اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

مولانا چابهاری :فضایل والای قربانی کردن در نزد الله متعال

آوای سنت: امام جمعه چابهار از ذبح دام در عید قربان به عنوان بزرگترین عبادت پسندیده برای کسب رضای الله یاد کرد.

به گزارش آوای سنت، مولانا عبدالرحمن چابهاری در بیان فضیلت ماه ذی الحجه، ایام حج در نزد صاحب کعبه را دارای اهمیت ویژه خواند و گفت: فلسفه نامگذاری ذی الحجه به دلیل فرض شدن حج است، برای هر یکی از احکام الهی، وقت و زمان خاصی تعریف شده و بر این اساس فریضه معنوی حج در ماه مبارک ذی الحجه برگزار می شود. بنا به فرمایش قرآن کریم اولین خانه ای که در سرزمین الهی برای عبادت و هدایت بشر ساخته شد، بکه یا همان مکه نام دارد. کعبه مکانی است که باریتعالی به جبرئیل علیه السلام ماموریت داد تا در آنجا به امام پیامبران روش نماز خواندن را بیاموزد.

مولانا چابهاری افزود: در ابتدای اسلام که دستور جهاد نازل نشده بود، مسلمانان بسیار در تنگنا قرار داشتند. در چنین احوالی رسول خدا صلی الله علیه و سلم در میان مظلومان مکه که زیر ستم کفار بسر می بردند، عبور می کرد. از گوشه ای فریاد حضرت بلال رضی الله عنه و از سمتی دیگر فریاد حضرت سمیه سلام الله به گوش می رسید. در این حال که پیامبر خدا تنها بود و کاری از دستش بر نمی آمد ایشان را به صبر دعوت کرده و بشارت می داد که وعده دیدار ما در بهشت موعود است.

امام جمعه اهل سنت چابهار حاصل تمام مجاهدت های نبی اکرم و یاران آن حضرت را مربوط به سال هشت هجری دانست و اظهار داشت: آن حضرت صلی الله علیه و سلم با لشکری که بنا به روایتی به بیش از ده هزار نفر می رسید، مکه مکرمه را فتح نمود. در روایت آمده است که شخصی نزد نبی اکرم آمد و عرض کرد، یا رسول الله! اگر من در راه خدا کشته شوم به کجا می روم؟ پاسخ حضرت به آن شخص سند بهشت بود.

مولانا چابهاری متذکر شد: امروز ایمان ما مسلمانان چه اندازه ضعیف شده است. حضرت ابراهیم علیه السلام فقط با دیدن یک خواب، حاضر به ذبح جگر گوشه اش اسماعیل علیه السلام شده و برای خواب خود توجیه و تاویل نمی آورد. آن حضرت شرح آن خواب را از خدای متعال نخواست، اما ما برای انجام امر شرعی ذبح دام چه اندازه بهانه تراشیده و هزاران توجیه برای عدم ذبح می آوریم. علماء باید در این ایام شعله بیانی خودشان را بکار گرفته و مردم را به عبادات آماده کنند. کسی که قربانی بر او واجب است در صورت سهل انگاری گمان نکند که این فرض از گردنش ساقط خواهد شد، زیرا بعدا باید گوسفندی را به عنوان جریمه صدقه کند. اشخاصی که ذبح دام در روز عید قربان را کم اهمیت جلوه می دهند نه تنها خود را از خوردن گوشت محرم می کنند، بلکه از ریختن خون آن که دارای فضیلت بسیار است محروم می شوند.

این عالم شاخص اهل سنت تاکید ورزید: عید ذی الحجه به صورت یک مهمان به نزد ما می آید. در حدیث وارد شده در مقابل هر یک تار موی قربانی یک نیکی نوشته می شود، صحابه عرض کردند، یا رسول الله! گوسفند سفید هم موهای زیادی دارد. آن حضرت پاسخ داد، برای هر موی حیوان یک نیکی برای صاحب دام می رسد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن