولین باید بازار را مدیریت کرده و دست دلالان کوچک و بزرگ را کوتاه کرده و حضور سودجویان و محتکران را از چرخه‌ی اقتصاد حذف کنند. مقام معظم رهبری بارها بر بهبود وضعیت معیشتی و کمک به مردم و استفاده ازنیروهای جوان سفارش کرده است. اگر مسئولی نمی تواند مشکلات مردم را حل کند، باید صندلی را به افراد لایق تر و با توان مدیریتی بهتر بسپارد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن